- Publicerad
- Uppdaterad
Tveksam funktion i Ramlösas ”funktionella vatten”.
Martin Lindgren
Ramlösa fick trycka om tusentals etiketter till sin nya storsatsning ”Balans”, vars stortavlekampanj mullrar igång nästa vecka – formuleringarna om vattnets positiva egenskaper höll inte för den interna lusläsningen.
Ramlösa är mitt uppe i lanseringen av två nya smaker, persika och citron, under namnet Ramlösa Balans. Förutom lite mer vitaminer än vanligt är aloe vera och vitt te de nya ingredienser som ligger bakom namnet ”Balans”, vars målsättning enligt ägaren Carlsberg är ”att etablera funktionellt vatten bland svenska konsumenter”.Marknadsföringen har skett med exempelvis gratisflaskor till gästerna på Cafés modefest, och satsningen är massiv även i övrigt, enligt Carlsbergs pressmeddelande:
”Lanseringen av Ramlösa Balans backas bland annat upp med sponsring av tv-serien Grey’s Anatomy på kanal 5 samt print- och TV-reklam, sampling och PR. Nya reklamfilmer för Balans börjar sändas i september och utomhuskampanjen börjar vecka 37.”
Med kampanjen tar Carlsberg upp kampen med Coca-Cola, som nyss lanserat sin ”Light Plus” med en påkostad kampanj. Förutom stortavlor har den kända bloggaren Blondinbella bjudits på sushi, varvid hon publicerat bilder på Coca-Colas nya dryck.
Ett problem bara: det finns ingen bevisad positiv effekt i Ramlösas ”funktionella” substanser aloe vera och vitt te, något Carlsberg valde att agera på först efter att etiketterna var upptryckta och några av flaskorna hunnit ut i butik. Nu har Carlsberg ”valt att i den beskrivande texten på baksidan formulera oss tydligare”, som Marie Eisner, brand manager för Ramlösa på Carlsberg, uttrycker saken.
Funktionaliteten ligger dock inte enbart i aloe vera och vitt te: en deciliter av persikovarianten av Ramlösa Balans innehåller 15 procent av rekommenderat dagligt intag (RDI) av c-vitamin. Och citronvarianten innehåller samma halt av b-vitaminerna B6 och B12. Som jämförelse kan nämnas att en deciliter mjölk innehåller 40 procent av RDI av B12, och apelsinjuice 50 procent av det dagliga behovet av c-vitamin.
Någon kostsam återkallelse av flaskor skedde dock aldrig till följd av feltrycket. En flaska med den numera utbytta etiketten gick exempelvis att inhandla i en Vi-butik på Jungfrugatan, i Stockholm, på måndagen; se bild. Andra etiketter, som inte hade hunnit klistras på flaskorna, makulerades.
Marie Eisner uppger att man på Carlsberg, just för att förebygga stora kostnader orsakade av undermåliga etiketter, trycker i ganska små serier. I detta fall var det fråga om några tusen etiketter, något som kan jämföras med de 80 miljoner liter Ramlösa som säljs varje år.
Dessutom: etiketterna gick igenom företagets juristers granskning, men höll alltså inte för noggrannare lusläsning, något som enligt Marie Eisner vidtogs på grund av en pågående märkningsdebatt i livsmedelsbranschen.
Martin Lindgren
Frilansjournalist
redaktionen@realtid.se