Låt inte de stora klimatmålen begränsa de kortsiktiga insatserna

Taggar i artikeln

Klimatmål Lenovo
Stefan Brechling Larsen, Global Head of Sustainability Services på Lenovo.
Publicerad
Uppdaterad

Att sätta upp mål för att nå klimatneutralitet är viktigt, men vi måste se till att strävan efter de stora CO2-besparingarna inte gör oss blinda för de mindre och kortsiktiga resultaten. De kan nämligen vara av stor betydelse. Det skriver Stefan Brechling Larsen, Global Head of Sustainability Services på Lenovo.

Realtid.se

Föredrar du att få en produkt levererad på några dagar, eller skulle du hellre använda ett klimatvänligt transportsätt och då vänta några veckor på leverans?

För idealisten är svaret förmodligen enkelt och denne kommer med stor sannolikhet kunna tänka sig att vänta en längre tid. Men för de allra flesta beslutstagare i företag runt om i världen är valet inte lika självklart.

Under de senare åren har Lenovo kunnat erbjuda förtegskunder att välja mellan flygplan eller fartyg som fraktalternativ när de beställer produkter. Trots att det ena alternativet utgör märkbart mindre CO2-utsläpp, är valet inte självklart för alla. Särskilt inte när det kommer till företag som inte har kommit lika långt med sin gröna övergång och därmed inte är lika medvetna, i jämförelse med de nordiska länderna.

Annons

Dilemmat illustrerar en utmaning som enligt min erfarenhet utmanar den gröna övergången i många privata och offentliga organisationer. Tröskeln för de mest hållbara valen kan nämligen verka för hög att ta sig över.

Detta resulterar i att övergången sker i för låg takt. Åtminstone i förhållande till slutsatserna från FN:s klimatpanels rapport som publicerades förra året, där budskapet var tydligt: vi måste öka takten för den gröna omställningen, och det är nu.

Baserat på detta måste vi kompensera för gamla konsumtionsmönster här och nu. Här är det ingen idé att skämma ut företag för att de inte gör idealiska val, eller lägga allt ansvar på lagstiftarna.

Annons

I stället behöver tillverkare, leverantörer och kunder samarbeta kring lösningar som
fungerar på kort sikt och som är anpassade för sin situation.

Detta kan till exempel handla om lösningar som gör det möjligt för kunder att välja flygtransport, men som drivs av biobränslen. Detta skulle kunna vara en mer pragmatisk lösning, som förmodligen inte är lika effektiv som fartygskraft, men som trots allt är bättre än nuvarande lösningar. Många kommer förmodligen att invända och mena på att dessa lösningar är otillräckliga. Men utifrån min erfarenhet är de absolut nödvändiga – ja, faktiskt ofta viktigare än de bredare, storartade målsättningarna.

Företag idag har kommit väldigt olika långt inom sin hållbarhetsutveckling, och ofta finns det ett behov av konkreta och lättillgängliga handlingar för att skapa motivation och förståelse i hela organisationen.

Annons

Har man som företag svårt att komma igång med sin gröna omställning är det enklast att börja med små förändringar. Men det är också användbart för de företag som redan har tagit de första stegen, och nu behöver verktyg för att klara av de större målen, där mer resurser måste läggas.

Faran med ett allt för stort fokus på de långsiktiga lösningarna som ger mer påtagliga resultat, är att företagsledare förbiser de mindre och enklare lösningar som kan ge effekt här och nu. Och med den dystra tolkningen av resultatet från FN:s klimatpanels rapport finns det en betydelse i att göra alla små saker vi kan.

Detta innebär att vi – tillverkare, leverantörer och kunder – behöver identifiera de områden där vi kan genomföra små justeringar som går mot en grönare riktning. Och att vi hjälper varandra att hitta kortsiktiga lösningar som kan lägga grunden för hur vi kan finna motivation till att uppnå våra klimatmål, både på kort och lång sikt.

Stefan Brechling Larsen
Global Head of Sustainability Services, Lenovo

Annons