”Vi gör konkreta framsteg på vägen mot lönsamhet”

Taggar i artikeln

Klarna Sebastian Siemiatkowski
Sebastian SiemiatkowskiSebastian Siemiatkowski
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd och medgrundare. Foto: TT
Publicerad
Uppdaterad

Klarna redovisar en förlust på 10 miljarder för helåret 2022, men det är inget som får vd Sebastian Siemiatkowski att deppa: ”Vi gör konkreta framsteg på vägen mot lönsamhet”, skriver han i vd-ordet.

Realtid.se

Klarnas tillväxt i globala försäljningsvolymer (GMV) ökade med 22 procent under 2022 jämfört med föregående år. Det justerade rörelseresultatet förbättrades med 21 procent (330 miljoner kronor) på ett kvartal medan det under andra halvåret 2022 förbättrades med 44 procent.

Läs bokslutet i sin helhet här>>

– Vi är samtidigt stolta över att ha blivit erkända som ett starkt och motståndskraftigt företag med fortsatt stöd från investerare. Ett bevis på detta är att vi tagit in över 800 miljoner dollar under
en av de kraftigaste nedgångarna på de globala aktiemarknaderna på över femtio år, skriver Sebastian Siemiatkowski.

Annons

Klarna har nu 34 miljoner konsumenter i USA, vilket resulterade i att USA för första gången i december blev största marknad sett till intäkter, och gick om Tyskland. USA förblir en tillväxtmotor med en ökning av GMV om 71 procent på årsbasis under 2022,  samtidigt förbättrades kreditförlusterna med 37 procent.

Klarna fortsätter att accelerera handel och överträffar tillväxttakten inom generell e-handel,
i en utmanande makroekonomisk miljö, med en ökning av GMV på 22 procent under räkenskapsåret 2022, till 837 miljarder kronor. Detta jämfört med en nedgång på 2 procent på den globala marknaden för e-handel. Som ett resultat ökade intäkterna med 21 procent till 19,3 miljarder kronor och en totalt rörelseintäkt, netto om plus 20 procent till 16,7 miljarder kronor.

Resultatet drevs av en fortsatt stark tillväxt i USA och fortsatta framsteg i arbetet med att minska kreditförlusterna. Klarnas mogna marknader fortsatte att generera en bruttovinst på 8,5 miljarder kronor, medan nyare marknader, enligt Klarnas egen formulering, stabilt skalas upp mot lönsamhet.

Annons

Klarnas marknadsföringsintäkter ökade med 131 procent på årsbasis till 1,6 miljarder kronor
då man diversifierade intäktsströmmarna och skapade över 600 miljoner klick till handlare under året, i sig en ökning med 111 procent på årsbasis.

Global återkommande användning ökade med 23 procent under 2022.

Under 2022 har Klarnas tillväxt fortsatt att öka snabbare än tillväxten inom e-handeln, då vi investerat ytterligare i våra produkter och tjänster för att lösa de problem som identifierats genom konsumentinsikter under shoppingresan. GMV (global handelsvolym) ökade med 22 procent jämfört med samma period föregående år till 837 miljarder kronor, och summa rörelseintäkter, netto, ökade med 20 procent
på årsbasis till 16 707 mkr vid periodens utgång. Omsättningen ökade med 21 procent, till 19,3 miljarder.

Annons

Klarnas provisionsintäkter ökade med 19 procent till 13 422 miljoner kronor.

Ökningen av ränteintäkterna med 9 procent på årsbasis till 4 422 miljoner kronor var fortsatt lägre än
de totala rörelseintäkterna, netto, eftersom konsumenternas efterfrågan på våra räntefria betalningsprodukter med kortare löptider var större än andra betalningsalternativ.

Rörelsekostnaderna har ökat till 21 459 miljoner kronor eftersom Klarna fortsatte att investera i tillväxt, med en ökning av avgifterna i linje med volymtillväxten, och lanseringen av Klarnakortet i USA och Storbritannien.

Genomsnittligt antal heltidsanställda under året var 6 011, inklusive nya anställda från förvärvade företag, inklusive Pricerunner. Antalet anställda i slutet av året var 5 441.

Klarna har lanserats på 12 nya marknader sedan början av 2020 samtidigt som bolaget fortsätter att växa på etablerade marknader.

Kreditförlusterna  ligger på 0,68 procent för räkenskapsåret 2022 och låg på 0,58 procent för fjärde kvartalet 2022.

Klarnas rörelseresultat för perioden uppgick till minus 10,5 miljarder kronor. Andra halvåret 2022 visade på en markant förbättring av rörelseresultatet med en förbättring på 35 procent jämfört med första halvåret, när förändringarna som gjordes från och med maj började ge effekt. På justerad basis var förbättringen 44 procent.

Utlåning till allmänheten ökade med 20 procent på årsbasis till 74 151 miljoner kronor.

Inlåning från allmänheten ökade till 81 068 miljoner kronor i takt med att populariteten för Klarnas sparkonton i Tyskland och Sverige ökar.

Revisionsberättelsen är undertecknad av Jesper Nilsson på EY.

Annons