”Nu kommer nästa unicorn”

Fintechexperten Tuva Palm ser att många bolag i sektorn nu får problem och att värderingarna samtidigt går ned. Det skapar också möjligheter för investerare. Foto: Evolvery.Fintechexperten Tuva Palm ser att många bolag i sektorn nu får problem och att värderingarna samtidigt går ned. Det skapar också möjligheter för investerare. Foto: Evolvery.
Fintechexperten Tuva Palm ser att många bolag i sektorn nu får problem och att värderingarna samtidigt går ned. Det skapar också möjligheter för investerare. Foto: Evolvery.
Publicerad
Uppdaterad

En rad branschbedömare ser framför sig en utslagning av många fintechbolag vilka ofta är beroende av extern finansiering – samtidigt öppnar sig stora möjligheter för uthålliga investerare.

Sverker Brundin

Fintechbolagen som grupp har det extra kämpigt nu i coronakrisen, liksom startupbolag generellt. Många företag i den här kategorin bygger sin finansiering på emissioner eller kapitalrundor.

– Om man inte redan har kapital är det inte rätt läge att driva bolag som inte har en bra affärsmodell. Om ett sånt bolag behöver en ny runda blir det tuff, säger Tuva Palm, investerare, styrelseproffs och techprofil som bland annat ligger bakom den nya aktiefonden She Invest Sweden.

Tuva Palm, liksom fler andra branschbedömare tror särskilt att det blir kämpigt för bolag som sysslar med konsumentkrediter.

Annons

Samtidigt öppnas stora möjligheter. Inte minst för att värderingarna på fintechbolag och även många andra typer av startupbolag nu sjunker. 

– Det är vedertaget att i varje tidigare kris har det fötts unicorn. Därför är alla investerare som investerar i onoterade bolag extra på tårna nu. Det kommer att växa fram nya, starka aktörer, säger Tuva Palm.

Själv är hon aktiv i danska bank-appen Lunar Way och tyska Trade Republic. Det senare beskriver hon som ett nytt Nordnet.

Annons

– De bolagen tror jag kommer att gå starka ur krisen, men det finns många fler. Som investerare är man lite som en guldgrävare.

Diskussionerna går nu heta investerare emellan om vilken typ av bolag som kommer att klara sig ur coronakrisen, hur länge den kommer att pågå och hur kundbeteenden varaktigt kommer att förändras.

– Det diskuteras livligt bland både ägelinvesterare och riskkapitalister om hur det nya normala kommer att se ut. Ett exempel är ”last mile” – hur man kan effektivisera den sista leveransen fram till dörren, säger Tuva Palm.

Annons

Carl Wessberg, chef för rådgivningsverksamheten i Norden på investmentbanken GP Bullhound, intygar att många fintechbolag är beroende av extern finansiering eftersom de ofta befinner sig i kommersiellt tidiga skeenden.

– Man kan bara hoppas att ägarna tar sitt ansvar i en sådan här situation, de investerare som har ställt sig bakom att växa med förluster, säger han.

En tydlig trend nu är att de professionella investerarna ser över sina portföljer. 

– Fokus är de egna portföljbolagen och därför finns mindre tid och intresse för att göra nya investeringar.

Samtidigt ser även Carl Wessberg möjligheter i takt med att värderingarna sjunker.

– Det finns många strategiska köpare som har mycket cash och starka muskler. För dem kan det här vara en väldigt spännande marknad att arbeta i.

Det bäddar även för uppköp, särskilt om man breddar synfältet till den större marknaden för teknikbolag, där särskilt sådana med stabila molnbaserade tjänster går bra.

– I techvärlden är det många bolag som känner varandra väl. Riskkapitaluppbackade bolag kommer att titta på tilläggsförvärv av konkurrenterna med sämre finansiellt läge, säger Carl Wessberg.

Erika Eliasson, vice vd på Lendify och ordförande för Swedish Fintech Association, intygar att många fintechbolag har stora utmaningar just nu.

– Många fintechbolag är små och medelstora teknikdrivna bolag. En del av dem har kommit längre och har större intäkter. Andra har lagt mycket tid på teknikutveckling initialt och har inte hunnit bygga upp en intäktsström.

Nu handlar många av de statliga hjälpåtgärderna om permitteringar och brygglån. Men Erika Elisasson är kritisk. Hon menar att startupbolagen ofta har svårt att ta del av stödpaketen på grund av hur de är konstruerade. 

– De är mer anpassade för gamla affärsmodeller och saknar den flexibilitet som relativt nystartade bolag behöver.

Hon vill istället se stöd av den typ som har lanserats i Frankrike, som har sjösatt ett räddningspaket på fyra miljarder euro riktat direkt mot startup-sektorn. Erika Eliasson efterlyser också samfinansiering med kombinationer av lån och riskkapital.

– Vi pratar mycket om att vi vill att Sverige ska vara ett innovations- och teknikdrivet land. När det nu verkligen gäller är det viktigt att vi visar att vi hjälper de här bolagen.

För sex år gamla Lendifys del är det däremot ingen kris. 

– Vi kan enkelt skala upp och ned. Vi har till största delen rörliga kostnader och vi har starka ägare. Vi har också hunnit börja generera intäkter. Vi är datadrivna och kan styra risk och tillväxt med hög precision, säger Erika Eliasson.

Lendify driver en marknadsplats som sammanför investerare och låntagare. Via den kan privatpersoner och företag låna ut pengar mot ränta till andra privatpersoner i en så kallad peer-to-peer-modell.

Är inte det riskabelt i dessa tider? Vad händer om låntagaren plötsligt får försämrad ekonomi och inte klarar att betala sina räntor?
– Vi har en gedigen kreditbedömning och känner oss trygga i den risk vi har i vår utlåning. 

– Som det ser ut nu tar vi marknadsandelar av marknaden för utestående blancolån. Vår idé är att effektivisera den marknad som finns, säger Erika Eliasson.

Ett av de fintechbolag som många pekar ut som vinnare i krisen är betallösningsbolaget Trustly.

– Det är svåra tider för alla just nu, både privat och professionellt. Eftersom vi bara verkar inom digitala betalningar så är vi nog lite mindre påverkade än många andra branscher. Vi fortsätter vara helt fokuserade på att tillhandahålla bästa möjliga tjänster och support till våra kunder, säger Oscar Berglund, vd på Trustly. 

– Alla företag är olika, så det är svårt att ge generella råd. Men alla måste göra sitt bästa för att förstå hur rådande omständigheter påverkar våra företag och anpassa oss därefter, samtidigt som man inte får tappa fokus på sina kunder och användare. Allt blir mer komplext av att ingen vet hur länge den här situationen kommer att pågå, men uthållighet är avgörande.

Annons