FI granskar Brixo och SBL Finans

Taggar i artikeln

Finansinspektionen Snabblån
Qvalias rapport Lost in transaction visar att varje nordiskt företag i genomsnitt förlorade 1,2 miljoner på grund av fakturamissarna, trots att 22,5 arbetsdagar spenderades för att hitta och korrigera fel.Qvalias rapport Lost in transaction visar att varje nordiskt företag i genomsnitt förlorade 1,2 miljoner på grund av fakturamissarna, trots att 22,5 arbetsdagar spenderades för att hitta och korrigera fel.
Publicerad
Uppdaterad

FI ska granska om Brixo AB och SBL Finans AB har tagit tillräcklig hänsyn till enskilda konsumenters ekonomiska situation och deras förmåga återbetala krediten i tid.

Realtid.se

Antalet konsumtionslån ökar snabbt. Många hamnar hos Kronofogden och de som gör det är skyldiga allt större belopp. Ökningen bland unga i den här gruppen är stor. Därför tycker FI att det är viktigt att företagen, främst de så kallade snabblåneföretagen, inte ger lån till konsumenter som inte kan betala tillbaka. Det framgår av ett pressmeddelande.

Myndigheten förväntar sig att företagen gör ordentliga kreditprövningar. Det handlar om att företagen ska ta reda på om den som vill ta ett lån har råd att betala tillbaka det.

– Många som tar konsumtionslån eller handlar på avbetalning har små marginaler i sin ekonomi. För att kunna bedöma att den som tar ett lån har möjlighet att betala tillbaka behöver kreditgivare ta in, och använda, mycket information om dig och din privatekonomi. Det är viktigt för att förebygga att fler får betalningsproblem, säger Maria Cederschiöld, jurist på FI i en skriftlig kommentar.

Annons

I samband med att denna undersökning startar avslutas också de tidigare granskningarna av Cashbuddy AB och Thorn Svenska AB. FI har hos dessa företag inte funnit sådana brister som det finns skäl att ingripa för.

Annons