Realtid

47 procents kostnadsökning – Swedbanks centralapparat sväller

swedbank
Swedbank-vd:n Jens Henriksson vill minska kostnaderna för personal på koncernnivå, men menar samtidigt att det har sina orsaker. (Foto: Viktoria Bank/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 04 juni 2025Publicerad: 04 juni 2025

Det har blivit fler anställda på Swedbank centralt, men färre ute på bankkontor. Nu vill vd:n Jens Henriksson se över det.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att driva en bank kräver många anställda, inte minst på central nivå.

På Swedbank (börskurs Swedbank) är man nu nästan 7 650 personer i koncernfunktioner. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019.

Missa inte: Miljontals ton utsläpp på drift i Swedbanks bokslut. Realtid

Enligt vd:n Jens Henriksson är en sådan nota inte önskvärd och man hoppas kunna minska den, skriver Finanswatch.

Anpassar sig till regelverk

Kostnaderna för koncernfunktioner har ökat markant de senaste åren. Under första kvartalet 2025 uppgick personalkostnaderna till cirka 3,8 miljarder kronor.

Hälften av dem handlade om anställda på central nivå, det vill säga personal som inte arbetar direkt med kunder på bankkontor.

Banken menar att man har lyckats förbättra kundtjänsten, trots att antal anställda ute på bankkontor har blivit färre. (Foto: Viktoria Bank/TT)
ANNONS

Skälet till det är bland annat att det många regelverk att förhålla sig till. Arbetet med interna modeller och efterlevnad kräver både resurser och kompetens, vilket har påverkat bemanningen och kostnadsstrukturen på koncernnivå.

Missa inte: Swedbank delar ut 24,6 miljarder till ägarna. Realtid

ANNONS

Stor kostnadsökning

Men Jens Henriksson hoppas ändå att Swedbank ska kunna lägga något mindre pengar på den biten.

”När man ser hur kostnaderna fördelas är det klart att jag skulle vilja se en mindre ökning i det som är gruppfunktioner. Å andra sidan är det ett komplicerat regelverk och vi arbetar med våra interna modeller. Vi måste jobba med de här frågorna”, sa Henriksson till Finanswatch tidigare i år.

Swedbank om konkurrentens aktie: ”Övervärderad”

Swedbank har publicerat nya analyser av storbankskollegorna.

I kronor räknat innebär det en kostnadsökning på 47 procent – från 1,3 till 1,9 miljarder kronor – vilket klart överstiger den allmänna inflationstakten under perioden.

Gör ändå hög vinst

ANNONS

Samtidigt som centrala funktioner vuxit har kontorsverksamheten i Sverige krympt. Antalet anställda har minskat från cirka 3 760 till 2 170 personer under samma sexårsperiod.

Trots nedskärningarna uppger banken att den lyckats förbättra servicen i kundtjänst, med kortare väntetider och fler rådgivande samtal.

Swedbank har också lyckats förbättra sin andel kostnader relativt till intäkterna, men det beror inte på kostnadsminskningar utan snarare på att ränteinkomsterna har varit betydligt högre under de senaste åren.

Under första kvartalet rapporterade man en betydligt högre vinst än väntat, liksom flera av de andra storbankerna.

Missa inte: Swedbank stärker nordisk position när börsklimatet väntas tina upp. Realtid

ANNONS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS