Finans Nyhet

Bankernas eventbolag om nya affärsklubben: ”Alla gäster handplockas”

MPC Agency, MPC Business Club, OperakällarenMPC Agency, MPC Business Club, Operakällaren
Bild från MPC Agencys senaste smokingmiddag för den exklusiva klubben MPC Business Club på Operakällaren i Stockholm. Foto: Marcus Palmquist
Publicerad

Nyligen höll MPC Agency sin årliga smokingmiddag på Operakällaren, och nu trampar företaget på gasen genom satsningar på golf, padel, skattjakt och en affärsweekend i Marbella.

Anders Frick

På kundlistan för MPC Agency finns bland annat SPP och Handelsbanken. Bolaget drivs av Marcus Palmquist, som under tolv år arbetade inom bank och finans. Hans sista tjänst innan han startade MPC Agency var på det schweiziska försäkringsbolaget Zurich Insurance.

– Vi ser stor skillnad på de events som görs idag mot när jag själv jobbade i branschen. Representationen generellt är betydlig lägre, med bakgrund att det inte får tas som mutor, och så vidare. Innehållen i programmen är också tajtare, det är stärkt fokus på business och mycket färre tillfällen, säger Marcus Palmquist till Realtid.

En av bolagets satsningar är den exklusiva klubben MPC Business Club som arrangerar events dit vem som helst inte är välkommen. Istället handlar det om utvalda personer som deltagit vid MPC Agencys evenemang och andra handplockade företagare.

Annons

– Genom det nätverk vi byggt upp under våra 20 år i eventbranschen och genom de varumärken vi har så kan vi erbjuda medlemmarna tjänster såväl nationellt som internationellt. Detta kan de nyttja både privat och med sina företag, säger Marcus Palmquist.

Vad var det för smokingmiddag som ni nyligen arrangerade på Operakällaren?
– Det var ett av våra Business Club-evenemang dit medlemmar bjuds in. Återigen handplockas alla genom att man måste få en personlig inbjudan, och vi sätter samman ett program och bordsplacering som ska ge ett unikt nätverkande på ett smakfullt sätt, säger Marcus Palmquist.

Ni arrangerar även en del internationella evenemang – berätta om dem!
– Vi har en egen resetjänst och kombinerar den med våra evenemangstjänster. Vi arrangerar bland annat säljtävlingar för företag. Det ska vara event som man normalt inte kan köpa för pengar, det vill säga unika upplevelser, vilket gör att våra kunder får bra tryck på sina säljtävlingar. Vi arrangerar även egna produktioner som Marbella Business Weekend och Miami Business Weekend samt paketlösningar för exempelvis NHL och fotboll. Just nu sitter vi och planerar för ett VIP-upplägg vid F1 i Miami, som arrangeras 8 maj 2022, säger Marcus Palmquist.

Annons

Vilka är de starkaste trenderna i eventbranschen?
– Företag genomför inte lika många events per år, men de events som väl görs är mer påkostande och med ett innehåll som har ännu starkare fokus på nätverkande då de fysiska mötena blivit betydligt färre. Värderingar med miljö, välgörenhet och liknande är också något som har stort fokus, säger han.

Kort tillbakablick: Hur såg det ut för er under coronapandemin?
– Det var riktigt tufft då vår bransch mer eller mindre fick arbetsförbud genom covid-restriktionerna samt bolagens egna restriktioner. Många i branschen har gått i konkurs och det är än idag tufft genom att bolag kvarstår med sina restriktioner och man arrangerar betydligt mindre events.

– Vi valde dock att satsa oss ur krisen och har byggt om bolaget, inklusive våra egna varumärken, för att vara väl förberedda när restriktionerna släpptes. Detta är något som inte hade kunnat göras lika grundligt om inte branschen hade stått helt still. Vi har nu fått en mycket bra start på det nya och som bolag är vi starkare än någonsin. Eventbranschen är så bred, vilket gör att fokus och målinriktning blir extra viktigt, annars är det lätt att ta uppdrag som man tycker är roliga men som inte alltid har varit ekonomiskt hållbara, säger Marcus Palmquist.

Annons

Hur ser framtidsutsikterna ut?
– De ser bra ut, vi känner trygghet med det nya format som bolaget och våra varumärken står för. Vi har redan klar årskalendern för 2022, och vi ser även stora utvecklingsmöjligheter med vår Business Club, genom att kombinera företagsevents med connoisseurtjänster på årsbasis, säger Marcus Palmquist.

Annons