”Made in Sweden’ är en kvalitetsstämpel som hjälper i många länder”

Taggar i artikeln

EYOYSverige
Aqualon Waterjet startades av de två bröderna Andreas Nilsson och Daniel Nilsson Lindell, efter att det bolag som Andreas tidigare jobbade på blev uppköpt av ett amerikanskt investmentbolag 2016.
Publicerad
Uppdaterad

Karlskronabaserade Aqualon Waterjet utvecklar högtryckskomponenter för vattenskärningsapplikationer och växer så det knakar. Inom kort kommer bolaget att flytta till nya lokaler och börja producera en ny högtryckspump som utvecklas tillsammans med Bosch Rexroth. Hemligheten bakom framgångarna är bland annat att tillverkningen sker i Sverige. Det säger vd Andreas Nilsson, som på onsdagskvällen prisades på regionfinalen för södra Sverige i EY Entrepreneur Of The Year tillsammans med sin bror Daniel Nilsson Lindell.

Anders Frick

Aqualon Waterjet tillverkar och säljer högtryckskomponenter för vattenskärningsapplikationer, främst inom robotiserad vattenskärning. Många av bolagets kunder återfinns i bilindustrin. Detaljerna produceras runt om i Sverige och monteras sedan i lokalerna i Karlskrona. Aqualon Waterjet startades av de två bröderna Andreas Nilsson och Daniel Nilsson Lindell, efter att det bolag som Andreas tidigare jobbade på blev uppköpt av ett amerikanskt investmentbolag 2016.

– Jag var teknisk chef där och hade ett jobb som jag verkligen brann för. Men efter uppköpet 2016 så försvann glöden i bolaget allteftersom, på grund av det nya speciella ledarskapet. Då började jag fundera på om jag inte kunde göra detta bättre själv, säger Andreas Nilsson.

Sagt och gjort så frågade han sin bror om han var intresserad av att köra igång något inom vattenskärning. Brorsan pluggade då sista året på högskolan till maskiningenjör, och han visade sig vara intresserad.

Annons

– Vi var båda lite oroliga för det okända då ingen av oss hade någon direkt erfarenhet av att driva ett bolag, men detta är det bästa beslut som vi har tagit, säger Andreas Nilsson.

Han berättar att han älskar det han gör, i allt från kontakter med kunder till att försöka överträffa kundernas förväntningar när produkterna sedan levereras.

– Vi är ett litet bolag så arbetsuppgifterna är varierande så det passar mig utmärkt att jag kan gå från ett kundmöte och direkt ut i verkstaden och skruva på ett skärhuvud eller en högtryckspump, säger han.

Annons

Hur gör ni för att få nya kunder och behålla de kunder som har?
– Vi har ett måtto att kunden alltid har rätt och det har spridit sig i branschen att vi levererar både produkter och service i världsklass. Det spelar ingen roll om du är en liten maskinverkstad i Småland eller en underleverantör till bilindustrin i Brasilien. Står din maskin still så vill du ha reservdelarna så fort som möjligt och det gör vi allt för att leva upp till, säger han, och fortsätter:

– ”Made in Sweden” är fortfarande en kvalitetsstämpel som hjälper i många länder. Vi har även leverantörer i världsklass så utan dem hade vi inte varit där vi är idag, säger han.

Under 2022 omsatte bolaget 40 miljoner kronor, och årets omsättning ser ut att landa någonstans mellan 50 och 52 miljoner kronor. Framöver väntar fortsatt expansion – både i Storbritannien där Aqualon nyligen startade bolag, men också hemma i Karlskrona.

Annons

– Vi kommer att flytta till nya, större, fräscha lokaler i vår, så det ser vi fram emot. Då kommer vi även att börja producera en ny högtryckspump som vi håller på att utveckla tillsammans med Bosch Rexroth Sverige. Pumpen kommer att vara anpassad till den gröna omställningen och spara upp till 80 procent energi gentemot konkurrerande pumpar på marknaden och detta kommer förhoppningsvis innebära ett kraftigt uppsving för oss både i teknikhöjd men även omsättningsmässigt, säger Andreas Nilsson.

På onsdagskvällen prisades Aqualon Waterjet och de två bröderna Andreas Nilsson och Daniel Nilsson Lindell i Malmö på regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year. Juryns motivering lät som följer:

”Med ett starkt intresse för att utveckla marknaden samt förbättra kundens effektivitet och hållbarhet har de här innovativa företagsledarna skapat ett stabilt bolag där kreativiteten får flöda. Snabb beslutsförmåga och förmågan att se möjligheter där andra sett hinder har resulterat i att företaget snabbt blivit ett namn att räkna med. Med en stark efterfråga på marknaden samt nya branscher och industrier att erövra så ser framtiden mycket ljus ut för de båda entreprenörerna.”

 

Annons