Annons

Annons

17-19 juni 2016

CF_1.jpg

Carl-Fredrik Hedengren
Carl-Fredrik Hedengren hjälper syriska flyktingar i libanesiska läger. "Det är framförallt barnen som håller glädjen uppe. Här en bild från lite skoj i anslutning till en matdistribution." Foto: Beat Bronson

Chefsjuristen som hjälper till i flyktingläger

Han hade allt – en fantastisk juristkarriär, en lönekurva som pekade stadigt uppåt och ett bekvämt liv i största allmänhet. Men den pågående flyktingkrisen väckte en sådan frustration hos Carl-Fredrik Hedengren att han sade upp sig för att göra något konstruktivt åt situationen. Nu har han startat en fundraiser till stöd för syriska flyktingar som lever i libanesiska läger.

Många svenskar har berörts av kriget i Syrien och flera försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Men det är nog inte många som gått lika långt i sina ansträngningar för att göra en insats som Carl-Fredrik Hedengren.

All mediarapportering om flyktingnöden hade lämnat en gnagande känsla av att han måste göra något, och under vårvintern bestämde han sig för att agera på den känslan. I maj sade han upp sig från toppjobbet som chefsjurist på finanskoncernen Cerberus.

– För mig känns det tveklöst som en stor sak i livet. Jag är kanske inte den sortens person som traditionellt brukar ägna mig åt sådant här, vilket jag heller inte gjort, berättar han.

Annons

Annons

Efter han sade upp sig har Carl-Fredrik startat en fundraiser till stöd för syriska flyktingar. Han har även varit nere på plats i flyktingläger i Bekaa, Libanon, för att hjälpa till som volontär.

– Jag har framförallt hjälpt till med att distribuera mat till behövande flyktingar i en situation som ständigt förvärras.

Vilka är dina intryck från flyktinglägren?

– Samtalen i lägren gör störst intryck. Det gäller att sänka garden och möta varje individ. Vi volontärer ser en uthållighet och värdighet hos människorna här som med svenska ögon blir ofattbar. Vi får också så mycket värme och generositet tillbaka. Allt det ger hopp om framtiden.

– Men vi möter också flyktingar, framförallt ungdomar, som tappar hoppet. Barn som förlorat sina föräldrar i krigets Syrien, som står utan rättigheter och bokstavligen vadar runt i skiten. Det är en utbredd brist på mat i många områden. Det är sorgligt och frustrerande.  

Som en del av fundraisingen till flyktingarna i Bekaa driver Carl-Fredrik sin egen hemsida (www.callebeqaa.com) samt en sajt på Facebook (facebook.com/callebeqaa). Där kan intresserade i veckovisa uppdateringar följa hans dagliga arbete i flyktinglägrena samt donera pengar.

– Alla donationer går helt oavkortat till behövande flyktingar. Jag betalar personligen alla omkostnader i anslutning till flyktinghjälpen, till exempel transportkostnaderna för mat och transaktionskostnader, liksom självklart alla mina egna kostnader för till exempel resor och uppehälle.

– Varje enskild donator får personlig återkoppling med bilder och information om den enskilda insats som just deras donation används inom. Projektet har blivit mycket uppskattat bland kända och okända donatorer som ett udda, personligt och konstruktivt engagemang på detta område. Den första månaden kunde jag ordna med cirka två veckors mat till cirka 1 300 av de mest behövande flyktingarna i Bekaa.

Det här med att lämna sin karriär för något helt annat. Var det ett stort steg för dig eller ett enkelt beslut?

– Det humanitära arbetet var helt ny mark för mig, så jag gjorde först ordentlig research om flyktingsituationen och olika hjälporganisationer. Jag trivdes bra med mina kollegor på Cerberus, men när jag bestämt mig för att starta flyktingstödet var beslutet att lämna ändå relativt enkelt. Sen finns det nog inte något perfekt tillfälle för att göra något radikalt annorlunda, det blir alltid lite av ett uppbrott.

Hur har folk i din omgivning reagerat på ditt beslut?

– Med förvåning! Många känner engagemang i flyktingfrågan men är nog uttröttade av kulturkriget och problembeskrivningen av integrationen här hemma. Då blir det lätt att tappa fokus på den förhållandevis avlägsna men mångdubbelt större mänskliga katastrof som fortfarande pågår, nämligen för flyktingarna i till exempel Libanon.

