Kolindustrin är en avgörande del av ekonomin på flera håll i Ryssland. Nu befinner sig hela branschen i en tuff sits när kriget rasar vidare.
Larmet inifrån Rysslands kolgruvor: "Djupt nere i skiten"


Mest läst i kategorin
Rysslands kolsektor befinner sig i den svåraste krisen sedan 1990-talet.
Sanktioner, stigande kostnader, fallande världsmarknadspriser och effekterna av kriget i Ukraina har tillsammans slagit hårt mot industrin.
Det innebär ett tufft slag mot de ryska regioner där kolbranschen länge utgjort en ekonomisk livlina, skriver Financial Times.
Förlorar stora summor
Under årets sju första månader uppgick kolsektorns förluster till motsvarande nära 30 miljarder kronor, dubbelt så mycket som under hela 2024.
Det markerar ett dramatiskt skifte från 2023, då branschen fortfarande gick med betydande vinst.

Trots att kol bara står för en liten del av landets BNP och statsintäkter är sektorn viktig för sysselsättningen, framför allt i delar av Sibirien. Totalt arbetar fler än 140 000 personer med kolgruvorna.
Sedan västvärlden införde omfattande sanktioner efter invasionen av Ukraina har ryska kolbolag tappat sina traditionella exportmarknader.
Kan inte kompensera
EU, som tidigare stod för en femtedel av exporten, har stoppat importen helt. Försöken att styra om handeln till Asien har gett begränsade resultat.
Exporten till Kina, Indien och Vietnam har ökat, men inte tillräckligt för att kompensera för bortfallet i Europa.
Samtidigt har de globala priserna på termiskt kol rasat till de lägsta nivåerna på flera år, pressade av rekordproduktion i Kina, skriver The Moscow Times.
Dyrare att frakta
Rysslands producenter har tvingats sälja med kraftiga rabatter för att behålla tillgången till hårdvaluta, vilket lett till att många nu exporterar med minimal eller negativ marginal.
”Krig är dåligt för de flesta ryska företag, om inte alla. Men kolsektorn är riktigt djupt nere i skiten”, säger en av Rysslands främsta affärsmän till FT.
De logistiska kostnaderna har dessutom ökat kraftigt. Efter att sanktionerad olja och andra varor styrts om till nya exportvägar har järnvägsnätet blivit överbelastat.
Kolbolag tvingas stänga
Fraktkostnaderna har därmed nästan fördubblats och utgör numera upp till 90 procent av det totala priset på ryskt kol.
Enligt energiministeriet har redan över 20 kolbolag stängt och ett femtiotal riskerar att följa efter.
Regeringens räddningsplan, som antogs i våras, omfattar främst skatte- och låneanstånd samt tillfälligt sänkta transportavgifter. Direkta subventioner uteblir, vilket gör att stödet väntas få begränsad effekt.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.










