Anoto bryter uppgången – och nye vd:n får förklara sig

Lundabolaget Anoto, med sin digitala penna, förutsågs gå mot positivt resultat 2010. Men dagens delårsrapport slänger gruskorn i tidigare analys. Slutkunderna är sega, förklarar nye vd:n Torgny Hellström.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2010-08-03

Anoto, som under våren fick koreanska storägare, ökade omsättningen med 40 procent förra året.

Då nådde man en omsättning på 206 miljoner – och Affärsvärldens Johan Högberg förutsåg i en prognos att Anoto växer till en omsättning på 286 miljoner för helåret 2010. Det skulle kunna ge ett positivt rörelseresultat på 27 miljoner, jämfört med 2009 års negativa resultat på 21 miljoner.

På tisdagsmorgonen presenterade Anoto sitt halvårsresultat. Det visar på 10 procent lägre omsättning, 95 miljoner kronor (107 miljoner kronor första halåret 2009). Och rörelseresultatet har försämrats; -37 miljoner kronor (-31).

Torgny Hellström, som är tillförordnad vd sedan Anders Norling fick sparken i juli, förklarar det försämrade resultatet i delårsrapporten:

– Som en följd av långa beslutsprocesser för slutkunder inom Anoto Products har vår försäljning till våra partners (kunder) inte utvecklats som väntat. Jämfört med samma period föregående år ser vi något lägre försäljning.

Även för dotterbolaget C Technologies finns negativa nyheter:

– C Technologies ligger efter med leveranser på grund av komponentbrist på den internationella marknaden och försäljningen är därför lägre än vad vi räknat med, säger Torgny Hellström i sin kommentar.

Och turbulensen i våras när koreanerna stormade in i bolaget medförde kostnader på grund av följande rockader. Bolaget fick ny styrelseordförande i Jörgen Durban, känd från sin tid på advokatbyrån Linklaters.

De nya storägarna klev också in i styrelsen: Joonhee Won kom från koreanska Aurora Investments, som äger 15 procent av Anoto, och Paddy Padmanabhan representerar amerikanska Double Day Holdings, där han också är vd..

Hur mycket Anders Norlings vd-fallskärm kostade framgår inte exakt, men sammanlagt kostade omorganisationen 12 miljoner kronor.

Det största affärsområdet, Anoto Products, backar rejält. Första halvåret 2009 omsatte divisionen 70 miljoner kronor, men i år har omsättningen sjunkit med 30 procent till 49 miljoner kronor.

Bruttoresultatet för affärsområdet har fallit från 49 miljoner till 35 miljoner.

– Försäljningsutvecklingen inom Anoto Products är så här långt under detta år en besvikelse. Vi har levererat digitala pennor och erhållit licensintäkter till ett stort antal mindre och medelstora projekt. Någon större affär liknande de vi hade i början av 2009 har vi så här långt inte haft under detta år, skriver bolaget.

Det positiva i delårsrapporten rör affärsområdet Technology & Licensing, det vill säga försäljning till partners som utvecklar och säljer egna tillämpningar av den digitala pennan. Där har försäljningen ökat med 40 procent, från 27 miljoner kronor till 38 miljoner kronor första halvåret, jämfört med första halvåret 2009.

Likaså ser bruttoresultatet för det affärsområdet ljust ut: det har ökat från 18 till 28 miljoner kronor, det vill säga en ökning med hela 50 procent.

Aktien, som är listad på Stockholmsbörsens småbolagslista, är upp 1,32 procent, till 3,85 kronor samtidigt som börsen faller något, vid 10,30-blecket. Anoto har ett börsvärde på drygt 490 miljoner kronor.

Platsannonser