Finans Nyhet

Kändisarnas stund utan paparazzi

Publicerad
Uppdaterad

I Stockholm finns butiken som håller öppet efter stängning – för näringslivskändisar och artister.

Sara Johansson

– De får handla i lugn och ro, säger ägaren Anna Nylander.

Butiken heter Jackie, inspirerat av stilikonen Jacqueline Kennedy.

Hemsidan och loggan är kvinnligt rosa. På sajten finns fyra hjärtan länkade till olika tjänster. En av dem heter Celebrities. Klickar du där får du upp ett erbjudande som riktar sig till alla offentliga personer som är trötta på att shoppa inför andra personers blickar och mobilkameror.

Annons

– Vi har haft lite välkända personer som inte tycker om att handla på dagarna, och de har frågat om de kan komma efter stänging. Då har vi låtit dem komma och handla i lugn och ro, säger Anna Nylander, 51 år, ägare till butiken.

Även om Sverige inte riktigt har nått Storbritanniens och USA:s kändishysteri med paparazzifotografer så menar Anna att flera av de näringslivskändisar och artister som finns i Sverige också har behov av att vara ifred när de ska shoppa.

Men vilka kändisar som har valt att kontakta butiken för att få sin tid själv efter stängning vill inte Anna Nylander berätta.

Annons

– Det är en sak mellan dem och oss tycker jag, för att de ska slippa bli citerade och omskrivna.

Vilken kategori av kändisar är det?

– Det är lite mer näringslivets folk och de inom musikbranschen. De här personerna figurerar en del i tidningarna och det är väl inte så kul att klä av sig inför hela Sverige.

Annons

Hon poängterar att det inte är dokusåpakändisar som tillhör den kategorin.

– Vår målgrupp har framförallt ont om tid, och vill inte att hela världen ska veta vad de handlar.

Hur kom ni på den här idén?

– Idén kommer faktiskt från en prominent kund som alla vet vem det är. Hon är med i affärspressen var och varannan dag. Men vi vill inte lämna ut någon – det är precis det de ber oss att inte göra. Och vi klarar oss utan dem som vårt ansikte utåt.

Kostar det något extra?

– Nej, nej, nej, ingenting. Det här är bara en service. Vi har sett dem här inne ibland och sett att de är skygga. De vill inte fråga, de vill inte vara till besvär och framförallt – de har bråttom. Jag tror att det är svårt för dem att be om hjälp när butiken är full med andra kunder.

Anna Nylander berättar hur det går till innan kvällen då kändisen ska besöka butiken.

– I ett mejl får kändisen skriva vad hon söker: om det är dresscode eller om hon vill vara färgglad, nedtonad eller business. Då kan tjejerna förbereda lite.

Det var inte länge sedan den här tjänsten tillkom till Jackies butiker, och redan har personalen lärt känna vad kändisarna har för klädsmak.

– Jag brukar höra min personal säga ”åh, den här kommer hon tycka om, den ska jag maila till henne.”

Anna Nylander berättar att de hittills har fem kvinnor som brukar boka sina kvällar hos dem.

– Jag kan säga att en av dem är en artist som är mycket skyggare än vad man tror. Vi tyckte synd om henne och tyckte inte att hon skulle behöva handla när alla står och tittar.

Vet du om fler butiker har det här konceptet?

– Nej, jag vet inte. Det här är egentligen inget koncept, utan något som vi börjat med eftersom det fanns en efterfrågan på det. De flesta av våra kunder bor i Djursholm, kring vattnet, och många av dem åker inte in till stan. Man kan tro att de åker in till NK, men det gör inte alla.

Hon poängterar att detta inte är en stor del av företagets verksamhet. Butiken finns i tre större köpcentra i Stockholm och öppnar snart i ett fjärde.

– Vi började i Kista där mycket kvinnor inom it-industrin jobbar. De måste vara lite bättre klädda än att bara handla på kedjorna. Det är en självförtroendefråga. Man är lite kaxigare när man har en Anna Holtblad-kofta än en H&M när man står framför 2.000 personer och talar – det är så det är, that´s it.

Företaget har funnits sedan början av 2006. De anställda har ökat från två till sex stycken och omsättningen från 3,4 till 19,8 miljoner kronor. Resultatet efter skatt har ökat från 70.000 till 215.000 kronor.

Annons