Transportbranschen är överlägset värst när det kommer till miljöpåståenden och missvisande miljöreklam visar en ny kartläggning.
Företagen som klandras mest för miljöreklam


Mest läst i kategorin
Aktuell Hållbarhet har gått igenom fällningar hos Reklamombudsmannen, Konsumentverket och patent- och marknadsdomstolen under de senaste fem åren.
Av totalt 112 fällningar och anmärkningar för reklam och marknadsföring står transportbranschen för 44 stycken.
Läs även: Krig om EU:s miljöpolitik: Tillväxt eller klimat – vem vinner? Realtid
Näst sämst på listan är energibranschen med 20 fällningar.
”Extra vaksamma”
De vanligast orsakerna till fällningar är vaga påståenden som ”klimatsmart” eller ”ett hållbart val” som är svåra att bevisa.
Enligt reklamombudsmannen Peter Knutsson kan det stora antalet fällningar bero på att konsumenterna upplever att transporter har en stor miljöpåverkan och därför granskas noggrannare.
”Därmed blir de extra vaksamma för miljöpåståenden och mer benägna att anmäla miljöpåståenden. De vill verkligen veta hur något är bättre för miljön och ifrågasätter om reklamen är korrekt”, säger han till Aktuell Hållbarhet.

”Gröna kollapsen liknar IT-bubblan”
De hållbara investeringar som har skett de senaste åren leder nu till den gröna kollapsen.
Senaste nytt
Inte längre miljövänlig och hållbar
Det bolag som klandrats mest under perioden är OKQ8 – som åkte dit tre gånger då de använt begrepp som ”miljövänligt”.
Enligt bolaget har fällningarna fått dem att tänka om och ändra på sin kommunikation.

Numera förmedlar OKQ8 endast konkret och transparent fakta.
”Vi har verkligen bytt retorik och pratar i dag om möjligheten att minska klimatpåverkan. Begrepp som hållbar och miljövänlig använder vi inte längre”, säger Fredrik Hällkvist, direktör marknad och reklam på OKQ8, till Aktuell Hållbarhet.
Nya lagar och direktiv
Just nu pågår det arbete med nya EU-regler om miljöpåståenden. Frågan är om det kommer att påverka antalet felaktiga påståenden – och fällningar i framtiden.
Missa inte: Sveriges största bolag minskar utsläppen – och ökar vinsterna. Realtid
Enligt statistiken har antalet fällningar legat konstant på 10-15 stycken årligen de senaste åren.
Samtidigt har företagen inte valt att strida för sina påståenden då endast två fall har gått vidare till högre instans.
”Mer försiktig approach”
Kanske mest uppmärksammat är Arlas påståenden om ”netto noll klimatavtryck”.
Enligt Olav Törnblom på kommunikationsbyrån Azote kan den kommande lagstiftningen redan nu ha fått viss effekt på företagens reklam.
”…Nu när dessutom green claims directive är på gång upplever jag att många företag på allvar har fått upp den här frågan på radarn och även har intagit en lite mer försiktig approach i avvaktan på hur det nya regelverket kommer att se ut”, säger han till Aktuell Hållbarhet.

Intresset för begagnat har ökat – liksom priset
De senaste tio åren har andrahandsmarknaden ökat kraftigt.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.