MarknaderNyhet

Experten om covidkrisen i Kina: ”Negativa effekter på tillväxten”

Publicerad

Den kinesiska nolltoleransen mot covid-19 har fått enorma konsekvenser då en stor del av Kinas större städer har gått in i en period av nedstängning. Dessutom ligger hundratals fartyg på redden utanför Kina i väntan på att lägga till i hamnarna.

Anders Frick

Smittspridningen av covid-19 i Kina är just nu den allvarligaste sedan virusutbrottet 2019. Eftersom Kina tillämpar nolltolerans mot covid-19 har det fått till följd att hela städer har stängts ner. Totalt 87 av Kinas 100 största städer, mätt i BNP, och en tredjedel av Kinas befolkning är nu belagd med någon form av lockdown. Och det lär inte blir bättre i närtid, det säger Kinaexperten Frédéric Cho till Realtid.

– Inte minst fordonssektorn och dess underleverantörer har stora problem just nu. Fabriker ägda av Tesla, BMW, Nio, Bosch är stängda i olika delar av Kina, särskilt i Shanghai-regionen och Changchun i Jilin-provinsen. Snart kommer det väl även att märkas i Guangzhou med omnejd i Guangdong-provinsen, säger Frédéric Cho.

Annika Winsth, chefekonom på Nordea, sa nyligen till Realtid-TV att det är ett orosmoment att Kina stänger ner på grund av omikronsmitta. Frédéric Cho håller med om att nedstängningen får konsekvenser långt utanför Kinas gränser – även om fokus just nu är främst inom landet. President Xi Jinping sa nyligen att Kina inte kommer att lätta på coronaåtgärderna.

Annons

– På kort sikt har nedstängningen påverkan på finansbranschen med alltifrån kapitalmarknadens utveckling till bankernas verksamheter på grund av osäkerhet rörande utvecklingen av den inhemska konsumtionen och tjänstesektorn. Fastighetssektorn har dessutom gått knackigt sedan pandemin uppstod för mer än två år sedan, säger Frédéric Cho.

Förutom våldsamheter och matbrist som har rapporterats från Kina har nedstängningen även ledd till problem för alla de fraktfartyg som hade planerat att lägga till – men som nu måste avvakta med det. Minst 477 fraktfartyg ligger på redden vid Kinas östra kust i väntan på att få lägga till i hamnarna, och av dessa är det 222 fartyg som står på kö att komma in i Shanghais hamn.

– Fraktsituationen var sedan tidigare hårt drabbad av förseningar på grund av tidigare nedstängningar i Ningbo, Qingdao, Shenzhen och andra stora hamnar. Detta har orsakat kraftigt höjda fraktpriser från Kina till omvärlden, och situationen lär fortsätta att vara mycket ansträngd med ytterligare förseningar, säger Frédéric Cho, och fortsätter:

Annons

– I dagsläget omöjligt att sia om eventuell långsiktig påverkan eftersom det är avhängigt hur länge den nuvarande situationen av nedstängningar kommer fortsätta. Sammantaget har allt detta dock negativa effekter på den ekonomiska tillväxten i Kina, i regionen och globalt, säger han.

Annons