Realtid

Svenska Evrok ska rädda Europa från amerikanska molnet

Evrock
Mattias Åströms Evroc är ett av de svenska företagen som försöker utmana jättar som Google. (Foto: Linkedin/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 03 juli 2025Publicerad: 03 juli 2025

När Europa skakar i sin digitala grundval kliver Sverige fram. Svenska Evroc vill göra vad EU misslyckats med i decennier – bryta USA:s grepp om molnet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med ett uppmärksammat lanseringsevent och ny finansiering i ryggen utmanar svenska Evroc de amerikanska molnjättarna. Men kampen handlar om mer än bara teknik – det handlar om Europas politiska oberoende.

Den 1 juli 2025 markerade startskottet för det som grundaren Mattias Åström beskriver som ”examensdagen” – lanseringen av den svenska molntjänsten Evroc.

Missa inte: ”Vi är klara med Teams” – Europas revolt mot Microsoft. Realtid

Efter tre års utveckling, flera tunga finansieringsrundor och ett växande geopolitiskt tryck, är ambitionen att bygga ett europeiskt alternativ till Amazon Web Services, Google Cloud och Microsoft Azure.

Situationen är akut

”Det här är examensdagen och det vi jobbat för under de senaste tre åren”, säger Åström till Dagens Industri.

Han menar att behovet av ett europeiskt alternativ blivit akut.

”Att lägga känslig data hos amerikanska leverantörer är inte särskilt smart om vi vill ha egen rådighet”, säger han.

ANNONS
Google
Donald Trumps makt över amerikanska techjättar har skapat oro i Europa. (Foto: Thibault Camus/AP/TT)

Evroc har redan säkrat 50 miljoner euro i sin senaste Serie A-runda – den största i Norden för ett teknikbolag, enligt TechFundingNews.

Bland investerarna finns EQT(börskurs EQT), Norrsken samt internationella riskkapitalbolag som Blisce och Giant Ventures. Totalt har bolaget nu tagit in över 730 miljoner kronor.

Läs även: Farväl PowerPoint – OpenAI utmanar Microsoft 365. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

Större politiskt skifte

Evrocs första egna datacenter börjar byggas i Arlandastad under hösten. Men redan nu levereras tjänsten via externa datacenter, vilket möjliggör intäkter och kundtillväxt under 2025. Bolaget siktar på att kunna hantera tusentals kunder inom året.

Det europeiska perspektivet går djupare än teknik och marknadsandelar.

Sprickan växer – OpenAI vill dra Microsoft inför rätta

Striden om moln, makt och miljarder: OpenAI vill slå sig fri och överväger att vidta rättsliga åtgärder mot sin största investerare Microsoft.

ANNONS

I en analys sätter EFN Evroc i centrum för ett större politiskt skifte: Europas växande oro över sin digitala beroendeställning.

Den andra mandatperioden för Donald Trump i Vita huset, inklusive sanktioner mot Internationella brottmålsdomstolen och dess användning av amerikanska molntjänster, har blivit en väckarklocka.

”Allt mer auktoritär stat”

”Problemet är egentligen inte de amerikanska techbolagen utan hur den amerikanska administrationen skulle kunna använda dessa”, säger Torbjörn Kronander, vd på Sectra, till EFN.

Carl Heath, forskare vid Rise, konstaterar att USA är ”på väg att utvecklas mot en allt mer auktoritär stat.”

Evroc bygger därför sin infrastruktur med fokus på säkerhet, hållbarhet och suveränitet. Det inkluderar egna AI-datacenter, ett ekosystem av verktyg, och en ”eco load balancer” som optimerar energiåtgången baserat på tillgången till förnybar energi.

Grundaren Åström är tydlig med bolagets mål: ”Att bygga ett bättre moln” – och i förlängningen bli ett av Europas största företag.

Läs även: Svenska AI-raketen säkrar miljarder – skakar om techeliten. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS