Finans Nyhet

Autoliv svarar på Volvo Cars miljonstämning

Taggar i artikeln

Autoliv Volvo Volvo Cars
Publicerad
Uppdaterad

Autoliv, som riskerar att betala 51 miljoner kronor till Volvo Cars, vill att talan ska avvisas eftersom det inte rör en patenttvist och därmed är Patent- och marknadsdomstolen fel forum. Autoliv menar nämligen att man inte kände till patentet när avtal mellan parterna skrevs.

Sara Johansson

I slutet av september lämnade Volvo Personvagnar AB in en stämningsansökan mot Autoliv Sverige AB, vilket Realtid.se var först med att berätta. Nu svarar Autoliv på stämningen och vill att domstolen ska avvisa målet.

Stämningen rör en fordran baserad på licensavtal avseende en patenterad uppfinning alternativt skadestånd i anledning av patentintrång.

Volvo Cars kräver i första hand 5 miljoner euro, motsvarande cirka 51 miljoner kronor jämte ränta i licensersättning, alternativt 2,5 miljoner euro, motsvarande cirka 26 miljoner kronor, jämte ränta i skadestånd.

Annons

Nu svarar Autoliv Sverige AB och yrkar att Patent- och marknadsdomstolen ska avvisa Volvos talan i dess helhet på grund av att bolaget anser att det är fel domstol som handlägger ärendet. Eftersom avtalet ingicks mellan parterna i november 2010 utgör målet inte ett mål som patent- och marknadsdomstolen ska handlägga. Målet ska istället handläggas på den ort där Autoliv har sitt säte, det vill säga i Alingsås tingsrätt.

Vidare skriver Autoliv att det är felaktigt att det licensavtal som skrevs mellan parterna gällde nyttjande av Volvos patent..

”Det är också mycket anmärkningsvärt att Volvo Cars inte har bilagt en kompia av den korrespondens från november 2010, enligt vilken avtalet påstås ha ingåtts, samt att Volvo Cars inte heller i övrigt lagt fram något underlag från den tidpunkten som antyder att det skulle vara fråga om just ett patentlicensavtal som parterna diskuterat”, skriver ombuden Erik Frick och Thomas Borgenfalk vid Roschier Advokatbyrå.

Annons

Autoliv uppger att man inte ens kände till att Volvo Cars vid den tidpunkten hade lämnat in en patentansökan. Patentet blev dessutom först offenliggjort 11 månader efter att det av volvo cars påstådda licensavtal ingåtts. Volvo nämnde heller aldrig något om patent till Autoliv i november 2010, enligt ombuden.

Autoliv menar dessutom att de diskussioner som man haft med Volvo under hösten 2010 rörde något helt annat än ett licensavtal nämligen rätten att använda ett visst verktyg som tillhörde Volvo. Verktyget användes redan av Autoliv för att tillverka en del produkter åt volvo och Autoliv önskade att använda samma verktyg även vid tillverkning till vissa andra av sina kunder. Man diskuterade därmed en royalty av den försäljningen som skedde av de specifika delar som tillverkats med verktyget. Något avtal skrev dock aldrig.

Autoliv uppger även att för det fall att Patent- och marknadsdomstolen skulle ta upp talan enligt Volvos förstahandsyrkande, det vill säga att Autoliv inte betalat licensersättningen för patentet, borde talan avgöras genom en mellandom. Detta då prövningen av talan om volvos andrahansyrkande, alltså skadeståndsyrkandet på grund av ett patentintrång, helt beror på frågan om något giltigt patentlicensavtal föreligger mellan parterna. Autoliv menar nämligen att dessa två frågor inte går att prövas samtidigt.

Annons

Då Autoliv anser att målet inte rör patenträtt bör det alltså inte avgöras av Patent- och marknadsdomstolen.

Volvo har nu fram till den 15 november att svara på Autolivs invändning om rättegångshinder.

Patentet

Patentet ”Bälteshake för säkerhetsbälte” meddelades den 2 januari 2013. Uppfinningen avser en förbättring av tidigare kända bilbälten. Uppfinnarna bakom patentet insåg att ett ett prblem hos kända bälteshakar var att det förekom risk för smuts, damm och andra föroreningar kom in i den del av kroppen som utövar den åtspännande kraften i händelse av olycka, vilket kan förhindra att utföra dess nämnda funktion. Ett syfte med uppfinningen enligt patenten är att åstadkomma en bälteshake som undanröjer nackdelarna med den kända tekniken genom att vara mer robust och hållbar och därmed säkrare. Syftet uppnås genom en särskild bälteshake.

Annons