– Donatorerna uppskattar min opolitiska, personliga insats, att hands-on se varje krona komma fram till de mest behövande på plats. Det blir också en kontrast mot de stora hjälporganisationerna – att jag ger personlig återkoppling med bilder till varje enskild donator från den enskilda insatsen med just deras pengar.

Vad känner du inombords nu när du satt igång med detta?

– Det känns tillfredsställande att faktiskt agera på sin frustration med något konstruktivt. Sedan är jag inte särskilt bekväm av mig, och har alltid tvingat mig själv till krävande utmaningar både i karriären och livet.

– Jag kan rekommendera alla att någon gång sätta av några veckor eller månader och göra en liknande resa; man lär sig mycket om sig själv när man konfronterar förhållandena i dagens flyktingläger. Även grundade personer tror jag påverkas när begrepp som hopp, uthållighet, privilegium och värdighet får en mer konkret innebörd. Väl hemma igen har man goda chanser att helt tappa lusten för gnäll, machoism och annan fåfänga.

Carl-Fredrik berättar att han under sommaren kommer göra ytterligare två resor till Bekaa för att hjälpa till på plats.

Vad hoppas du att din fundraiser ska leda till?

– Jag vill maximera hjälpen till flyktingarna i Libanon, och uppmanar Realtids läsare att donera, gärna genom min personliga plattform. Följ min facebooksida och få insyn i det praktiska arbetet och människors berättelser.

Hur ser du på din karriär nu?

– När jag får en stund ledigt ska jag planera för nästa steg, och tänka brett. Just nu är finanscompliancebranschen i Stockholm avlägsen, men det är väl inte helt uteslutet att jag återvänder. Kanske något inom PR/kommunikation istället, kanske utomlands? Den libanesiska hjälporganisation jag samarbetar med i Bekaa, Salam LADC, samlar volontärer med många olika bakgrunder och yrken som inspirerar till nytänk.   

Vad tänker du om framtiden? Har du några tydliga mål som du siktar mot?

– Nu koncentrerar jag mig 100 procent på att öka stödet till flyktingarna i Bekaa under sommaren och på att i någon mån kunna fortsätta med insatser när jag börjat jobba igen. Nästa vecka gör jag min tredje volontärresa till Libanon och återupptar distributionen av förnödenheter. Den första månaden fick jag in donationer motsvarande två veckors mat till drygt 400 hungrande flyktingfamiljer i Bekaa. Det måste växlas upp, säger Carl-Fredrik Hedengren.

Vill du stötta Carl-Fredriks arbete?

Carl-Fredrik tar tacksamt emot pengar så att han kan köpa ytterligare förnödenheter till flyktingarna på plats i Bekaa:

Swisha till 0704923669 eller överför till Nordea kontonr 8602270251

Besök facebook.com/callebeqaa eller www.callebeqaa.com för bilder och information. "Sprid ordet om flyktingsituationen i Bekaa", uppmanar han. 

Läsare är också välkomna att vända sig direkt till Carl-Fredrik med frågor: c.hedengren@gmail.com

Fakta

Namn: Carl-Fredrik Hedengren
Titel: F n volontärarbetare i Bekaa, Libanon
Bakgrund: Jobbat inom finans, bland annat som advokat på Magnusson Advokatbyrå och chefsjurist för Cerberuskoncernen.
Ålder: 30
Bor: Bromma
Familj: Sambo
Intressen: Matlagning, litteratur, historia, läser mycket
Brinner för: Sedan mitt första besök i Bekaa fokuserar jag helt på vilka insatser jag kan göra för människorna där.
Framtidsdröm: Att Hammarby Fotboll svarar på mitt mail från den 23 april 2016.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Realtid Helg testar racingkurs

