10 juni
2026

Realtid

Lista: Aktierna som tappat respektive fått flest ägare 

Lista: Aktierna som tappat respektive fått flest ägare 
Finwire

Placera, som ägs av Avanza, har gått igenom vilka aktier på Stockholmsbörsen som förlorat flest ägare och vilka aktier som fått flest nya aktieägare hos Avanza i år.

Fastighetsbolaget SBB har förlorat flest ägare, följt av klädbolaget H&M och Castellum. Därefter följer livekasinoutvecklaren Evolution och biltillverkaren Volvo Cars.

Handelsbanken har fått flest nya ägare, följt av stålbolaget SSAB och investmentbolaget Investor. Därefter följer värmeteknikbolaget Nibe och fiberkommunikationsbolaget Hexatronic

Investor är fortfarande den enskilt populäraste aktien med 354 000 aktieägare på Avanza.

Här är hela listan>>

 

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

Spara & placera

Faran för bostadsrättsföreningarna är inte över

27 maj 2026
Varför är vissa mer benägna än andra att ta risk i sitt sparande? (Kollage: Getty Images / Pexels / Realtid)
Spara & placera

Riskmissen: Därför investerar kvinnor sämre än män 

25 maj 2026