Annons

Annons

gunnarberger_nordea.jpg

Gunnar Berger leder Nordeas så kallade Open Banking-projekt som syftar till att tackla de utmaningar och möjligheter som EU:s nya betaltjänsdirektiv PSD2 innebär. Foto: Nordea & Privat
Gunnar Berger leder Nordeas så kallade Open Banking-projekt som syftar till att tackla de utmaningar och möjligheter som EU:s nya betaltjänsdirektiv PSD2 innebär. Foto: Nordea & Privat

"Nordea ska årligen få fram tio fintech-produkter"

Nordea har sjösatt sin open banking-plattform som på onsdagen vann kategorin "top digital innovation" – i den årliga tävlingen Banking technolgy awards. Plattformen ska generera ett "Appstore" för fintech-tjänster. "Målet är att årligen hantera 1.000 idéer som filtrerares ned till 100 prototyper som i sin tur resulterar i tio produkter", säger Gunnar Berger, som lett Nordeas open banking-satsning, till Realtid.

På onsdagen stod det klart att Nordea nu lanserar sin PSD2-compliant och API-baserade open bankingplattform för delning av konto- och transaktionsdata med så kallade tredjepartsaktörer, exempelvis fintech-startups.

Realtid.se fick en intervju med Gunnar Berger, head of open banking, som lett bankens open banking-satsning. När vi når honom är han i London för att delta i en prisceremoni på onsdagskvällen.

Han berättar att Nordeas open banking-plattform är nominerad i kategorin "top digital innovation" – i den årliga banktävlingen Banking technology awards i den brittiska huvudstaden. Banken tävlar mot bland andra Lloyds, JP Morgan, grekiska Hellenica och BBVA som är Spaniens näst största bank efter Santander.

Annons

Annons

– Det är jättespännande och känns extra roligt att vi är nominerade för något som vi skapat helt själva och är väldigt stolta över, säger Gunnar Berger.

Hur stora är chanserna för vinst bedömer du?

– Om vi hade hunnit lansera plattformen någon vecka tidigare, kanske vi hade vunnit. Samtidigt är juryn imponerade över att vi haft över 1.000 externa utvecklare som betatestat plattformen. Den öppenheten gör oss ganska unika. De andra tävlanden har liknande funktionaliteter men de har inte haft samma öppenhet och testats av så många.

Men Gunnar Berger får snart anledning att jubla. Sent på onsdagskvällen står det, trots allt, klart att Nordea tagit hem segern.

"Vi vann 'Top Digital Innovation award'!", skriver en glad Gunnar Berger, vid midnatt svensk tid, i ett mejl till Realtid.se. 

Han tror att vinsten och framgången beror på att Nordea – med sin open banking-satsning – lyckats med både compliance och produkt/innovationsutveckling, medan banker ute i Europa främst fokuserat på förstnämnda.

Han betonar dock att exempelvis brittiska varit tvungna att mest ägna sig åt compliance. Orsak: Storbritannen införde redan för några år sedan en egen open banking-lagstiftning som liknar EU:s kommande betaltjänstdirektiv PSD2.

– De har varit helt upptagna av att leva upp till lagen. Så de blev lite paffa när vi på Nordea berättade att vår open banking-satsning började som ett helt strategiskt intiativ för att bygga produkter, säger Gunnar Berger.

Storbritannien ligger dock i framkant när det kommer till gemensamma bankstandarder, jämfört med resten av Europa. Samtidigt gör det det svårare att konkurrera för att bli bättre. Nordea började i andra ändan för att hitta sätt att diversifiera marknaden, enligt Berger.

Gunnar Berger menar att även Nordea ligger bra till på compliance-sidan. Under sommaren sjösattes ett system för så kallad medgivande-hantering med vilket banken kan kontrollera datadelning mellan kund och tredjepartsaktörer, till exempel fintech-startups.

