Cybersäkerhet

Banksektorn i topp över de mest använda varumärken för nätfiskeförsök

Den mest utnyttjade branschen för nätfiske var teknik, följt av logistik och banksektorn.

Publicerad 2021-04-15

IT-säkerhetsföretaget Check Points rapport Brand Phishing Report redogör för utvecklingen av nätfiskeattacker under första kvartalet 2021. 

Den mest utnyttjade branschen för nätfiske var teknik, följt av logistik och banksektorn. Bankerna Wells Fargo och Chase är nu bland de tio mest utnyttjade varumärkena. Det framgår av ett pressmeddelande.

- En förändring som skett det senaste kvartalet är ökningen inom banksektorn, och cyberbrottslingarna vill utnyttja oss när vi gör bankärenden,  säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point i en skriftlig kommentar.

För att genomföra nätfiskeattacker sätter de cyberkriminella upp domännamn eller URL:er med namn som liknar kända varumärkens. Länken till den falska webbplatsen sprids sedan till utvalda individer via e-post eller sms. En användare kan också omdirigeras till den falska webbplatsen medan de nätsurfar eller skickas dit från en falsk mobilapp. Den falska webbplatsen innehåller ofta ett formulär som är avsett för att stjäla användarnas inloggningsuppgifter, betalningsinformation eller annan personlig data.

De mest använda varumärkena för nätfiske under första kvartalet 2021:

1. Microsoft (relaterad till 39 procent av alla nätfiskeförsök globalt)

2. DHL (18 procent)

3. Google (9 procent)

4. Roblox (6 procent)

5. Amazon (5 procent)

6. Wells Fargo (4 procent)

7. Chase (2 procent)

8. LinkedIn (2 procent)

9. Apple (2 procent)

10. Dropbox (2 procent)

Platsannonser

Nyheter

Premium för 199 kr i sommar
Med Premium får du Sveriges bästa oberoende bevakning av finansbranschen

Logga in