Annons

Annons

stefan_gofido.jpg

"Jag gillar affärsutveckling. Det är det som jag brinner för. Jag gillar att bygga nya saker. Det är min passion, det roligaste jag vet," säger Stefan Mahlstein - hjärnan bakom Gofido.

"Jag är så rastlös att jag nästan gör våld på mig själv"

Skatteverket. Avanza. Unibet. Och, nu Gofido – bolaget som ska förändra försäkringsbranschen. "Jag måste göra ett till gigantiskt projekt och det här slår allt annat som jag någonsin gjort tidigare," säger Stefan Mahlstein.

Stefan Mahlstein är född i Sävedalen i Göteborg. Sedan 29 år kallar han sig för exilgöteborgare.

Någon bredare göteborgska har Stefan Mahlstein aldrig haft, men intygar att dialekten kommer fram efter några öl – den sitter kvar.

På Hvitfeldska gymnasiet i Göteborg studerade han ekonomi med marknadsföringsinriktning. Där upptäckte han ytterligare ett intresse – rättskunskap, som senare ledde in honom på juristlinjen. På juristlinjen hade han en skatterättslig inriktning. Efter studierna började han arbeta på Skatteverket i Stockholm där han under drygt fyra jobbade som expert på kapitalbeskattning.

Annons

Annons

Stort. Statligt. Stabilt. En tillvaro som många skulle vara nöjda med, men inte Stefan Mahlstein. 1999, ett år före dot.com-bubblan sprack, tackade han ja till den då relativt okända nätmäkaren Avanza. Han hade tidigare hjälpt till med skatteinformation på sajten Inside finans som Avanza köpte upp. 

– Det som fick mig att ta jobbet var helt enkelt att det lät mer spännande att vara med och bygga något nytt och samtidigt lära mig en helt ny bransch. Hade ju dessutom hållit på med skatterätt i över fyra år.

Han anställdes för att leda ett projekt som egentligen redan var startat.

– Vi skulle sätta ihop den gamla Avanza-sajten med Inside finans, en sajt från Scandinavia Online som hade mycket mer information om kurser, nyheter på börsen och så vidare. Det var mitt första uppdrag på Avanza utan att veta vad jag egentligen gjorde.

På Avanza blev han kvar i fem år. Bland annat var han med och startade Avanza i Tyskland. 

Men mitt i karriären kom dot.com-krasch och finanskris år 2000.

– På ett personligt plan märkte jag inte av krisen, men det blev klart påtagligt rent professionellt med tanke på att hela projektet i Tyskland lades ned. 

– Jag minns julhelgen år 2000 när jag var i Sverige och vi hade krismöte med ledningen. Under första arbetsdagen efter jul fick jag uppdraget att avskeda 27 av 37 medarbetare. Det var inte roligt.

Stefan Mahlstein berättar att de hade sett krisen komma och blev inte förvånade när den även slog till mot Avanza. Planerna var att sälja Avanza i Tyskland till en tysk bank, men detta gick inte i lås då vd:n för den tyska banken hindrades av styrelsen att genomföra affären.

– Det enda som var positivt med upplevelsen var att jag lärde mig att det sättet jag ledde detta projekt på var kanon,  och det var genom att vara öppen och transparent. Alla visste vad som gällde. 

– Trots att alla grät när alla utom tio kollegor fick sluta, så gick vi ändå ut på kvällen som vänner och åt tillsammans. Det var himla trevligt. Men, det är nog inte helt vanligt.

Stefan Mahlstein flyttade tillbaka till Stockholm. Väl tillbaka fick han ansvar för affärsutveckling och försäljning online.

Jag gillar att bygga nya saker. Det är min passion, det roligaste jag vet.

Han tog plats i ledningsgruppen under ledning av vd Nicklas Storåkers.

– Bland annat tog jag fram Sveriges smidigaste kapitalförsäkring som vi var först med. Redan på Skatteverket insåg jag att det inte finns några lagkrav på de femåriga inlåsningarna som alla aktörer då körde med. 

Stefan Mahlstein stannade på Avanza till 2005 där ”hans team” skapade alla de tjänster som Avanza lanserade mellan 2001-2005.

