Finans Nyhet

Ramlösas supervatten lovade för mycket

Publicerad
Uppdaterad

Tveksam funktion i Ramlösas ”funktionella vatten”.

Martin Lindgren

Ramlösa fick trycka om tusentals etiketter till sin nya storsatsning ”Balans”, vars stortavlekampanj mullrar igång nästa vecka – formuleringarna om vattnets positiva egenskaper höll inte för den interna lusläsningen.

Ramlösa är mitt uppe i lanseringen av två nya smaker, persika och citron, under namnet Ramlösa Balans. Förutom lite mer vitaminer än vanligt är aloe vera och vitt te de nya ingredienser som ligger bakom namnet ”Balans”, vars målsättning enligt ägaren Carlsberg är ”att etablera funktionellt vatten bland svenska konsumenter”.

Marknadsföringen har skett med exempelvis gratisflaskor till gästerna på Cafés modefest, och satsningen är massiv även i övrigt, enligt Carlsbergs pressmeddelande:

Annons

”Lanseringen av Ramlösa Balans backas bland annat upp med sponsring av tv-serien Grey’s Anatomy på kanal 5 samt print- och TV-reklam, sampling och PR. Nya reklamfilmer för Balans börjar sändas i september och utomhuskampanjen börjar vecka 37.”

Med kampanjen tar Carlsberg upp kampen med Coca-Cola, som nyss lanserat sin ”Light Plus” med en påkostad kampanj. Förutom stortavlor har den kända bloggaren Blondinbella bjudits på sushi, varvid hon publicerat bilder på Coca-Colas nya dryck.

Ett problem bara: det finns ingen bevisad positiv effekt i Ramlösas ”funktionella” substanser aloe vera och vitt te, något Carlsberg valde att agera på först efter att etiketterna var upptryckta och några av flaskorna hunnit ut i butik. Nu har Carlsberg ”valt att i den beskrivande texten på baksidan formulera oss tydligare”, som Marie Eisner, brand manager för Ramlösa på Carlsberg, uttrycker saken.

Annons

Funktionaliteten ligger dock inte enbart i aloe vera och vitt te: en deciliter av persikovarianten av Ramlösa Balans innehåller 15 procent av rekommenderat dagligt intag (RDI) av c-vitamin. Och citronvarianten innehåller samma halt av b-vitaminerna B6 och B12. Som jämförelse kan nämnas att en deciliter mjölk innehåller 40 procent av RDI av B12, och apelsinjuice 50 procent av det dagliga behovet av c-vitamin.

Någon kostsam återkallelse av flaskor skedde dock aldrig till följd av feltrycket. En flaska med den numera utbytta etiketten gick exempelvis att inhandla i en Vi-butik på Jungfrugatan, i Stockholm, på måndagen; se bild. Andra etiketter, som inte hade hunnit klistras på flaskorna, makulerades.

Marie Eisner uppger att man på Carlsberg, just för att förebygga stora kostnader orsakade av undermåliga etiketter, trycker i ganska små serier. I detta fall var det fråga om några tusen etiketter, något som kan jämföras med de 80 miljoner liter Ramlösa som säljs varje år.

Annons

Dessutom: etiketterna gick igenom företagets juristers granskning, men höll alltså inte för noggrannare lusläsning, något som enligt Marie Eisner vidtogs på grund av en pågående märkningsdebatt i livsmedelsbranschen.

Martin Lindgren

Frilansjournalist

redaktionen@realtid.se

Ramlösa

Carlsberg Sverige, som är en sammanslagning av gamla Falcon och Pripps, bildades 2001.

Försäljning: 409 miljoner liter öl, läsk och vatten* (Öl 180 liter,

vatten 85 liter, läsk 122 liter, övrigt 22 liter).

Ramlösa tampas med Loka om förstaplatsen på marknaden för svenska mineralvatten, som är en lönsam och växande marknad. Vardera aktören har andelar på mellan 25 och 30 procent.

Etiketterna

Ramlösa Balans Citron – ny text:

Du har hört det sedan du var liten – vatten och vitaminer är nyttigheter! Det är bakgrunden till vattnet du har i anden just nu. Ramlösa Balans med naturlig smak av citron är toppad med Aloe Vera och B-vitaminer. Prova och njut!

Ramlösa Balans Citron – gammal text:

Du kanske undrar vad aloe vera ska vara bra för. Kort sagt renar det kroppen inifrån. Och tillsammans med b-vitaminer blir det lättare att hitta ditt fokus och kroppen, huden och håret känns lite friskare.

Annons