Är ingen på finansmarknaden längre intresserad av en bra story?

Taggar i artikeln

Kommunikation
”En pedagogisk, realistisk beskrivning av hur ni ska skapa stabila och växande kassaflöden aldrig omodernt,” skriver Tobias Lennér, vd och partner, Rippler Communications.
Publicerad
Uppdaterad

Gång på gång under de senaste veckorna sägs det att ”Ingen vill höra en story, det är bara siffrorna som räknas.” Aktiemarknaden är manodepressiv, men att tillväxt- och förhoppningsbolag rasar betyder inte att behovet av en bra story har dött. Det behövs just nu en bra story OCH bra siffor för att skapa intresse för en aktie. Det skriver Tobias Lennér, vd och partner på Rippler Communications.

Realtid.se

Några enkla grepp som både etablerade och ny noterade bolag kan göra men som ändå förvånansvärt många missar är följande:

Bygga en attraktiv story
När en vd inte får några frågor från publiken efter en investerarpresentation betyder det sällan att åhörarna är nöjda med den information som har givits. Antingen har de inte förstått presentationen eller så var det inget som fångade deras intresse, publiken glömmer bort ditt bolag och börjar lyssna på nästa talare.

Lägg den tid och kraft som behövs för att skapa en tydlig lättförståelig berättelse om vart ditt bolag på väg, vilka problem ni är på väg att lösa, för vilka kunder. Frågan om hur ni bidrar till att göra samhället bättre har aldrig varit viktigare.  Till sist blir en pedagogisk, realistisk beskrivning av hur ni ska skapa stabila och växande kassaflöden aldrig omodernt.

Annons

2. Utnyttja de kommunikationstillfällen som ges maximalt
Det räcker inte med att bara publicera en delårsrapport, den behöver vara tydlig, välstrukturerad och lätt att ta till sig också.

Om ni inte sprider länken till presentation med frågestund innan rapporten är det en bra idé att göra det. Lägg även ut en kopia av presentationen efteråt och håll den lättillgänglig.

3. Utnyttja tillgängliga existerande kanaler
Se till att IR-sidan är attraktiv och uppdaterad. De som tittar på er webbsida tröttnar snabbt om de inte hittar vad de letar efter, se till att sidan är strukturerad på samma sätt som de mest framgångsrika etablerade noterade bolagen.

Annons

Utnyttja även andra delar av er webb och sociala medier. De stora redaktionerna hinner inte skriva om mer än en mindre del av alla noterade bolag. Alla verksamheter behöver en attraktiv egen webb och ett proffsigt anpassat flöde av information i olika former om bolaget i utvalda sociala kanaler.

4. Optimera nyhetsflödet 
Många små och medelstora bolag väljer att kommunicera på samma sätt som ett storbolag och publicerar endast de nyheter som kvalificerar sig som kurspåverkande enligt MAR. Problemet för mindre bolag är att dessa MAR-pressmeddelanden inträffar ganska sällan och att det därför blir väldigt tyst från bolaget under långa perioder. Det finns över 1 000 noterade bolag och de som inte syns glöms bort. Likviditeten i aktierna blir obefintlig även om den underliggande verksamheten utvecklas väl.

Motsatsen är minst lika vanlig. Bolag sprutar ut pressmeddelanden utan att det verkar finns en plan. Det är bättre att från början tänka ut vilken typ av händelser som investerarna behöver för att känna till för att vara uppdaterade, för att löpande förstå att ledningen exekverar strategin och för att upprätthålla intresset. Bygg en årsplan för att skapa ett jämt flöde av kommunikation som bygger förtroende.

Annons

Tobias Lennér
Vd och partner, Rippler Communications

Annons