Den globala bilindustrin står inför en snabb försämring, vilket påverkar leverantörer som svenska Autoliv (börskurs Autoliv). Det rapporterar Dagens Industri.
Bilindustrin skakas av låg efterfrågan och vinstvarningar
Mest läst i kategorin
I början på september pekade prognoser från S&P Global på en minskning av den globala bilproduktionen med 5 procent under tredje kvartalet 2024. Ett par veckor senare reviderades siffran ned ytterligare.
Avsevärt lägre rörelsemarginal
Bilproducenter som BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen och Stellantis har redan utfärdat vinstvarningar på grund av svagare efterfrågan, särskilt i Kina och Nordamerika.
Den amerikanska marknaden pressas också av höga räntor och stigande lager, vilket minskat Stellantis marknadsandel och vinstmarginaler. Biltillverkaren räknar med betydligt lägre rörelsemarginal för 2024, vilket har fått aktien att rasa med 14 procent.
Stellantis planerar att minska lagren genom att skicka färre fordon och erbjuda större rabatter, skriver Wall Street Journal.
Påverkar Autolivs utsikter
Även Aston Martin har tvingats vinstvarna och sänka sina prognoser för 2024. Bolaget förväntar sig nu en minskning i levererade bilar och en lägre ebitda-marginal, på grund av störningar i leveranskedjan och svag efterfrågan, särskilt i Kina.
Detta har fått biltillverkarens aktie att rasa 23 procent på Londonbörsen, skriver Dagens Industri.
För Autoliv, som är starkt beroende av dessa marknader, innebär detta sannolikt en negativ organisk tillväxt för första gången sedan början av 2022 – med en förväntad minskning på 0,6 procent.
Eftersom Autoliv baserar sin framtidsbedömning på S&P Globals prognoser kan de dystra prognoserna påverka bolagets egna utsikter. Leverantören släpper sin rapport för tredje kvartalet den 18 oktober, skriver Dagens Industri.
Läs mer:
Krisen på bilfabrikerna hotar Europas ekonomi. Realtid
Giftig cocktail för europeiska biltillverkare. Realtid
Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen? Realtid