USA:s planerade tullar mot grannländerna skakar om den globala bilbranschen – och en expert varnar till och med för tillverkningsstopp.
Bilbranschens skräckscenario: "Verkar inte förstå"


Mest läst i kategorin
Donald Trumps utlovade tullar på Mexiko och Kanada skulle just träda i kraft när den amerikanske presidenten meddelade att länderna har kommit överens om att skjuta på dem en månad.
Under den tiden kräver Trump att båda länderna ska stärka gränsen till USA – annars kommer tullarna på 25 procent att införas.
Missa inte: Kina svarar USA – inför tullar och utreder Google. Realtid
GM stor förlorare
Bilbranschen följer utvecklingen noga. Där skulle höga tullar från de amerikanska grannländerna få stor påverkan, eftersom det är vanligt att producera både bilar och komponenter där.
Trots att Trump säger sig vilja främja amerikanska företag är det just amerikanska billtillverkare som kommer att drabbas hårdast.

Handelskriget: Varorna som blir dyrare med Trumps tullar
Trumps ord blir handling i början av veckan genom handelskriget. Först ut är nya tullar på varor från Kanada, Mexiko och Kina. EU kan följa inom kort.
General Motors är den stora förloraren. Varje år importerar de 712 000 bilar från Mexiko till USA – mest av alla bilmärken, enligt Dagens Industri.
Därefter kommer amerikanska Ford och japanska Nissan.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Minst ett år att flytta
Även om det är möjligt att flytta produktionen till USA – ett av Trumps uttalade syften med tullarna – skulle det ta mellan 12 och 18 månader, enligt en analytiker som Financial Times talat med.
Ett annat företag i skottgluggen är Volkswagen, skriver Svenska Dagbladet. Den tyska jätten är redan hårt prövad och har behövt varsla tiotusentals anställda. 45 procent av deras USA-sålda bilar är tillverkade i antingen Mexiko eller Kanada.

Analys: Trumps handelskrig följer djungelns lag
När turen kommer till Europa varnar experter för att världens kanske viktigaste ekonomiska axel står på spel.
Dyrare bilar i USA
Även andra aktörer i bilbranschen skulle behöva tvingas anpassa sig, exempelvis svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som bland annat utvecklar säkerhetsbälten och krockkuddar.
Under ett samtal med investerare menade vd Mikael Bratt att kostnaden kommer att landa på bilköpare i USA.
”Det finns ingen anledning till att vi själva ska absorbera en sådan kostnad”, sa han.
Risk för stopp
I allra värsta scenariot kan det till och med leda till stopp i fabrikerna om komponenterna tar slut i lagren, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
”Donald Trump verkar inte förstå hur integrerad bilindustrin är i Nordamerika”, säger han till Dagens Industri.
Missa inte: Trumps tullar: Så ska Sverige klara sig – och så påverkas din ekonomi. News55

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.