Skapa mer utrymme för de bankanställda att möta den ekonomiska oron

Ulrika Boëthius, ordförande för Finansförbundet.
Publicerad
Uppdaterad

Svenska bankkunder förtjänar god kvalitet i rådgivning och digitala banktjänster, oavsett hur höga räntorna är. I tider av ekonomisk oro behöver även de finansanställda rätt förutsättningar för att kunna driva sitt arbete, men ”bank bashing” tillsammans med hög arbetstakt och ökad press från oroliga kunde gör läget extra tungt. En ny rapport visar att hälften av alla anställda är stressade på jobbet. Det skriver Ulrika Boëthius, ordförande för Finansförbundet.

Realtid.se

En ny rapport visar att hälften av alla anställda i finansbranschen är stressade på jobbet. En arbetsdag på ett bankkontor eller annan arbetsplats i finansbranschen är i regel hektisk. En privatrådgivare har en mängd kundkontakter, samtidigt som kraven på regelefterlevnad och administration är höga. En medarbetare inom IT eller cybersäkerhet har komplexa datasystem, uppföljningar och ärendehanteringar. Många medlemmar berättar att de har målsättningar för hur många ärenden som hanteras på en dag. 

Ovanpå det ligger bankernas egna digitala system som på grund av säkerhetskrav sällan är synkroniserade eller lätthanterliga. Finansförbundets senaste rapport Stressrapporten visar att hälften av de tillfrågade upplever att stress är ett arbetsmiljöproblem, åtta av tio säger att den höga arbetsbelastningen är orsaken. Det är inte förvånande, men oroande.

Finansbranschen tillhör en hårt reglerad marknad och så bör det också vara. De som arbetar i branschen är vana vid att ta sig an nya processer, direktiv och förändrade förutsättningar. Men det förutsätter också att det finns utrymme för de anställda att ta sig anförändrade behov, såsom en ökad volym av riktigt tuffa samtal med kunder och kollegor.

Annons

Självklart är finansanställda inte ensamma om att uppleva hög arbetsbelastning. Brist på rätt kompetens är ett utbrett problem på arbetsmarknaden. Det är beklagligt och måste hanteras av svenska arbetsgivare. Men det som vi inom vår bransch kallar för ”bank bashing” gör ibland att läget för de anställda i finansbranschen blir extra tungt.

Finansförbundets medlemmar ligger nu på maxnivå i sin yrkesvardag när det gäller stress. Det finns en risk att medarbetare inte har utrymme att ta sig an den extra ansträngningen som rådande läge innebär. Ytterligare stressfaktorer ökar riskerna för sjukskrivningar, arbetsmiljöproblem och ohälsa. 43 procent av de som upplever att stressen även påverkar privatlivet upplever ångest, oro och otillräcklighet.

Det finns flera åtgärder som finansmarknadens arbetsgivare kan ta tag i för att förekomma psykisk ohälsa på arbetsplatserna. Den allra viktigaste är det systematiska arbetsmiljöarbetet. En lågt hängande frukt är att försäkra sig om att alla anställda har kontakt med arbetsmiljöombud på arbetsplatserna och att en god dialog och uppföljning finns mellan parterna. Vi vet från flera mätningar att på de arbetsplatser där Finansförbundets arbetsmiljöombud finns, där mår medarbetarna bättre.

Annons

Stressrapporten baseras på över 2 000 medlemssvar rörande stressfaktorer och vad som kan motverka att stressen går ut över jobbets kvalitet och medlemmens fritid. Utifrån dessa svar delar vi i Finansförbundet med oss av förslag på stressförebyggande åtgärder till finansmarknadens arbetsgivare:

Se över bemanningen.  När många medlemmar och förtroendevalda upplever en ökad press från kunder på grund av det rådande världsläget med ökade kostnader som följd, kan fler resurser än vanligt behövas.

Ledningen behöver engagera sig i den digitala arbetsmiljön. Det behövs bättre systemstöd och mer effektiva tekniska lösningar. Teknikproblem ska inte behöva skapa stress.

Annons

Skapa en långsiktig plan för att undvika kompetensbrist. När det saknas kompetens spär det på stressen och pressen bland de anställda. En långsiktig strategi är ett viktigt verktyg vid rekryteringar och kompetensutveckling av befintliga medarbetare.

Distansarbetet kan främja en god arbetsmiljö. Underlätta för medlemmarna att jobba hemifrån, om de vill och om det är lämpligt ur verksamhetssynpunkt.

Samhällets ekonomiska oro påverkar de av Finansförbundets medlemmar som i kundmöten behöver vara experter på den ekonomiska situationen så som den ser ut just nu. Med hektiska arbetsdagar, komplicerade IT- och datasystem och höga krav på regelefterlevnad minskar utrymmet att kunna möta kundernas oro.

Genom att som arbetsgivare agera på ovanstående förslag kan de finansanställda ges möjlighet att fortsätta agera klokt å bankernas kunders vägnar och samtidigt må bra på jobbet.

Ulrika Boëthius
Ordförande, Finansförbundet.

Annons