Vi behöver IT-generalister med affärskompetens som förstår hur man skapar värde för kärnverksamheten, skriver Jonny Johansson, Data Systems Director på Boozt.
“Utbilda fler IT-generalister – de är viktigare än specialisterna”
Mest läst i kategorin
Länge har debatten i Sverige kring bristen på IT-experter varit på tapeten. 2022 uppskattade branschorganisationen TechSverige att det kommer saknas 70 000 personer med digital spetskompetens om tre år i techbranschen. Det har beskrivits som en stor problematik, som kan komma att hämma Sveriges digitala utveckling. Techbranschen i Sverige utvecklas snabbt, då ökar självklart behovet på kompetens inom IT – men inte bara sett till specialister, utan även generalister.
Sverige och hela Norden står inför utmaningen att vi har för få IT-generalister med förmågan att förstå och skapa värde för kärnverksamheten. Generalister har ofta bättre förutsättningar att kunna identifiera affärsmöjligheter där teknik och marknadsinsikt möts, och omsätta dessa i mjukvarulösningar och innovationer som stärker företagens konkurrenskraft. Med det sagt behövs både generalister och specialister inom IT, där finns möjligheter för värdefullt kunskapsutbyte som kan stötta verksamhetsutvecklingen.
Det är tydligt att vi står inför utmaningar med IT-projekt, som i stor utsträckning kan tillskrivas bristen på gemensamt språk och kunskapsbas mellan affärsspecialister och IT-specialister. För att svenska företag ska kunna dra nytta av digital utveckling och skapa tillväxt krävs förmågan att säkerställa framgångsrika investeringar. Generalister spelar här en avgörande roll eftersom de talar samma språk och kan brygga gapet mellan affärs- och IT-specialister.
Idag ser vi fall av misslyckade, försenade och kostnadskrävande IT-projekt. Ofta brister det för att affärsspecialister och IT-specialister inte förstår varandra. Dessutom skiljer sig nivån på deras kunskap. För att svenska företag ska kunna dra nytta av digital utveckling och skapa tillväxt krävs förmågan att säkerställa framgångsrika investeringar. Generalister spelar här en viktig roll eftersom de kan minska gapet mellan affärs- och IT-specialister.
Vad måste vi göra? Det som är viktigt är att vi satsar mer på att utbilda IT-generalister innan vi specialiserar oss för djupt. Det går naturligtvis inte att undvika diskussionen som rör den ökande efterfrågan på nischade IT-kunskaper, men det är lika viktigt att integrera affärsmässiga aspekter i IT-utbildningen.
Som Data Systems Director på Boozt, Sveriges största e-handel och Nordens största online-varuhus, arbetar jag med omkring 200 utvecklare som sitter på cirka 40 internutvecklade digitala lösningar. Det jag ser är ett växande behov av kompetent arbetskraft med digitala färdigheter, inte minst i en tid när digitalisering bara går snabbare och snabbare. Dock är det ännu en utmaning att hitta rätt kandidater.
Dagens IT-utbildningar betonar i hög grad programmering, kodning och tekniska färdigheter. På techbolag som Boozt, och liknande företag, arbetar vi med att omvandla affärsidéer och krav till funktionell mjukvara. För oss är programmering något som krävs för att vi ska nå våra mål, det är inte ett mål i sig själv. Visst är det viktigt med förståelse för kodspråket, men den verkliga utmaningen är att kunna förena förväntningar och krav på affärsnytta med vad som är tekniskt genomförbart.
Behovet av IT-kompetens kommer inte minska. Låt oss därför lägga fokus på att möjliggöra utbildningar som genererar IT-generalister, snarare än att vara allt för snabba med att specialisera oss inom trendiga områden som krypto, AI och web 3.0. Då skapar vi större möjligheter för nyexaminerade på svenska arbetsmarknaden och vi stärker våra svenska företag.
Jonny Johansson
Data Systems Director på Boozt