Realtid

Tonårskillen började sälja bikinis – omsätter 100 miljoner

tonårskillen
Daniel Sjögren har nya planer för expansion i Europa. (Foto: Privat/Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 23 maj 2025Publicerad: 23 maj 2025

Från tonåring med dropshipping-idé till vd för ett globalt badklädesmärke – svenske Daniel Sjögren har på åtta år förvandlat Bright Swimwear till ett e-handelsfenomen med närvaro i USA och Australien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

kvinnors
Spela klippet
Realtid TV

Kvinnors bolag värderas lägre – hennes fond ska ändra på det

17 juni 2025

Daniel Sjögren var bara 16 år när han 2017 lanserade Bright Swimwear – ett badklädesmärke som skulle visa sig bli ett globalt e-handelsfenomen.

Åtta år senare är bolaget på väg att passera 100 miljoner kronor i omsättning. Grundaren har vuxit från en entusiastisk tonåring till en mångmiljon-vd med siktet inställt på fortsatt internationell expansion.

Missa inte: Unga blir entreprenörer – utan att starta företag. Realtid

Enligt bolagets senaste årsredovisning nådde Bright Swimwear nära 90 miljoner kronor i omsättning under 2024 – en ökning med 65 procent från året innan. Rörelseresultatet steg samtidigt med över 100 procent till 19 miljoner kronor.

Redan året dessförinnan växte omsättningen med 340 procent och slog Sjögrens tidiga femårsplan om 50 miljoner kronor med god marginal, rapporterar Ehandel.se.

Att vara sin egen chef – svårare än Gen Z tror

Generation Z, födda mellan 1996 och 2012, är på väg att bli den mest entreprenöriella generationen hittills.

”Roligaste och tuffaste någonsin”

Den tidiga framgången tillskrivs både personlig drivkraft och ett digitalt sinne utöver det vanliga.

ANNONS

Redan som 14-åring testade Sjögren att sälja köksredskap och smycken online – experiment som lade grunden till det som senare blev Bright.

Dropshipping
Dropshipping har blivit en populär affärsmodell, inte minst bland unga entreprenörer. (Foto: Canva)

När han startade sitt nuvarande företag använde han en dropshipping-modell, vilket möjliggjorde snabb tillväxt utan att behöva hantera lager.

”Första året var både det roligaste och tuffaste någonsin. Det var extremt kul att få se omsättningen dubblas varje månad under förra våren, men baksidan av detta var att jag satt uppe och jobbade till tre på morgonen för att sedan gå upp till skolan klockan sex dagen efter”, säger Sjögren till Ehandel.se.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Använde sin mamma

Utan externa investerare har han byggt upp bolaget steg för steg, bland annat genom strategisk influencer marketing och en tydlig fokus på storytelling.

En detalj som väckt uppmärksamhet är att företagets officiella grundare i början hette Maria Johansson, skriver Breakit. Ett alias för Daniel själv, inspirerat av hans mamma, för att inge större förtroende hos målgruppen.

Starta företag – fördelar och utmaningar för äldre entreprenörer

Många associerar entreprenörskap med ungdom.

ANNONS

”Maria Johansson är min mamma. Jag valde, med hennes tillåtelse, att ange henne som grundare. Eftersom jag säljer badkläder för tjejer tyckte jag att det lät mycket bättre med ett kvinnligt namn, än ett killnamn”, förklarar han.

Trots framgångarna finns det utmaningar.

Anmälts 130 gånger till Konsumentverket

En granskning av SVT förra året visar att vissa dropshipping-företag, ofta drivna av unga entreprenörer, har anmälts för vilseledande marknadsföring och dålig produktkvalitet.

Ett exempel är Merley Stockholm, som anmälts 130 gånger till Konsumentverket för bland annat sena leveranser och bristande kundservice.

För att lyckas inom e-handel betonar experter vikten av transparens och kvalitet.

”Vi ser att det är väldigt många som vågar göra slag i saken och faktiskt registrerar sitt första företag”, har Åsa Bengtsson från Nyföretagarcentrum i Göteborg tidigare sagt till SVT.

Nu flyttar 3 000 svenskar till Spanien

Över 3 000 svenskar väntas ta steget och flytta till Spanien under 2025, enligt nya siffror från Statistiska Centralbyrån. 

ANNONS

Planerar expansion

Svenska ungdomars engagemang inom e-handel och dropshipping visar på en stark entreprenörsanda. Med rätt vägledning och fokus på kvalitet kan dessa unga företagare fortsätta att bidra positivt till näringslivet.

I dag är Bright Swimwear etablerat på marknader som USA och Australien, med nya planer för expansion i Europa. Samtidigt breddas affärsmodellen med B2B-försäljning och fortsatt fokus på sociala medier som primär marknadskanal.

”Jag startade Bright ensam och äger fortfarande hela företaget. Jag har heller aldrig tagit in externt kapital”, säger Sjögren till Ehandel.se.

Läs även: Företag tre år efter unga i AI-rejset. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS