En ny järnväg ska binda ihop Boden med framtidens industri. Under ytan bubblar frågetecken kring miljardbolaget Stegra, förseningar och finansiella risker för kommunen.
Industri eller illusion? Boden satsar tungt på Stegra – trots larm


Mest läst i kategorin
I KORTHET
- En ny järnväg byggs i Boden för att koppla Stegras stålverk till stambanan – en infrastruktursatsning på 800 miljoner kronor som ska stå klar 2027.
- Kommunen tar samtidigt en betydande ekonomisk risk, medan det miljardvärderade bolaget Stegra kantas av interna problem, fördröjningar och uteblivet statligt stöd.
- Trots likheter med Northvolt-kraschen hoppas kommunledningen att satsningen ska stärka Boden som industriregion. Man efterlyser statligt ansvar för att matcha industrins behov med kommunens resurser.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
Utanför Boden växer en ny järnväg fram som ska bli avgörande för regionens industriella framtid.
Den sex kilometer långa sträckan ska koppla ihop det nya industriområdet, där gröna stålbolaget Stegra bygger sitt stålverk och en vätgasanläggning, med stambanan.
Missa inte: Staten backar – Stegra kan bli nästa Northvolt. Realtid
Projektet ses som ett infrastrukturlyft men omgärdas också av finansiell risk och oro kring Stegras framtid.
Järnvägsbygget, som finansieras av privata Polar Structure och byggs av Peab, är det första nya järnvägsspåret för godstrafik i Norrbotten sedan 1964.

Företagens största hinder för grön omställning
Klimatkrisen kräver snabba åtgärder.
Ska täcka underskott
Kostnaden för järnvägen uppges uppgå till 800 miljoner kronor och sträckan väntas stå klar 2027, rapporterar SVT.
”Vi finansierar och sedan hyr vi ut kapaciteten på järnvägen, man slipper investera skattebetalarnas kapital”, säger Max Havama, projektledare på Polar Structure.
Läs även: SSAB överraskar – försvarar fossilfritt stål. Realtid
Men Bodens kommun, som behållit ett minoritetsägande i Boden Järnväg AB, har ändå ett tungt ekonomiskt ansvar, uppger Dagens Nyheter. Kommunen har förbundit sig att täcka eventuella underskott på upp till 30 miljoner kronor per år i fem år.
Samtidigt investeras ytterligare 641 miljoner kronor i vägar, vatten och avlopp – trots att kommunen går med stora underskott.
Senaste nytt
Finns frågetecken
”Det är en ovanlig lösning. Hade det inneburit en årlig insats för kommunen hade vi aldrig gått in i det”, säger Mats Berg, näringslivschef i Boden, till DN.
Stegra har bekräftat att järnvägen är kritisk och planerar produktionsstart 2026. Men framtidsutsikterna har grumlats.

Oroande klimatrapport: Europa värms upp snabbast i världen
Europa var förra året det varmaste som någonsin uppmätts och är nu där uppvärmningen går snabbast, enligt ny klimatrapport.
Bolaget värderas till närmare 40 miljarder kronor, trots att ingen produktion ännu har kommit i gång. Samtidigt rapporteras om förseningar, budgetöverskridanden och omfattande ledningsbyten.
”Vi har gjort en rätt omfattande omorganisation med färre avdelningar i toppen och därmed färre medlemmar i ledningen”, säger Karin Hallstan, kommunikationschef på Stegra, till Dagens industri.
Hoppas på det bästa
Vätgasanläggningen uppges dessutom ha drabbats av tekniska problem och förseningar. Bolaget riskerar även att gå miste om 1,65 miljarder kronor i stöd från Klimatklivet, enligt Dagens Nyheter – vilket kan bromsa utvecklingen ytterligare.
Missa inte: Efter Northvolts konkurs: Nu riktas blickarna mot Harald Mix. Realtid
Trots paralleller till Northvolts konkurs i Skellefteå och växande kritik mot Mix och ägarbolaget Vargas, hoppas Boden på att projektet ska bära frukt.
”Om inte det kommunala samhällsbygget går hand i hand med industrins utveckling så kommer det inte att gå bra. Det här behöver man se över från statens sida”, säger Berg.

Grönt stål, rött resultat: Thyssenkrupps miljardkris fortsätter
Bolaget kämpar med ökande kostnader och interna strider om grönt stål.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.