Finans Nyhet

Trött på Zoom och Teams? Nu tar social VR över på företagen

Taggar i artikeln

KTH
VR KTHVR KTH
Britta Nordin Forsberg vid Institutionen för industriell ekonomi och management på KTH. Foto: KTH
Publicerad

Håll ut – snart byts mötena i Zoom och Teams ut mot betydlige mer kreativa möten i virtual reality, en teknik som växer kraftigt inom organisationer, enligt Britta Nordin Forsberg, VR-forskare på KTH.

Upp med handen ni som tröttnat på videomöten! Möten i Zoom och Teams blir helt enkelt inte som att ses på riktigt, och kreativiteten är satt på paus. Än så länge krävs fortfarande stora tekniska framsteg för att digitala samarbeten ska bli lika interaktiva som fysiska möten, men pandemin har satt blåslampa på utvecklingen av VR som snabbt etablerar sig utanför spelkretsar.

”Pandemin har satt blåslampa på utvecklingen av VR som snabbt etablerar sig utanför spelkretsar.”

Virtual reality är en teknik där vi möts på ett sätt som liknar verkligheten. Vi kan simulera en miljö som liknar vår fysiska arbetsplats, eller en konferensanläggning eller en härlig takterrass i, tja, varför inte Shanghai?

Annons

Intresset för AR- och VR-teknik har ökat snabbt det senaste året. Det är inte förrän nu att VR kan bli möjligt i en bredare användning. Teknologin har mognat och priserna har blivit rimliga. Men det behöver fortfarande förfinas – det är precis som utvecklingen från tjock-TV till dagens platta skärmar, säger Britta Nordin Forsberg vid Institutionen för industriell ekonomi och management på KTH.

Britta Nordin Forsberg, KTH, VRBritta Nordin Forsberg, forskare
Institutionen för industriell ekonomi och management på KTH

Annons

”Det är inte förrän nu att VR kan bli möjligt i en bredare användning. Teknologin har mognat och priserna har blivit rimliga. Men det behöver fortfarande förfinas – det är precis som utvecklingen från tjock-TV till dagens platta skärmar.”

VR-användningen låg i startgroparna redan före pandemin men håller nu snabbt på att bli en viktig del av företagens digitala omställning. Byggindustrin satsar på säkerhetsutbildningar i riskabla miljöer i VR eftersom tekniken hjälper till att skapa en känsla av att man upplever en risk. Kirurger kan lära ut fysiska arbetsmoment utan att äventyra patienters väl och ve.  

Och nu växer ”social VR” fram – ett område som inte minst kommer att kunna liva upp distansmöten. 

Britta Nordin Forsberg forskar på sociala relationer och samarbeten i VR – alltså ”social VR”. Jämfört med andra VR-applikationer som exempelvis simulatorer är VR för social interaktion fortfarande i sin linda och hennes forskning därmed i framkant. Hon studerar bland annat hur professionella möten fungerar i den virtuella världen, vilken roll avatarernas utseende och funktion har, och smarta verktyg i virtuella möten. 

– Det som lockar med att mötas på det här sättet är en känsla av att vara på samma plats. Jag tror att det är en naturlig utveckling att skapa mötesmiljöer som i högre grad liknar vår verkliga värld och inte minst att skapa en större känsla av samhörighet.

Annons

Om 15 år tror Britta att VR har blivit vanligt när vi ska träffas. 

– Jag tror att vi har utvecklat hjälpmedel i VR som är anpassade efter vilken typ av möten vi har, till exempel brainstormingmöte. Och kanske vissa personer eller yrkeskategorier har sitt kontor i VR helt enkelt.

Genom Brittas Nordin Forsbergs forskningsområde vässas nu KTH:s HR-avdelning i chefsträning och rekrytering med hjälp av VR-teknik. Det handlar om att tränas inför kritiska situationer i arbetslivet som vi ofta är oförberedda på. 

”Nu vässas KTH:s HR-avdelning i chefsträning och rekrytering med hjälp av VR-teknik. Det handlar om att tränas inför kritiska situationer i arbetslivet som vi ofta är oförberedda på.” 

Men hjälp av programmet i VR kan du träna på att hantera ett möte där det kan finnas utmaningar med exempelvis maktspel eller diskriminering. Innehållet i VR-upplevelsen är baserat på teorier om organisation, ledarskap och HR som gjorts om till scener och scenarier för försökspersonerna. 

– Det finns många situationer där hanteringen har stor inverkan på både organisationen och individer. Vissa känsliga saker kan man vilja träna på i avskildhet och även undersöka ur olika perspektiv utan att behöva bli betraktad av en grupp kursdeltagare.

Britta Nordin Forsberg var tidigt ute med att arrangera möten i ”social VR” för att kunna forska kring det. 

I höstas arrangerade hon ett virtuellt mingel under en Zoom-baserad konferens, ScAIEM, för INDEK-institutioner (Industriell ekonomi) från hela Norden. 

– En viktig del av konferenser är att träffas för att nätverka, utbyta idéer och umgås, och där har ju video-möten sina begränsningar.

Några begränsningar fanns inte på ScAIEMs VR-mingel. Deltagarna träffades på en fiktiv ö i havet med sol och vacker utsikt. Alla hade fått skapa sin egen avatar från ett galleri av hårfärger, kläder etc., eller ladda ned ett porträttfoto till sin avatar. Dessutom försågs alla deltagare namnlappar och vilket universitet man kom ifrån. 
 
Programmet under minglet var digert: deltagarna hann spela bordsspel och basket, teleporteras till månen och Ovala rummet i Vita huset samt avsluta tillställningen med en guidad cykeltur i Köpenhamn. 

– Både det visuella och ljudet bidrar till att få känslan av att resa. Ljudet liknar faktiskt en verklig upplevelse. Man kan höra samtalet inom den grupp man står nära, medan andra samtal blir som en ljudmatta, ett bakgrundsljud, precis som på ett live-mingel.

Det traditionsenliga gruppfotot togs också i VR-världen:

– Vi var några deltagare som samlats i på KTH och några satt utspridda i varsitt hörn av den stora ljushallen. Jag stod på entréplanen och kunde se att när vi sa ”vinka” så gjorde alla det i varsitt hörn av ljushallen, och såklart från andra delar av Norden. Det blev mycket prat och skratt om upplevelsen, situationer och händelser –   det var någonting nytt som man kommer ihåg.

I samarbete med KTH.

Annons