Oceans apart, Altor
Riskkapital

Altor om nya modeaffären: "Man vet exakt vem man talar med"

Efter den färska börsnoteringen av friluftsmodeföretaget Revolution Race satsar Altor på träningskläder och förvärvar en majoritetspost i tyska Rise Up Fashion med varumärket oceansapart.

Publicerad 2021-08-02

Helly Hansen, Rossignol som också har en klädlinje, svenska Totême med grundarna Elin Kling and Karl Lindman och Revolution Race som nyligen placerades på börsen. Det har blivit en del satsningar på ”direct-to-consumer” och mode för Altors del, men enligt Tor Krusell, kommunikationsansvarig på Altor, har riskkapitalbolaget ingen specifik inriktning mot segmentet.

– Vi har råkat stöta på ett antal bolag i den sektorn som gjort spännande tillväxtresor. Och tack vare att vi lyckats med en rad sådana investeringar finns det en tendens att entreprenörer som driver liknande bolag vänder sig till oss. De letar efter ägare som förstår snabbrörliga konsumentvaror, mode och internationalisering.

Och knappt två månader efter noteringen av Revolution Race förvärvar alltså Altor en majoritetspost i tyska Rise Up Fashion som äger oceansapart med en inriktning mot kläder för ”umgängessport” och träning.

Vad lockade med oceansapart?
– Det är ett spännande segment, väldigt god tillväxt, bolaget har en väldigt tydlig idé och har utvecklat ett spännande produktsortiment.

Altor vill samtidigt inte säga hur mycket pengar det rör sig om.

– Nej, det går vi inte ut med, men vi blir huvudägare. Och grundarna kommer att fortsätta vara med.

I likhet med Revolution Race säljer Rise Up Fashion uteslutande online. Bolagen når ut via sociala medier, digitala kanaler och försöker alltså inte bygga upp traditionella, fysiska butikskedjor.

Är nya spelare i modebranschen intressanta just för att de inte har ett ”bagage” av fysiska butiker – nu när allt större del av handeln sker online?
– Människor handlar fortfarande i stor utsträckning i butiker. Men det vi tycker är intressant vad gäller de här varumärkena är att de är extremt spetsiga avseende vad de erbjuder. De har ett väldigt tydligt erbjudande och vänder sig till en väldigt tydlig målgrupp. Många av de äldre modebolagen har ett bredare sortiment och jobbar mot många typer av målgrupper för många typer av tillfällen.

Det faktum att målgruppen och användningsområdet är så tydligt gör det också enklare att nå fram via digitala kanaler.

– Man vet exakt vem man talar med, säger Tor Krusell.

När det gäller Revolution Race har Altor visserligen placerat bolaget på börsen, men det står ännu inte klart hur framgångsrik investeringen blir. Riskkapitalbolaget sitter kvar med större delen av innehavet, teckningskursen uppgick till 75 kronor och under måndagen handlas aktien någon krona under noteringserbjudandet. 

Platsannonser

Logga in