Systrarna Haglöf mångmiljonsatsar på ny ryggsäcksfabrik

Taggar i artikeln

EYOYSverige
”Att få möjligheten att berätta om min och Saccis resa som är unik i sig, ser jag därför som en möjlighet att få inspirera andra till att ta plats och är för mig väldigt ärofyllt. Jag är otroligt smickrad av nomineringen och ödmjuk. Alla finalisterna har gjort fantastiska resor”, säger Julia Haglöf.
Publicerad
Uppdaterad

Med ett arv från ryggsäckstillverkning sedan 1914 är Julia Haglöf idag vd för Sacci – ett av Sveriges ledande tillverkare av bärsystem för professionella användare. Bolaget har kraftiga expansionsplaner och höga omsättningsmål – något som ska uppnås genom nya fabrikslokaler och en ny satsning på privatpersoner. I kväll tog Julia Haglöf emot pris i Västerås i regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year.

Anders Frick

Haglöfs har varit ett familjeföretag sedan det startades av Wiktor Haglöf 1914. Idag är det hans barnbarnsbarn, systrarna Julia och Felicia Haglöf, som håller i spakarna för bolaget. Namnet Sacciuppstod 1987, då Haglöfs delades upp i två delar: Sacci med fokus på utrustning åt militär och räddningstjänst, och Haglöfs med fokus på utrustning för privatpersoner. År 1993 såldes Haglöfs-delen till Atle, som i sin tur förvärvades av Ratos 2001. Och 2010 sålde Ratos vidare Haglöfs till japanska sko- och klädföretaget Asics. Det historiska namnet levar alltså kvar i Haglöfs medan familjearvet lever vidare i Sacci. Bolagen delar idag alltså inget annat än gemensamma historien.

Julia Haglöf har varit delägare i bolaget sedan 2015 och har arbetat operativt både som marknadschef och sedan som sälj- och marknadschef. När hennes pappa Anders Haglöf hastigt dog i en trafikolycka 2015 så fick hon och hennes syster Felicia plötsligt en ledande roll. Detta ledde senare till en annan stor förändring i form av att de båda systrarna köpte ut alla övriga ägare under 2021.

– Under fem år växte visioner och målbilder fram kopplat till bolaget som helhet hos mig. Det baseras på en kombination av att ha hjärtat i vårt familjeföretag och av att ha utvecklat verksamheten utifrån ett sälj- och marknadsperspektiv, säger Julia Haglöf, och fortsätter:

Annons

– För att ta bolaget till nästa nivå och sätta planer i verket för att utveckla det ”nya Sacci” krävdes en ägarförändring, därav att jag och min syster förvärvade samtliga aktier i Sacci under 2021. I samband med detta var det en självklarhet att jag skulle kliva in och axla VD-rollen för att förverkliga visionen. Jag har alltid sett mig själv som en ledare och att stå längst fram i Saccis resa måste vara det bästa som finns. Jag älskar det, säger hon.

Vad motiverar dig att gå till jobbet varje dag?
– Som väldigt resultatinriktad person drivs jag av att skapa nya affärer och se verksamheten blomstra. Att så ett frö och se hur det växer genom hårt arbete är fascinerande. Att få axla en övergripande roll och ställas inför olika utmaningar ger en mental stimulans som jag behöver eftersom jag generellt är en väldigt rastlös person. Sedan att man har ett team och kollegor som står bakom hela resan och är helt fantastiska är nog det som inspirerar mig mest. Det är extremt sällan man kommer till en arbetsplats och hittar ett så framåtlutat, engagerat, hungrigt och kompetent team som det jag har glädjen att få leda, säger Julia Haglöf.

Hur gör ni för att behålla era kunder – och få nya kunder?
– Att vara sig själv och vara genuin tror jag. Skapa en ömsesidig förståelse, ha transparens och ha roligt tillsammans i sitt samarbete, det tror jag gynnar affärsrelationen mest. En kund har ett behov som vi hjälper till att lösa, genom att göra det som ett team istället för att se på det som kund-leverantörs-relation. Det är nog det sättet som vi försöker att bygga våra affärer på. Allting handlar om att bägge parter ska gynnas av samarbetet och vara nöjda i slutändan, säger hon.

Annons

Senaste verksamhetsåret omsatte Sacci 111 miljoner kronor, men i år är målet inställt på 135-140miljoner kronor. Som en följd av ökningen planerar nu bolaget en ny mångmiljoninvestering i Borlänge.

– Vi behöver ny lokal med tanke på vår tillväxttakt och vi har landat i att det bästa för oss i det här skedet är att bygga i egen regi. Därför har vi startat ett fastighetsbolag som kommer att bygga våra nya verksamhetslokaler. Med tanke på att vi under 2024-2025 kommer att gå ut på konsumentmarknaden, så kommer vi även att bygga ett showroom och butik i den nya lokalen. Där kommer det att vara möjligt för konsumenter att köpa våra produkter, säger Julia Haglöf.

I övrigt kommer fastigheten att vara Saccis huvudkontor kombinerat med produktionsverksamhet. Den kommer innefatta samtliga overheadfunktioner, utvecklingsavdelning, lab/test-center, produktion, pack och lager. Enligt Julia Haglöf kommer byggnaden att bli unik med fokus på design, då hon vill att den ska spegla bolagets varumärke och vision om att vara världsledande inom samtliga tre de divisioner som Sacci verkar, det vill säga Pro (Sacci for professionals, ID (Sacci for individuals) och Partner (Sacci for partners).

Annons

– Vi har en offensiv tillväxtplan som i etapp 1 stäcker sig till 2030 där vi har ett mål om en omsättning på 500 miljoner kronor. Vi ska växa organiskt och succesivt ta nya marknadsandelar inom de divisioner som vi verkar. Vi hoppas och tror att vi parallellt med att nå nya kunder och marknader även ska ha möjlighet att växa tillsammans med våra befintliga kunder, säger hon.

Hur känns det att ha nått EY:s regionfinal?
– Det känns fantastiskt! Bara att vara nominerad är för mig en vinst. Att komma in som delägare i ett bolag och ta plats när man är 22 år och kvinna, det är något man har fått kämpa för på ett extremt sätt och det har kostat mig en del av min ungdom. Att få möjligheten att berätta om min och Saccis resa som är unik i sig, ser jag därför som en möjlighet att få inspirera andra till att ta plats och är för mig väldigt ärofyllt. Jag är otroligt smickrad av nomineringen och ödmjuk. Alla finalisterna har gjort fantastiska resor, säger Julia Haglöf.

 

Annons