– Jag gillar affärsutveckling. Det är det som jag brinner för. Jag gillar att bygga nya saker. Det är min passion, det roligaste jag vet. Förutom att driva eget som jag nu har gjort under tolv år så är Avanza det roligaste jag har gjort. Jag fick göra vad jag ville, vara kreativ medan andra höll ordning på mig.

Nästa steg i karriären kan tyckas vara märkligt. Från nätbanken Avanza till spelbolaget Unibet som hade kontaktat Stefan Mahlstein. Uppdraget var att bygga en onlinepoker-plattform åt bolaget.

Stefan Mahlstein tycker dock inte att plattformarna skiljer sig särskilt mycket åt – även om han fick lite ”på moppo” från Nicklas Storåkers när han redan 2005 uttryckte detta.

– Det är ett realtidssystem, en plattform där du har likviditeten, det vill säga som börsen, och sen operatörerna som skickar sina kunder för att trada eller spela poker. Strukturellt var det exakt samma sak. Det är en digital tjänst som du distribuerar globalt utan några hämningar. Då fanns det ju inte heller några finansiella regelverk att hålla sig till.

Men på Unibet stannade inte Stefan Mahlstein särskilt länge eftersom huvudägarna var oense om hur man skulle bedriva verksamheten.

– Till slut kände jag att jag inte kunde jobba när de aldrig fattade några beslut.

Under 2006 var Stefan Mahlstein med och startade ett onlinepokerbolag i Latinamerika.

Man ska bara sitta tre, max fyra år i en styrelse, annars finns risken att man blir hemmablind och inte är lika engagerad längre.

Stefan Mahlstein har även hunnit med att sitta i en hel del styrelser, bland andra Aktieinvest. Han berättar att han fick förfrågan av Gunther Mårder efter en bolagsstämma för ett annat bolag där Stefan Mahlstein var tilltänkt som styrelsemedlem. Under bolagsstämman hade han en del starka åsikter som han antar uppskattades. Gunther Mårder ställde en tid därefter frågan om Stefan Mahlstein ville vara med i styrelsen för Aktieinvest.

– Man ska bara sitta tre, max fyra år i en styrelse, annars finns risken att man blir hemmablind och inte är lika engagerad längre. Trots det blev det fem år hos Aktieinvest. Jag tycker annars det är direkt fel att sitta i en och samma styrelse i tio år, det är väldigt svårt att tänka nytt då.

På Stefan Mahlsteins styrelse-cv finns en rad andra uppdrag i flera olika branscher. Bland annat en begravningsbyrå, Fenix Begravning, en novellförläggare, Novellix, och ett spelbolag, Net Gaming Europe.

– Mitt uppdrag har alltid varit att driva tillväxt. Jag fokuserar på att affärsutveckla, se över vad man erbjuder, hur man paketerar det och hur man tar ut det till marknaden.

– Jag kan däremot inte göra allt själv och därför gör jag det gärna med andra i styrelseform och kanske någon investering vid sidan om som oftast är i en digital bransch.

– Förändring är kul och förändring har bara varit positivt i min värld. Jag är nog en av få som inte tycker att förändring är farligt.

I november 2007 startade han sitt första egna bolag – Pineberry. Wordon är ett systerbolag till Pineberry som bildades i november 2009. Pineberry är storasyster med fokus på sökmotoroptimering och sociala medier medan Wordon har fokus på bredare marknadsföring online.

– Kunderna ville verkligen ha något mer. Men vd:n som är medgrundare i Pineberry ville fokusera till skillnad från mig. Han ville inte lägga Wordon i Pineberry. Jag har alltid omgivit mig av vd:ar som är mer exekutiva, strukturerade och lite pessimistiska medan jag själv är galet överoptimistisk och visionär. Den kombinationen är väldigt bra.

Stefan Mahlstein kände redan då till en kille som han ville ha på vd-posten för det nya bolaget och startade därmed Wordon som ett eget bolag. Bolagen sitter dock i samma lokal, även tillsammans med moderbolaget Millstone Group som startade sin verksamhet i november 2014.

