Finans Nyhet

”En strejk skulle komma vid sämsta tänkbara tidpunkt för SAS”

Hans Jørgen ElnæsHans Jørgen Elnæs
Publicerad
Uppdaterad

Konkurrenterna satsar och sätter in ny kapacitet och SAS ska ta in nytt kapital. ”En eventuell pilotstrejk skulle drabba SAS vid sämsta tänkbara tidpunkt. En rekonstruktion är inte otänkbar”, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs. 

Annelie Östlund

SAS:s piloter har gått från förhandlingsbordet och det står klart att parterna står långt ifrån varandra. Flygbolaget ska spara 7,5 miljarder kronor per år men enligt SAS har pilotföreningen presenterat förslag som innebär stora kostnadsökningar.

Enligt flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs är piloternas strategi att sätta en stenhård press på SAS. Men skulle de avbrutna förhandlingarna sluta i strejk är det risk att pilotföreningarna skjuter sig själva i foten.

– SAS befinner sig i en mycket stressad situation. En strejk skulle komma vid sämsta tänkbara tidpunkt och skulle i slutändan kunna sluta i rekonstruktion, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs och fortsätter:

Annons

Det skulle piloterna inte tjäna något på. Vid en rekonstruktion har företaget alla korten på hand. Då blir allt ”nollställt” och SAS skulle kunna omförhandla alla avtal och anställningsvillkor.

I dag har SAS en räntebärande nettoskuld på cirka 30 miljarder kronor och i februari meddelade bolaget att man planerade att stärka balansräkningen genom att minska skulderna och ta in nytt kapital.

Men enligt SAS är ”planens framgång och förmågan att attrahera potentiellt nytt kapital (…) beroende av att SAS fullt ut lyckas genomföra planen för kostnadssänkningar om 7,5 miljarder SEK, vilket i sin tur är beroende av att SAS intressenter deltar fullt ut.”

Annons

– En stor del av dessa besparingar ska komma genom en mer effektiv organisation. Inte nödvändigtvis genom lägre löner, utan genom att piloterna arbetar mer effektivt. Nu ska SAS ut till marknaden och hämta nytt kapital. Men vilken tillit får marknaden för SAS om konflikten med piloterna fortsätter? frågar sig Hans Jørgen Elnæs.

Samtidigt som SAS bråkar med sina anställda har konkurrenterna lagt in högsta växeln framåt.

– Flygmarknaden i Europa är på väg tillbaka till 2019-nivåer. Norwegian har tagit sig igenom rekonstruktionen, håller på att lansera sommarprogrammet och sätter in många många fler flyg. Eurowings och Ryanair är på gång med stora baser på Arlanda och Norse Atlantic Airways ska börja med flyg mellan Oslo och Nordamerika, säger Hans Jørgen Elnæs.  

Annons

En långvarig konflikt innebär inte bara förlorade intäkter på kort sikt. Det innebär också att resenärer blir osäkra, förlorar förtroendet för SAS och väljer att boka sommarresorna med konkurrenterna istället.

Även Finnair kan komma att konkurrera med SAS på ett nytt sätt.

Finnair måste leta efter nya marknader för sina långdistansflygningar, på grund av att de inte längre kan flyga den snabbaste vägen till Asien genom ryskt luftrum. Nu måste Finnair flyga via Nordpolen eller söder om Ryssland för att komma till Asien. Det gör verksamheten mycket dyrare och dessutom har flygbränslepriset ökat med 120 procent på ett år. Det kan innebära att Finnair letar efter nya linjer till Nordamerika och kan utmana SAS på hemmaplan genom att utöka kapaciteten på Arlandabasen där Finnair redan är på plats med linjer till USA och Thailand.

– Så här i efterhand hade det varit bäst för SAS om bolaget hade gjort som Norwegian – en rekonstruktion under pandemin, menar Hans Jørgen Elnæs. 

– Många flygbolag har fått ordning och reda i sin ekonomi, men inte SAS. Om SAS ska göra en rekonstruktion nu så hamnar bolaget efter de andra flygbolagen som är redo att köra på för fullt. Men det är lätt att säga så här i backspegeln.

Annons