En ny rapport slår fast att svenskt flyg halkar efter resten av Europa. Medan Polen mer än fördubblat sina passagerarsiffror sedan 2014, kämpar Sverige fortfarande för att nå tillbaka till nivåerna före pandemin.
Monopol och flygskam – därför rasar svenskt flyg

Mest läst i kategorin
Med 2014 som utgångspunkt på flygindex 100 ligger Sverige i dag på 94.
Polen, som startade på samma nivå, har skjutit i höjden till 214.
De baltiska länderna växer kraftigt. Även Danmark, Norge och Finland ökar – alla utom Sverige.
”Jag skulle säga att det är väldigt allvarligt”, säger Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling.
Monopol stryper södra Sverige
Inrikesflyget pekas ut som den stora flaskhalsen. I södra Sverige råder nu monopol, där SAS bestämmer priserna och flyger efter egen lönsamhet snarare än samhällsbehov.
Gotland kämpar med ännu värre förbindelser. Öborna kan knappt ta sig till fastlandet, enligt Cavling.
”Jag tycker det är en rättighet om man bor ute i landet, att man ska kunna åka till Stockholm eller någon annanstans i Sverige, jobba och sedan åka hem på kvällen”, säger han.
Någon som ska åka på ett affärsmöte långt norrut tvingas nu vänta på få avgångar och kan inte genomföra resan på en dag.
”Då åker man inte dit och då minskar produktiviteten ute i landet”, säger Cavling.
Flygskam satte sig i Sverige
Cavling kopplar nedgången direkt till fenomenet med flygskam.
”Vi har en gud här i Sverige som heter Greta Thunberg och hon proklamerade flygskam”, säger han.
Flygskammen har enligt honom satt sig i företag och offentlig sektor, samt bland stockholmare. Vanliga människor i resten av Sverige flyger däremot charterresor som vanligt, menar Cavling.
Men effekten på tillgängligheten i landet är allvarlig. Skillnaden mot Finland och Norge är tydlig – de satsar på inrikesflyget på ett helt annat sätt än Sverige, konstaterar han.
Flygskatt bort – men räcker det?
Regeringen har tagit bort flygskatten, men Cavling tror att mycket större åtgärder krävs för att vända utvecklingen.
”Får vi en borgerlig regering tror jag att det finns en agenda för hur vi ska skala upp det här. Blir det Socialdemokraterna, då kommer de ge flygpolitiken till Miljöpartiet och sedan är de nöjda”, säger han.
Samtidigt bedömer Cavling att flyget inte är någon valvinnare, vilket innebär att inga dramatiska förändringar kommer ske vare sig före eller efter valet.
Lösningen kan inte vara att all aktivitet koncentreras till Stockholm, Göteborg eller Malmö, menar Cavling. Men vägen tillbaka till europeisk standard verkar lång.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.