Realtid Helgs John Bark drabbas av tävlingsinstinkt under racingkursen Formel Bil steg 1 på Linköpings Motorstadium. Missa inte hans bilder från en fartfylld dag!
Under förmiddagen drillas vi av instruktörerna KG och Jonas.
Enkelt i klassrummet när KG förklarar. Som bortblåst i bilen på banan!
Rödvit kajak på hjul. Garanterat snabbpaddlad!
Känns bättre med overallerna på. Nu ser vi i alla fall ut som proffs!
Uppställning team-vis vid respektiva bil. Jag tillhör gröna stallet.
Än är inte lektionen över! Det är mycket man ska komma ihåg innan man tar plats i formelbilens sittbrunn.
En vänskaplig selfie innan striden om hundradelar och noslängder tar vid.
Ingen vanlig Volvo. Ingen dussinförare heller; KG visar vägen.
Ledarbilen har lämnat banan. Nu ökar farten. Och adrenalinet!
En bil man ofta ser baken på: Ariel Atom 3.5.
Varmt! Man sitter granne med svansmotorn. Och trångt. Det är inte sittkomforten som säljer in det här konceptet.
Till skillnad från Formelbilarna är Ariel Atom reggad för vanlig landsväg.
Om någon snurrat eller hamnat utanför banan får Volvon rycka ut.
Nervositeten börjar släppa, förmiddagens teorilektion kommer (hjälpligt) tillbaka.
The Arial är ett spjut. Låter bra också.
Sitter sexpunktsbältet tillräckligt tajt? Det är svårt för föraren att manövrera i sittbrunnen. Teamen hjälper varandra att komma i och ur.
”Gröna teamet” på väg in till förarbyte.
Glöm högerregeln! Disciplinen är hård, ingen släpps ut på banan när lopp pågår.
Greppet är väldigt bra. Tills det börjar regna …
Nu djävlar ska det tävlas!
Arialen vaktar så att ingen tjuvstartar.
Många hjälmar har GoPro-fästen. Det blir säkert livligt refererad filmvisning i många hem senare på kvällen …
Bilarna är inte bara snygga och snabba. Det är extremt kul att köra också! Och lärorikt.
Sa de 200 knyck? Känns som 250! Minst! Särskilt när kurvan närmar sig.
Tyvärr blev det ingen prispall för mig. Men jag skämde inte ut mig. Och jag körde inte av banan. Av: John Bark

Helgens poddar

Helgens poddar

Bildspel Världens 10 mest exklusiva superyachter

Plats 10. A. Listans enda motorseglare. 143 meter lång.
9. El Mahrousa. Veteranen i sällskapet. 146 meter lång. Toppfart 16 knop. Ursprungligen byggd 1865 av Samuda Bros i London.
8. Prince Abdulaziz. Byggd 1984 av danska Helsingor Vaerft. Tjänstgör som den kungliga yachten för Saudiarabiens kung Abdullah, som ärvde henne av kung Fahd. 147 meter lång, med en marschfart på 18 knop och en toppfart på 22 knop.
7. Topaz. Byggd 2011–2012 på det tyska yachtvarvet Lürssen. Ytterst lite är känt om fartyget, annat än längden 147,2 meter och att hon är den tredje största yachten som byggts på det tyska skeppsvarvet.
6. Al Said. Byggd 2008 också hon på det tyska varvet Lurssen i Bremen. 22 knops marschfart med en toppfart på 25 knop. 155 meter lång.
5. Dilbar. Lurssen-byggda 156 meter långa Dilbar är mätt utifrån sina 15 917 bruttoton världens största yacht.
4. Dubai. Färdigställd 2006 av Platinum yachts, och är med sina 162 meter världens näst största privatägda yacht. Hon kan medföra en helikopter som väger 9,5 ton och två 10 meter långa tenderbåtar. Vid marschfarten 25 knop har hon en räckvidd på 7 400 sjömil.
3. Eclipse. Färdigbyggd 2010 på skeppsvarvet Blom + Voss i Hamburg och är med sina 164 meter världens nästa största superyacht. Ägaren är den inte helt okända ryska miljardären Roman Abramovich, som också äger det engelska fotbollslaget Chelsea.
2. Fulk Al Salamah. Fartyget är 164 meter långt, byggd år 2016 av Mariotti Yachts i hamnstaden Genua i italien.
1. Azzam är med sina 180,5 meter världens största superyacht, byggd av tyska Lurssen, det världsledande tyska skeppsvarvet som konstruerar och bygger stora superyachter. Trots längden och storleken kan fartyget med sina två vattenjetmotorer av gasturbintyp uppnå en toppfart på över 31,5 knop.

Helgens poddar