– Varje kund som vill dela sin [konto- och transaktions]data måste ge sitt uttryckliga medgivande till det [med till exempel bankid-signering]. Med vårt system kan vi sedan exempelvis se vilken app datan delats med, hur lång period det får delas och att kunden verkligen gett sitt medgivande. Vi började köra systemet för det innan sommaren i år och känner oss väl rustade. Betatestarna har även provat att köra det.

I höstas räknade Gunnar Berger med att plattformen skulle lanseras till januari 2018. Men nu sjösätts den alltså redan nu i december. Hittills har plattformen gått live i Finland och i början på nästa år är det dags för Sverige.

– Det handlar om att "underpromise" och "overdeliver". Hur håller SAS tidtabellen? Jo genom att lägga på 15 minuter på varje flight, säger Gunnar Berger lite skämtsamt och med ett skratt.

Han tillägger att antalet utvecklare som testat plattformen också varit överraskande många vilket banat väg för riktigt bra återkoppling. I november översteg antalet utvecklare 1.000 stycken. Detta efter att open banking-teamet berättat om plattformen på startup-eventet Slush i Helsingfors.

– På ett dygn "sajnade" ytterligare 150 nya utvecklare upp sig, berättar Gunnar Berger.

Han beskriver det som en utmaning med så många utvecklare men hans avdelning har tagit hjälp av customer service-enheten som anställt personer som bara jobbat med att bistå de betatestanade utvecklarna.

– Så min tekniska personal har inte blivit så belastade. Men om det varit en väldigt tekiskt anvancerad fråga så har den slussats vidare till mitt team. Men vi har fått bra stöd från Nordeas övriga enheter.

Har flytten av huvudkontoret påverkat ert arbete?

– Nej vi påverkas inte alls av flyttprocessen och vi blir kvar på kontoret i Lindhagen [i Stockholm].

Du har tidigare uttalat ett mål om att Nordea ska skapa ett "Appstore" för banktjänster? Kommer ni lyckas?

– Ja, jag har till och med avsatta pengar för det för nästa års budget för det. Så om jag inte bygger teknik för den typen av lösning så kan jag inte använda pengarna.

Gunnar Berger menar att open banking-plattformen "betyder otroligt mycket för Nordea".

– Det här är en milstolpe. Visst, vi kunde ha fortsatt att harva runt i testmiljön för att någon gång komma till skarpt läge. Men lanseringen betyder mycket för moralen och viljan att ta nästa steg.

Vad blir nästa steg?

– I min budget för näst år är 60 procent avsatt till compliance och 40 procent till mervärdestjänster som riktar sig till kunderna. Mycket av de [sistnämnda] pengarna ska användas för att göra samarbeten med tredjeparter.

För två veckor sedan anställda Gunnar Berger dessutom en ny underchef vid namn Sofia Eriksson Holm som tidigare varit investment manager på Industrifonden där hon främst analyserat fintechbolag.

– Hon är superexpert på att förstå fintech-bolag och på huruvida de har bra lösningar och utvecklare. Hon är väldigt bra på att hitta samarbeten, säger Gunnar Berger.

Målet framåt är att årligen hantera 1.000 idéer som filtrerares ned till 100 prototyper som i sin tur resulterar i 10 produkter varje år.

– Deutsche siktar på 500 idéer, 50 prototyper och fem produkter och vi dubblerade det. Vi har gjort en väldigt ambitiös satsning. Jag har inte hört om någon annan bank som faktiskt sammanfört open banking-plattform med "partnership"-hantering. De andra har den delen på andra ställen i sina organisationer. Vi har det under samma hatt och jag tror att det är en utslagsgivande fördel.

Nystartade riskkapitalbolaget Nordea Ventures ska investera i de bolag som banken tror på mest. Hittills har man gått in i Tink och Betalo.

– De allra bästa kandidaterna som testat vår plattform har vi också möjlighet att slussa vidare till Nordea Venture som förslag på investeringskandidater. Vi är väldigt öppna och måste prova många idéer och ha många processer igång, säger Gunnar Berger.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons