Finans Nyhet

Blippit lanserar terminal för mobil betalning

Publicerad

 Crunchfish och Clearon lanserar genom det gemensamma bolaget Blippit en mobil appterminal för Swish-betalningar i dagligvaruhandeln.

Camilla Jonsson

Blippits lösning bygger på en ny appterminal och Clearons online clearing-tjänst som finns i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln. Swish-användaren betalar genom att blippa mobilen mot appterminalen, som är utvecklad av Crunchfish.

Swish växer snabbt och har idag över 6,5 miljoner användare och 180 000 anslutna företag. Under 2018 uppgick antalet Swish-betalningar till närmare 400 miljoner betalningar. Den kraftiga tillväxten förra året drevs primärt av att stora e-handlare snabbt anslöt sig till tjänsten.

Crunchfish och Clearon skapar nu genom Blippit tekniska förutsättningar för att konsumenterna även ska kunna betala med Swish i dagligvaruhandeln. Mindre butiker har börjat erbjuda Swish-betalningar, men i butiker med stora kundflöden krävs att Swish är integrerad med kassorna för att det ska gå snabbt och vara enkelt att betala med Swish.

Annons

–Genom Blippits lösning ökar vi Swish tillgänglighet som betalmedel i fysisk handel och skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt, säger Anders Edlund, affärsutvecklingsansvarig på Getswish AB.  

– Tillsammans med Swish kan vi nu erbjuda den fysiska handeln en smidig betallösning i vår befintliga infrastruktur som hanterar kuponger och värdeavier för miljardbelopp årligen, säger Pontus Ellefsson vd på Clearon 

Arbetet med att möjliggöra betalningar med Swish i handeln via Blippits appterminaler inleddes under hösten 2018. Den nya betalningslösningen presenteras på Innoday på Stockholm Waterfront i dag, den 21 mars.

Annons

–Blippit kommer att förändra hur vi betalar i Sverige eftersom vi moderniserar terminal, betalväxel och kuponghantering i fysisk handel. Förändringen kommer gå fort med Swish som betalmedel.”, säger Joachim Samuelsson, Crunchfish styrelseordförande och tf vd i Blippit.

 

Annons