Det har blivit fler anställda på Swedbank centralt, men färre ute på bankkontor. Nu vill vd:n Jens Henriksson se över det.
47 procents kostnadsökning – Swedbanks centralapparat sväller


Mest läst i kategorin
Att driva en bank kräver många anställda, inte minst på central nivå.
På Swedbank (börskurs Swedbank) är man nu nästan 7 650 personer i koncernfunktioner. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019.
Missa inte: Miljontals ton utsläpp på drift i Swedbanks bokslut. Realtid
Enligt vd:n Jens Henriksson är en sådan nota inte önskvärd och man hoppas kunna minska den, skriver Finanswatch.
Anpassar sig till regelverk
Kostnaderna för koncernfunktioner har ökat markant de senaste åren. Under första kvartalet 2025 uppgick personalkostnaderna till cirka 3,8 miljarder kronor.
Hälften av dem handlade om anställda på central nivå, det vill säga personal som inte arbetar direkt med kunder på bankkontor.

Skälet till det är bland annat att det många regelverk att förhålla sig till. Arbetet med interna modeller och efterlevnad kräver både resurser och kompetens, vilket har påverkat bemanningen och kostnadsstrukturen på koncernnivå.
Missa inte: Swedbank delar ut 24,6 miljarder till ägarna. Realtid
Senaste nytt
Stor kostnadsökning
Men Jens Henriksson hoppas ändå att Swedbank ska kunna lägga något mindre pengar på den biten.
”När man ser hur kostnaderna fördelas är det klart att jag skulle vilja se en mindre ökning i det som är gruppfunktioner. Å andra sidan är det ett komplicerat regelverk och vi arbetar med våra interna modeller. Vi måste jobba med de här frågorna”, sa Henriksson till Finanswatch tidigare i år.

Swedbank om konkurrentens aktie: ”Övervärderad”
Swedbank har publicerat nya analyser av storbankskollegorna.
I kronor räknat innebär det en kostnadsökning på 47 procent – från 1,3 till 1,9 miljarder kronor – vilket klart överstiger den allmänna inflationstakten under perioden.
Gör ändå hög vinst
Samtidigt som centrala funktioner vuxit har kontorsverksamheten i Sverige krympt. Antalet anställda har minskat från cirka 3 760 till 2 170 personer under samma sexårsperiod.
Trots nedskärningarna uppger banken att den lyckats förbättra servicen i kundtjänst, med kortare väntetider och fler rådgivande samtal.
Swedbank har också lyckats förbättra sin andel kostnader relativt till intäkterna, men det beror inte på kostnadsminskningar utan snarare på att ränteinkomsterna har varit betydligt högre under de senaste åren.
Under första kvartalet rapporterade man en betydligt högre vinst än väntat, liksom flera av de andra storbankerna.
Missa inte: Swedbank stärker nordisk position när börsklimatet väntas tina upp. Realtid
ANNONS
ANNONS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.