Finans Nyhet

Nu stämmer piloterna SAS

Taggar i artikeln

SAS
SAS SAS
Publicerad
Uppdaterad

Under coronan har det varit omöjligt för SAS och pilotföreningarna att komma överens om stora kostnadsminskningar. Nu kommer en stämning från piloterna istället.

Realtid.se

Martin Lindgren

Förra hösten presenterade ledningen ett erbjudande med jobbgaranti för alla piloter i fem år, och det omfattade hälften av de 560 avskedade piloterna under corona som fick behålla jobbet.

Nu kommer ytterligare ett erbjudande från SAS fram: Företaget skulle tidigare i år ge en garanti för att alla 560 avskedade piloter skulle få återvända till arbetet i moderbolaget år 2024, i utbyte mot stora kostnadsbesparingar.

Piloterna har två gånger sagt nej till sådana garantier och förklarar nu att garantierna inte upplevdes som tillräckligt säkra om pandemin varade längre än vad som först förväntades.

Annons

Istället har piloterna genom Svenska pilotförbundet inför stämt SAS i arbetsdomstolen i Sverige, och menar att företaget hyr in för många flygplan med besättning utifrån, enligt Göteborgs-Posten.

Enligt stämningsansökan ska SAS under 2018 och 2019 överskridit inhyrningskvoten med 4,8 procentenheter – 17,8 procent istället för 13 som kollektivavtalet säger. 

Rättegången handlar om att SAS anlitar andra flygbolag – både företag som ägs av SAS själv och externa företag. 

Annons

Realtid har tidigare skrivit om att SAS nyligen etablerat två nya flygbolag där all tillväxt kommer att ske nästa år. De två företagen har kollektivavtal med fackförbundet FPU, anslutet till danska fackförbundet.

I mars i år erbjöd SAS ytterligare en garanti som skulle ge alla 560 avskedade piloter sina jobb tillbaka inom tre till fyra år om facken accepterade stora nedskärningar.

Så här säger SAS-chefen Simon Pauck Hansen till Dagens Näringsliv:
–Garantin skulle ha säkrat 560 avskedade pilotanställningar år 2024. Enda villkoret var att SAS skulle få behålla en marknadsledande position genom att genomföra nödvändiga effektiviseringar. Det tror vi fortfarande på idag, säger han.

Annons

Piloterna gick bara med på ett års nedskärningar  – och SAS har valt att investera all tillväxt i nya dotterbolag nästa år.

–Det fanns ingen riktig garanti, utöver de garantier vi redan har. SAS ville ha ett avtal som sträckte sig till 2025, och då har facken en dålig ställning om företaget till exempel bryter avtalet. Med det bristande förtroende vi hade för den tidigare vd:n, Rickard Gustafson, och delar av ledningen i dag fanns det aldrig på kartan att ingå ett avtal förrän 2025, säger Martin Lindgren till DN.no.

”I det yrkade allmänna skadeståndet om 17,5 mkr (miljoner kronor) ingår utöver SAS besparing/förtjänst även ersättning för den kränkning som avtalsbrottet inneburit”, skriver Pilotföreningen i stämningsansökan, enligt GP.

Annons