Gofido-grundarna Stefan Mahlstein, Annika Saramies, Gertrud Hack och Claes Hemberg . Foto: Gofido
Försäkring

Nyemission och rekommendationer nästa steg för Avanzaföredettingarnas försäkringsbolag

Claes Hemberg och kollegorna på Gofido rustar för framtiden och planerar nu att fylla på kassan med 30 miljoner kronor.

Uppdaterad 2020-12-03
Publicerad 2020-12-03

Coronapandemin kom olämpligt för Gofido – försäkringsförmedlingsbolaget som grundades för ett år sedan och som nyligen lanserade sin första tjänst i form av en hemförsäkring. Marknadsföringen ska framförallt bestå av att befintliga kunder talar gott om tjänsten för vänner och bekanta.

– Vi gillar inte pandemitider, för då umgås man inte så mycket och är inte lika bred i sin sociala palett. Därigenom kommer inte ordet om oss att spridas lika effektivt, säger Claes Hemberg till Realtid.

Han är en av fyra grundare som alla har gemensamt att de tidigare har arbetat på Avanza. Stefan Mahlstein var tidigare chef för affärsutveckling Avanza, Gertrud Hack var tidigare marknadschef på Avanza Tyskland, och Annika Saramies var tidigare vd för Avanza Pension. Idag består bolaget av ett tiotal personer, och det senaste tillskottet är försäkringsekonomen Henrik Senestad, som tidigare arbetade för Avanza där han folkbildade kring frågor om ekonomi, sparande och aktier tillsammans med Claes Hemberg.

– När jag hittar människor som jag gillar och vet vad de går för så det är naturligt att vilja fortsätta samarbeta med dem, men nu när bolaget växer så kan vi framöver inte enbart rekrytera gamla kollegor från Avanza, säger Claes Hemberg.

Formellt sett är inte Gofido något försäkringsbolag utan försäkringsförmedlare som förmedlar hemförsäkringar från Eir, och bolaget är även anknutet ombud till Bliwa. Som försäkringsförmedlare står bolaget under Finansinspektionens tillsyn i enlighet med lagen om försäkringsdistribution.

– Vi har räknat ut att en tjänst som Gofido kan spara svenska folket flera miljarder i avgifter varje år och samtidigt ge bättre försäkringar, säger Claes Hemberg.

I oktober inledde Gofido samarbete med Mäklarhuset, fler samarbeten är att räkna med framöver.

I januari kommer nästa steg i Gofidos tekniska utveckling. Då lanseras en rekommendationstjänst som ska underlätta för kunder att få rätt pris på sin hemförsäkring genom att kunna välja och välja bort sådant som ens hem inte har, till exempel cyklar eller bryggor. Tjänsten går under namnet ”vakthunden” och ska ge rekommendationer när och om något förändras i kundens liv.

– Gofido bidrar med tekniken men ett mål framöver är att öka självförtroendet för den svenska befolkningen att ifrågasätta sina försäkringsbolag lite mer. Tekniken är inte svår, utan den största svårigheten är att mognaden sitter i huvudet på folk, säger Claes Hemberg.

Hittills har bolaget tagit in 8 miljoner kronor, men inom kort är det dags för nyemission med målet att ta in ytterligare 30 miljoner kronor.

– Vi planerar att stänga rundan i april och är redan igång med diskussioner då intresset är stort både hos institutioner och försäkringsbolag, säger Annika Saramies, vd för Gofido.

Platsannonser

Nyheter