– Vi började egentligen hela processen med bara digital marknadsföring och sade till mediebyråerna att vi kunde hjälpa kunderna med den digitala marknadsföringen, men ingen ville detta för tio år sedan. Många var nog rädda för att den digitala marknadsföringen skulle ta över för mycket.

Sedan fem år tillbaka har det vänt till det digitalas fördel. Nu är över 50 procent av marknadsföringen på 32 miljarder om året digital. År 2008, första hela verksamhetsåret för Pineberry, var det ungefär 15 procent, uppger Stefan Mahlstein.

I branschmedierna är Stefan Mahlstein aktiv som debattör. Framförallt har det handlat om bristande transparens på marknaden och om att använda pengar på rätt sätt.

– Jag kanske har varit hård ibland, men det ligger lite i passionen tyvärr. Det handlar väldigt mycket om kundperspektivet och resultatet. Det har jag med mig från Avanza-tiden. Kunden ska veta vad den får och betalar för. Det ska inte vara några konstigheter. Man ska inte ha mer än vad man behöver.

– Så är det med Gofido-konceptet också.

Stefan Mahlstein berättar att han alltid har nya idéer på hur man ska förändra saker i olika branscher. För fem år sedan började han spåna på varför ingen har gjort något åt försäkringsoligopolet. 

– Jag har själv upplevt att man signar upp sig på en försäkring och sedan går det ett år och de höjer priset med 15-20 procent. Det går ett år till och de höjer med lika mycket och så fortsätter det. Det fjärde året byter man försäkring och går till en konkurrent, en av fyra, och får rabatt för det och sedan börjar samma process. Det är ganska stor trögrörlighet i branschen.

– Jag hävdar att det beror på två saker; dels lågt intresse för försäkring, dels att du de facto inte har något att byta till. Det är samma skit du får oavsett vilket bolag du väljer.

Stefan Mahlstein pekar på att kunskapen om försäkringar är låg bland kunderna. Sju av tio vet vilket försäkringsbolag de har, men vad som ingår i försäkringen, vad man betalar för, är det få som vet.

– Gofido kommer förändra produkten i grunden. Bryta ned den till dess beståndsdelar och bygga upp något som är mycket bättre utifrån ett konsumentperspektiv. Även priset kommer vara mer relevant, ett bättre pris.

Jag har inget emot folk i 20-årsåldern, men har man inte erfarenhet från flera olika branscher såsom jag och mina kollegor på Gofido har så är det inte lika lätt att hitta de riktiga lösningarna, tyvärr är det så.

Stefan Mahlstein berättar att det är detta som teamet har arbetat med under de senaste 12-15 månaderna, med att bryta ned produkten. Man har även rekryterat branschexperter med 20-års erfarenhet och några externa konsulter. Produkten kommer i slutändan bli skräddarsydd för varje kund.

Kvartetten som står bakom det nya bolaget är samtliga gamla ”Avanzianer.” Förutom Stefan Mahlstein består teamet även av sparprofilen Claes Hemberg, den tidigare marknadschefen för Avanza Tyskland Gertrud Hack och Annika Saramies, tidigare vd för Avanza Pension som är vd för Gofido.

Varför har du vänt dig till dina gamla Avanza-kollegor?
– För att jag vet att de kan göra detta. Jag har inget emot folk i 20-årsåldern, men har man inte erfarenhet från flera olika branscher såsom jag och mina kollegor på Gofido har så är det inte lika lätt att hitta de riktiga lösningarna, tyvärr är det så.

– Min morfar sade en gång till mig; ”Det finns en sak som jag har som du inte har lika mycket av. Det är livserfarenhet, och det är därför jag har rätt.” Det finns undantag så klart. Det finns jättebegåvade 20-åringar, men i vissa fall är det erfarenheten som räknas. Alla vi fyra har varit med och byggt Avanza i olika delar och kan se helheten. För mig är detta ett Avanza 3.0 fast inom försäkringar.

Stefan Mahlstein berättar att han först pratade med Claes Hemberg om sin nya idé, som efter två möten var med på tåget. Efter det talade han med Gertrud Hack som också tyckte att idén var intressant. Genom en gemensam Avanza-vän presenterades Stefan Mahlstein för Annika Saramies.

