Therese Nyrén, fondförvaltare, AIFM
Therese Nyrén, fondförvaltare, AIFM. Foto: AIFM
Fonder

AIFM:s livsstilsfond lanseras under sommaren – pågående dialog med investerare

Med Lucy Global Fund, en ny fond med fokus på livsstilsföretag, vill AIFM tillgängliggöra fondsparande för nya grupper.

Uppdaterad 2021-05-28
Publicerad 2021-05-28

Kapitalförvaltaren AIFM Group lanserar under sommaren Lucy Global Fund, en ny Ucits-fond med inriktning på livsstilsföretag och “varumärken som människor möter i sin vardag”. Therese Nyrén, som nyligen gått med i AIFM:s kapitalförvaltningsteam, ska leda livstilsfonden.

Fonden, som kommer att investera i aktier utgivna av bolag verksamma inom livsstil, hälsa och skönhet samt företag som äger eller kontrollerar varumärken inom livsstil, mode, hälsa och skönhet, kommer att finnas tillgänglig på flera större investeringsplattformar i Sverige.

– Vi kommer att investera i noterade globala bolag inom de tema som vi arbetar med och det kommer vara en dagshandlad fond som alla kan investera i, säger Therese Nyrén till Realtid.

Målet med fonden är att skapa en god och stabil avkastning och få antalet investerare att växa stabilt över tiden, säger Therese Nyrén, som ser en stor potential inom livstil.

– Det händer mycket inom det området och potentialen är oerhört stor och vi står inför en stor förändring globalt, både inom hälsa, skönhet och mode samt andra livsstilsbolag, säger hon, och fortsätter:

– Corona har fått oss att ifrågasätta vår livsstil och fått oss att vilja leva ett bättre och härligare liv. Värderingsmässigt ser det bra ut, vi står inför ett öppnande av hela samhället och det kommer såklart att påverka vår konsumtion av produkter och tjänster i livet.

Lucy Global Fund är nu godkänd av Finansinspektionen och öppnar upp till sommaren.

 Hur mycket kapital har ni redan rest? 
– Vi har en pågående dialog med investerare, så vi får se hur mycket det blir. Jag vill inte gå ut med några belopp.

Ni vill nå nya grupper av investerare. Varför och på vilket sätt?
– Det handlar om att få människor att börja investera och jag tror att det är lättare att göra det om man förstår vad man investerar i. Vi har intresse från rutinerade investerare också.

 Vad innebär detta fokus på nya grupper av investerare för er som bolag och för fonden?
– Det är ett stort fokus på småbolagsfonder i Sverige idag. Våra fondinnehav kommer istället att innehålla kvalitativa livsstilsföretag. Företag som människor förstår och använder i sin vardag. En fördel med den här inriktningen är att vi inte blir begränsade till en industri eller en viss marknadscykel. Vi kan arbeta med livsstilsföretag i många olika kategorier, och vi tror det kommer att attrahera målgruppen.

Platsannonser

Logga in