Finans

Norwegian ger SAS andrum – fd Ikeachef het vd-kandidat

Norwegian räddas och det är bra för SAS – som kan få en ny vd i tidigare Ikea-chef, spår flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

Uppdaterad 2021-04-16
Publicerad 2021-04-15
Hans Jørgen Elnæs.

Det är klart att Norwegians rekonstruktionsplan är godkänd och att norska flygbolaget planerar en kapitalanskaffning om upp till 6 miljarder norska kronor.

Samtidigt minskas skulden med mellan 62 och 65 miljarder norska kronor sedan slutet av 2019 till mellan 16 och 20 miljarder. 

Därmed ser det ut som om Norwegian kommer att räddas, vilket är bra för krisdrabbade flygbolaget SAS, enligt flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

 – För SAS är det bättre att Norwegian överlever. Hade bolaget gått i konkurs hade lågprisbolagen slagits om Norwegians marknadsandelar och den konkurrensen hade blivit ännu blodigare för SAS. 

 För SAS är annars den största frågan vad som händer med affärsresandet efter pandemin. 

 – SAS har ju ett ganska starkt grepp om den kommersiella näringslivstrafiken – personer som reser ofta. Men frågan är i vilken grad affärsresandet kommer tillbaka efter covid-19. Kommer man att flyga mellan Stockholm och Oslo över dagen eller kommer man att fortsätta med videomöten? 

Om affärsresandet inte kommer tillbaka i den mån SAS hoppas måste flygbolaget rikta in sig fritids- och semesterresandet, menar Hans Jørgen Elnæs.

I det segmentet befinner sig redan ultralågprisbolaget WizzAir – som satsar stort på Skandinavien – liksom Norwegian och det nya norska flygbolaget Flyr som planerar sin jungfrutur i juni. 

 – Experterna är ju överens om att semesterresandet kommer tillbaka först. Och om affärsresandet minskar kraftigt jämfört med före covid -19 så kan SAS vara det bolag som är mest utsatt. 

 Du har spått att SAS kommer att halveras efter pandemin?
– Jag står fast vid det. SAS har minskat antalet anställda från 11 000 till 5 000 och nu kommer bolaget att plocka ut alla Boeing 737 ur sin flotta och så tar de in nya Airbus 320neo. Men de reducerar sin flotta snabbare än tidigare planerat. 

En annan fråga som är central för att bedöma konkurrensen på den skandinaviska marknaden framöver, är vad lågprisbolaget Ryanair väljer att göra.

 – Ryanair har varit länge i Skandinavien – de har varit på Skavsta, på flygplatser i Norge och de är i Danmark. Men de sista fyra åren har de inte visat något stort intresse av att öka sin produktion här, säger Hans Jørgen Elnæs.

Det har däremot WizzAir gjort. 

 – WizzAir har ökat på Skavsta, de har ökat i Malmö och i Köpenhamn. Och de satsar mycket på Norges inland. Och förutom inom Skandinavien vill WizzAir också flyga nordbor till de stora semesterorterna i Spanien, Italien och Grekland, säger Hans Jørgen Elnæs och fortsätter: 

– Frågan är om Ryanair kommer att plocka upp handsken i Skandinavien eller ge WizzAir ett green card. Det är det som kommer att avgöra om det blir en ännu större konkurrens här uppe. 

– Jag tror det finns en möjlighet att Ryanair kan komma att etablera en bas i Köpenhamn för att bland annat konkurrera med SAS på Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. 

För närvarande står annars kampen mellan de båda lågprisbolagen i länderna kring Medelhavet. 

– Att lågprisbolagen inte satsat mer kapacitet i Skandinavien än vad man gjort beror delvis på osäkerheten orsakad av corona, men också på att det pågår en stenhård kamp mellan WizzAir och Ryanair i södra Europa. 

WizzAir vill öka i Spanien och håller snabbt på att etablera sig med nya baser i Italien och på de grekiska öarna. Italien och Spanien är samtidigt väldigt viktiga marknader för Ryanair.

– Ryanair är faktiskt det största bolaget i Italien och kampen om territorium mellan WizzAir och Ryanair blir mer intensiv för varje dag som går. 

Peter Agnefjäll.

Samtidigt som SAS står inför stora utmaningar vad gäller såväl affärsresandet som konkurrens från lågprisbolag, har sittande vd Rickard Gustafson meddelat att han kommer att lämna SAS senast den 1 juli i år. 

Vem efterträder Rickard Gustafson?
– Jag har två kandidater. Min bästa gissning är SAS:s COO, danske Simon Pauck Hansen som varit på flygbolaget sedan han började som trainee. Mitt andra tips är Peter Agnefjäll som var vd på Ikea Group mellan 2013 och 2017. Han har suttit i WizzAirs styrelse sedan juli 2018 men hoppade plötsligt av i mars i år. Han har erfarenhet från WizzAir och den erfarenhet han har från Ikea kan definitivt vara något som SAS värderar högt. Det är retail, det handlar om processer och att kapa kostnader.

Andra analytiker har lyft fram en annan möjlig kandidat – British Airways före detta vd Alex Cruz.

– Den kandidaten är osannolik. SAS är en organisation som genomsyras av skandinavisk kultur och jag tror det är föga troligt att SAS väljer en icke-skandinav som kommer från ett stort utländskt flygbolag när företaget står inför sin största utmaning någonsin, säger Hans Jørgen Elnæs.

 

Platsannonser

Logga in