Saabs mångmiljardsatsningdrabbas av nya förseningar. USA:s flygvapen kräver ytterligare fyra testflygplan innan serieproduktionen kan starta.
Saab får vänta med fakturorna till USA


Mest läst i kategorin
USA:s flygvapen har dragit i handbromsen för Saabs (börskurs Saab) hittills största amerikanska projekt.
Det enorma skolflygskontraktet, värt cirka 100 miljarder kronor, drabbas nu av ytterligare förseningar när det amerikanska flygvapnet kräver fler testflygplan.
Missa inte: Gripen: Teknologisk triumf – ekonomisk mardröm. Realtid
”Den omarbetade leveransplanen har gjorts för att reducera risk och öka vår tilltro till planets utformning”, säger amerikanska flygvapnets inköpschef Andrew Hunter enligt Affärsvärlden.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Betydande motgångar
För Saab innebär beskedet att faktureringen av tiotals miljarder kronor skjuts på framtiden.
Försvarsjätten måste nu leverera ytterligare fyra testplan under 2026, utöver de fem som redan levererats för 118 miljoner dollar.
Projektet, som drivs tillsammans med Boeing, har redan drabbats av betydande motgångar.

Marcus Wallenberg om tuffa åren för SAAB
Försvarskoncernen SAAB tillhör de senaste årens börsvinnare. Men innan dess var det decennium av motvind.
Inga kommentarer
Boeing har tvingats bokföra förluster på över en miljard dollar – och Saab har investerat 350 miljoner kronor i en amerikansk produktionsanläggning, som än så länge bara sysselsätter 180 av de planerade 300 anställda.
Försvarsjätten är förtegen om situationen.
”Vi kommenterar aldrig eventuella framtida ordrar”, säger presschef Mattias Rådström till Affärsvärlden.
Missa inte: Satsar på drönarsvärmar för att vinna framtidens krig. Realtid
Ljus horisont – trots allt
Trots bakslaget ser framtidsutsikterna ljusa ut för försvarskoncernen, enligt en färsk analys från Morningstar.
De europeiska försvarsutgifterna väntas öka kraftigt – från dagens 1,7 procent av BNP till 2,8 procent år 2032.
Detta väntas gynna särskilt Saabs Dynamics-division, som utvecklar avancerade vapensystem och sensorer.

När Saab bytte kostym – och 93 blev 99
Efter att ha byggt bilar med samma design sedan starten 1950 kände Saab-ledningen i mitten på 1960-talet att något måste göras.
Försöker lugna
På senaste tiden har Saabs vd Micael Johansson försökt lugna investerarna.
De få leveranserna, höga startkostnaderna och fasta produktionskostnaderna ska enligt honom komma tillrätta över tid.
Detta sades dock innan det senaste bakslaget blev känt.
Missa inte: Saabs vd erkänner: ”Vi har växtvärk”. Realtid
Morningstar har tidigare flaggat för att Saabs aktie är undervärderad.
Analyshuset tror att försvarsjätten står inför en period av stark tillväxt, särskilt inom försvarselektronik och radarteknologi.
Men först måste Saab ta sig igenom de kortsiktiga utmaningarna med det försenade skolflygsprojektet.

Fonden som kapitaliserar på oroliga världsläget
Försvarssektorn har på senare år blivit en i allra högsta grad lukrativ investeringsmöjlighet.