Kebabentreprenörerna bytte bana: ”Pulled Pork-tåget hade redan gått”

Taggar i artikeln

EYOYSverige
Grundare bakom bolaget är vd Amir Kheirmand och Alex Kheirmand.
Publicerad
Uppdaterad

Två matintresserade kompisar upptäckte ett ”hål” i marknaden och gick från tryckeri- och reklambyråverksamhet till att starta matproducenten Schysst käk. Bolaget hjälper svenska folket att äta minst lika god kebab hemma som i gatuköket. Enbart i år kommer bolaget att omsätta närmare 400 miljoner kronor – och på onsdagskvällen prisades grundarna i regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year.

Anders Frick

I år kommer svenskarna att tugga i sig 12,5 miljoner portioner från Schysst käk – en matproducent som haft en genomsnittlig tillväxt på 136 procent sedan starten 2018. Grundare bakom bolaget är vd Amir Kheirmand och Alex Kheirmand, som idag har titeln Commercial Manager.

– Vi har alltid drivit företag ihop och tidigare haft bland annat tryckeri- och reklambyråverksamhet. Efter att Amir vann Sveriges Mästerkock 2014 startade vi Schysst käk. Vi är båda två matintresserade och vi ville göra något inom mat, men inte starta restaurang. Så vi drog igång Schysst käk med ett slow cooked-sortiment. Men Pulled Pork-tåget hade redan gått och vi kunde inte branschen. Det gick riktigt, riktigt dåligt, säger Alex Kheirmand.

Samtidigt hade Amir Kheirmand en Youtube-kanal, Rätt Rätt, där han blindtestade livsmedelsprodukter. Det blev till hjälp när bolaget skulle välja bana.

Annons

– Efter att ha testat den kebab som fanns i handeln så insåg vi att det fanns ett hål i marknaden. Svenskarna äter kebab för 5 miljarder om året och det fanns bara tråkiga frysta produkter och inget som var välpaketerat. Så vi tog fram måltidskonceptet Hemmakebab – färska kebaber, såser och tillbehör, som vi lanserade 2018. I år äts det ungefär 12,5 miljoner portioner av vår mat runt om i de svenska hemmen och fler ska det bli, säger Amir Kheirmand.

Enbart i år räknar duon med att bolaget kommer att omsätta 350-400 miljoner kronor, och framöver väntar fortsatt internationell lansering.

– Tidigare i år gick vi in i Finland under varumärket Super Safkaa och har haft en lyckad etablering. Under 2024 ska vi in i minst ett land till samtidigt som vi fortsätter utveckla produktfamiljen för att möta nya kundbehov. Men vi har inte bråttom, när vi väl gör saker så gör vi det bra, genomtänkt och så smart som möjligt, säger Alex Kheirmand.

Annons

Vad motiverar er att gå till jobbet varje dag?
– Att fortsätta utveckla idéer och bygga Schysst käk tillsammans med vårt gäng. Det finns inget roligare än att ta en idé från en grumlig tanke till en lönsam produkt som uppskattas av kunderna. Vi har en riktigt inspirerande vardag som aldrig blir tråkig, så länge vi har kul så kör vi på, säger Alex Kheirmand.

Hur gör ni för att behålla era kunder?
– Att leverera kvalitet i alla led, det går inte att fuska någonstans. Vi behöver leverera mot dagligvarukedjorna centralt, på butiksnivå och mot slutkonsument som alla har olika drivkrafter och ställer olika utmaningar. Men vi har byggt ett team där sälj, marknad, inköp, kvalitet och produktutveckling jobbar extremt tight för att hela tiden möta våra olika kunders behov. Varje dag, året runt, säger Amir Kheirmand, och fortsätter:

– Med vår bakgrund så löser vi våra utmaningar på ett för branschen, annorlunda sätt. Vi har inget arv av hur man ska göra utan vi försöker hela tiden hitta de smartaste sätten att driva vår affär och optimera vår verksamhet, säger han.

Annons

Nu har ni fått pris i EY:s regionfinal – hur känns det?
– Fantastiskt, vi är sjukt stolta! Det känns oerhört hedrande att bli uppmärksammade i den här fina tävlingen som har en historia av inspirerande entreprenörer som har byggt fantastiska företag. Det är riktigt roligt både för oss och hela gänget på Schysst käk, säger Alex Kheirmand.

 

Annons