– Jag höll mitt brandtal och hon gick också på det, säger Stefan Mahlstein och skrattar.

Stefan Mahlstein berättar att han medvetet håller en låg profil utåt sett i samtliga bolag. I varje bolag som han har varit med och grundat finns det någon annan som har vd-posten. Att det utåt sett kan se ut som om Claes Hemberg är personen bakom idén till Gofido rör inte Stefan Mahlstein ryggen – han bryr sig inte om det.

– Jag har inget behov av att synas mer än när jag debatterar i exempelvis Dagens Media, men då finns det ett syfte med det. Jag börjar faktiskt tröttna på det också. Det tar för mycket tid från det som jag egentligen vill göra. Att affärsutveckla och bygga bolag.

Du uttrycker något som heter 'entreprenörssjukan'. Vad är det?
– Det är ett uttryck för det som alla andra anklagar mig för. Att jag är rastlös så att jag nästan gör våld på mig själv. Jag har svårt att inte genomföra alla idéer som jag har. Men, det hade varit fysiskt och mentalt omöjligt.

– Man ser något och tänker på hur man skulle kunna göra det bättre och varför ingen gör det bättre. Sedan kommer känslan av att jag måste göra det.

Han berättar att han dock fått utlopp för detta genom att även investera i andra bolag såsom Firstvet och Vakta. En del bolag kommer till honom och en del hittar han själv.

Eftersom Stefan Mahlstein sitter på så många idéer som han vill genomföra behöver han ha ett bollplank av skeptiker som i vissa fall kan ta ned honom på jorden. 

– Det hade vi redan på Avanza på min tid. Vi satt nästan och skrek på varandra. Dels var det för att vi argumenterade väldigt högljutt, dels för att vi blev så passionerat förbannade när någon inte förstod. Men det är en jätteviktig del i processen. Det går lite lugnare till nu.

Han beskriver sig lite som ett tomt kärl där han tar input och läser och lyssnar och träffar folk i olika branscher. Allt går ned i tratten och kommer ut som någon form av logisk, rationell, och strukturerad idé.

Nu går det snabbare än vad det gjorde för 20 år sedan uppger han.

– Jag är egentligen rätt ödmjuk, men jag brukar säga att jag på något vis kan se bakom hörn.

Han förklarar att några studiekamrater till honom ansåg att han kastade bort sin utbildning genom att ta jobbet på Avanza 1999 när det jobbade 20 personer där. Att han lämnade karriären på Skattemyndigheten för en uppstickare. Efter det fick han kritik för att han lämnade Avanza för onlinepoker, som ingen heller visste vad det var på den tiden.

– Sedan detta med digital marknadsföring. Vi började med sökmotormarknadsföring två år innan mediebyråbarometern hade med detta i sin statistik.

Ett symptom på entreprenörssjukan är att Stefan Mahlstein känner att han behöver göra något nytt efter tre till fyra år.

– Det är en sjukdom, jag inser det själv.

Efter tre år har du alltså en ny idé efter Gofido?
– Jag kommer nog ha ideér på vägen, men jag kommer inte förverkliga dem.

– På något vis kände jag att nu måste jag göra detta och det kommer att bli riktigt stort - om det nu är det sista jag gör. Jag måste göra ett till gigantiskt projekt och det här slår allt annat som jag någonsin gjort tidigare.

Planen är att Gofido, som lanseras under 2020, ska ha 350 000 kunder i slutet av 2023 globalt.

Kombination av mamma och morfar är förebilden

Namn: Stefan Mahlstein
Ålder: 51 år
Bor: Stockholm
Familj: Sambo
Intressen: Jakt, resa, konst och bygga företag
Fastställd inkomst: 720 000 per år
Drivkraft: Nyfikenheten!
Förebild: En kombination av morfar och mamma
Karriärtips: Gör det du brinner för, i värsta fall får du ett fantastiskt roligt liv!
Livstips: Skippa konventionerna, sluta fundera på vad andra tycker om dig, bara kör! Men, var snäll!

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons