Från vänster Max Lundberg, Henrik Milton (förvaltare), Jessica Thorstensson, Andreas Brock (förvaltare) och Johan Elmquist. Foto: Coeli
Från vänster Max Lundberg, Henrik Milton (förvaltare), Jessica Thorstensson, Andreas Brock (förvaltare) och Johan Elmquist. Foto: Coeli
Fonder

"Amazon är en fantastisk investering"

Fondprofilen Johan Elmquist lämnar Didner & Gerge för aktiva kapitalförvaltaren Coeli och blir kollega med stjärnförvaltarna Andreas Brock och Henrik Milton.

Uppdaterad 2021-01-15
Publicerad 2021-01-15

Johan Elmquist, tidigare marknadschef på Didner & Gerge, har nyligen lämnat sin roll för kapitalförvaltaren Coeli. Eller mer specifikt, till Coeli Global AB, som till 51 procent ägs av Coeli Asset Management.

–Man kan säga att Coeli gör som hedgefondförvaltaren Brummer & Partners – de investerar i bra förvaltare med tidigare track record och tar ett delägande som kompensation. Coeli Global AB köper sedan de flesta tjänsterna utom förvaltning och försäljning av Coeli Asset Management– all administration, regelverk, rapportering och så vidare, säger Johan Elmquist.

Du går från marknadschef på Didner & Gerge till produktspecialist på Coeli Global AB. Varför?
–Det korta svaret är för att komma närmare kunden och komma närmare förvaltningen.

Andreas Brocks och Henrik Miltons fond har idag 8 miljarder kronor under förvaltning och har sedan start i november 2014 levererat en avkastning på 132 procent. Det innebär att man slagit jämförelseindexet – Morningstarkategorin Global Flexibel – med råge sedan start.

– Strategin för att kunna överträffa index bygger på en målsättning att över en konjunkturcykel leverera 15 procent i avkastning per år. Och det har Andreas och Henrik lyckats med de sex första åren.

Förvaltarna letar efter bolag som har en tillväxt i vinst per aktie motsvarande 15 procent per år. Sker investeringen i tillväxtmarknader är kraven på vinsttillväxt ännu högre för att kompensera för risken.

–Vi väljer ut bolag ur sektorer där vi tror på tillväxt under lång tid framöver. Kosmetik och skönhet är en sådan sektor och där äger vi Estée Lauder och L'Oréal – bolag som har lång track record av att växa och vara lönsamma. Inom globala varumärken har vi Adidas som också har en lång historik av tillväxt i kombination med god lönsamhet.

Från sektorn ”global teknologi” har Coeli Global plockat upp Apple, Microsoft, Adobe och i slutet på förra året även svenska Fortnox.

–Förvaltarna har valt bolag i sektorer där chanserna är goda för att de ska fortsätta växa bra även framöver.

I fokus är även halvledarföretag.

–Det här är en sektor som växer snabbt tack vare globala trender som automatiseringen, digitaliseringen och big data/AI. Av de bolag vi ägde förra året var amerikanska NVIDIA en av de bästa bidragsgivarna till förra årets resultat. Men fonden har också innehav i taiwanesiska chiptillverkaren TSMC och ASML som är en ledande leverantör av utrustning till de globala halvledarföretagen.

Fonden har också en relativt stor exponering mot betalningsföretag med innehav i Mastercard, Visa, Global Payments och Intercontinental Exchange som bland annat äger NYSE.

Förvaltarna har också en möjlighet att utnyttja ”speciella situationer” – exempelvis när en aktie uppfattas som tillfälligt felprissatt eller missuppfattad av aktiemarknaden.  

– Förra året investerade fonden i JM i samband med corona-kraschen. JM-aktien var väldigt pressad, men förvaltarna kunde inte se att JM skulle påverkas på det sätt marknaden trodde. Investeringen slutade med en avkastning på 50 procent efter sju till åtta veckor. Fonden köpte också Amazon när aktien störtdök i mars. Det var panik i marknaden och allting gick ner. Amazon är en fantastisk investering.

Måste ha 500 miljoner dag ett

Det faktum att ägarna av Coeli Global AB, driver verksamheten under Coelis paraply och inte helt självständigt, är ett resultat av branschens utveckling, säger Johan Elmquist.

– Det är oerhört svårt att starta ett fondbolag idag. Jag skulle säga att en aktiefond som startar idag behöver 500 miljoner kronor dag ett för att ha någon som helst chans att täcka kostnaderna, säger han och fortsätter:

– Regelverkskrav, compliance-frågor samt all övrig rapportering har ökat extremt mycket. Allt måste dokumenteras i detalj. Som exempel har verksamhetsplanerna blivit otroligt mycket mer detaljerade och sedan har vi hållbarhet som ytterligare en faktor som ökat kostnaderna.

Under de senaste åren har aktiva förvaltare dessutom varit utsatta för en stark prispress.

– Både globalt och i Sverige väljer stora som små investerare ofta indexprodukter eller produkter som ligger väldigt nära index, i sin jakt på låga avgifter. Om du inte har ordentligt med kapital dag ett måste du har en partner som kan hantera back office, middle office, compliance och all rapportering. Och det är det som Coeli löser åt förvaltare.

Johan Elmquist har haft möjlighet att studera utvecklingen från första parkett.

2011 startade han fondbolaget Tundra tillsammans med Mattias Martinsson, Per Axman och Anders Böös.  

–Jag satt i styrelsen för Tundra fonder i sju år och såg hur regelverkstrycket förändrades år från år. När Mattias och jag träffas nu för tiden brukar vi skratta och säga: det vi gjorde 2011 – några entusiaster som startar ett fondbolag och gör allting själva – det kan man aldrig göra igen.

Platsannonser

Logga in