Avanza, Camilla Hedenfelt, Young Professional Attraction Index (YPAI)
Foto: Thomas Blomquist, Avanza,
Bank

Avanza långt före storbankerna på ny lista

Nätbanken Avanza är Sveriges tionde mest attraktiva arbetsgivare – långt före de klassiska storbankerna, investmentbolagen och konsultjättarna. Det visar en ny undersökning.

Publicerad 2021-09-15

Ikea, Spotify och Google är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, men redan på tionde plats hamnar Avanza. Det visar undersökningen Young Professional Attraction Index (YPAI), som har tagits fram av Kantar Sifo på uppdrag av rekryteringsfirman Academic Work.

Samtidigt hamnar Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea alla runt plats 90 på listan. Bara Klarna hamnar högre upp, på plats 60. Förklaringen till Avanzas toppnotering är en kombination av synlighet och ett entreprenöriellt förhållningssätt. Det säger Camilla Hedenfelt, som sedan två år tillbaka är HR-chef på Avanza, till Realtid.

Avanza, Camilla Hedenfelt
Camilla
Hedenfelt.

– Vårt fokus har alltid varit att vi ska vara en bank där vi själva vill vara kunder, men också en arbetsgivare där vi själva vill arbeta. Avanza är uppskattad bland kunder och det gör att många också blir intresserade av oss som arbetsgivare. Jag är övertygad om att det finns ett samband, säger Camilla Hedenfelt.

Hon förklarar att Avanza som bolag har blivit alltmer synligt genom åren, vilket har gjort det allt lättare för bolaget att anställa ännu fler duktiga medarbetare.

– Vi är inte en bank som alla andra. Vi är lika mycket ett techbolag och vi är ett värderingsstyrt bolag som utgår ifrån våra kunder i allt vi gör. Vårt entreprenöriella förhållningssätt gör också att vi kan göra saker fortare än många andra. Det skapar ett otroligt engagemang med känslan av att man kan påverka och göra skillnad som medarbetare, säger hon.

Hur gör ni för att nå ut till omvärlden för att berätta om hur arbetsklimatet är på Avanza?
– Vi har en kontinuerlig och transparent kommunikation och är en platt ohierarkisk organisation. Alla pratar med alla och det finns en otrolig stolthet för det vi gör för våra kunder. Vi satsar mycket på hur och var vi syns i olika digitala kanaler. Vi har fler olika forum och kanaler där vi delar med oss av vad som händer inom Avanza. Det skapar förståelse för helheten och våra medarbetare är våra bästa ambassadörer, säger hon.

Vilka är Avanzas största utmaningar för tillfället?
– Jag skulle säga att det är utmanande att växa så mycket som vi gör. Det ställer andra krav på oss som arbetsgivare. Även om vi växer och blir större är det jätteviktigt att behålla vår kultur, vår innovationskraft och känslan av ett mindre företag. Det är en viktig förutsättning för att klara av den strategiska utmaningen med kompetensförsörjning, att attrahera, anställa, utveckla och behålla medarbetare och talanger över tid, säger Camilla Hedenfelt. 

Här är Camilla Hedenfelts tre bästa tips till de bolag som vill bli en mer attraktiv arbetsgivare:

• Se era medarbetare som ambassadörer, börja inifrån och skapa ett starkt och stolt arbetsgivarevarumärke internt innan ni lägger krutet på extern kommunikation.

• Satsa på ledarskapet. Det är helt avgörande för hur medarbetare trivs, presterar och utvecklas. Ledarna ska ha fokus på att skapa tillitsfulla relationer och ge kontinuerlig och utvecklande feedback.

• Kommunikation – öppen, transparent och inkluderande.

Platsannonser

Logga in