Finans Nyhet

”De stora etablerade partierna tappar inflytande”

Taggar i artikeln

JKL Lars Lindblad
Lars Lindblad ska hjälpa kunder att nå ut till beslutsfattarna inom EU.Lars Lindblad ska hjälpa kunder att nå ut till beslutsfattarna inom EU.
Lars Lindblad ska hjälpa kunder att nå ut till beslutsfattarna inom EU.
Publicerad
Uppdaterad

Hur navigerar man i det nya politiska landskapet i EU efter valet? Det vet JKL:s vice vd Lars Lindblad som blir ny Brysselchef för moderbolaget Kekst CNC. Hans långa inblick i politisk kommunikation ska hjälpa kunderna att hitta rätt.

Miriam Istner-Byman

Lars Lindblad är senior rådgivare inom kommunikation och public affairs med en bakgrund i svensk och europeisk politik. Han har bland annat tjänstgjort som riksdagsledamot i tolv år. Mellan 2006 och 2010 var han gruppledare för Moderaterna och verkade som talesperson i EU-frågor och rådgivare till en svensk ledamot i Europaparlamentet. Nu blir han chef för Kekst CNC:s Brysselkontor.

– Efter åtta år på JKL, varav 2,5 år som vice vd, är det spännande att ta sig an en ny utmaning. Jag har både från min politiska bakgrund och under tiden på JKL haft ett stort engagemang i EU-frågorna så det är väldigt roligt att få fokusera mer på dem på plats. JKL ingår sedan ett drygt år tillbaka i Kekst CNC och det ger också vår Brysselverksamhet en ny spännande plattform och infrastruktur för oss att hjälpa våra kunder på fler marknader.

Vad vill du åstadkomma i din nya roll?

Annons

–  Ett skarpt rådgivningserbjudande för våra kunder i Sverige, men också för kunderna till hela vår internationella grupp inom Kekst CNC, i Tyskland, London, New York och Asien som vi kan bistå i EU-relaterade frågor. Vi vill vara en utmanare om de allra mest spännande uppdragen inom European Affairs.

Hur har det förändrade politiska landskapet påverkat ert kommunikationserbjudande?

–  EU – och dess medlemsländer – går in i en ny tid. De stora etablerade partierna tappar inflytande och agendan i omvärlden sätts på nya sätt. Det kommer påverka beslutsprocessen i EU. Denna omvärldsförståelse måste vi anpassa vår analys och vår rådgivning till. Inom JKL och Kekst CNC har vi tagit våra digitala förmågor till nya nivåer de senaste åren. Det adderar något spännande till Brysselmiljön som jag tror att vi kan utnyttja.

Annons

Upplever du att de svenska kommunikationsbyråernas verksamhet växer i Bryssel?

–  Jag ser att vissa byråer har kommit till och andra har försvunnit under de senaste åren. Det fungerar inte att skicka ner en eller ett litet antal konsulter och tro att man kan skapa ett bra EU-erbjudande. JKL/Kekst CNC kommer att bygga långsiktigt och ambitiöst med kraft av vårt starka internationella nätverk. Det tror jag är enda sättet att på riktigt få fäste på den mycket konkurrensutsatta Brysselmarknaden.

Vad tar du med dig från JKL som du tror att du kommer att ha nytta av?

Annons

–  JKL har länge fått arbeta med de mest utmanande uppdragen för våra kunder som ofta verkar i komplexa intressentmiljöer. Att JKL varit så framgångsrika tror vi beror på de höga kvalitetskrav vi ställer på oss själva i rådgivningen och att vi sett till att anställa de allra skarpaste talangerna på marknaden. Det tar jag med mig när vi bygger upp vår förmåga i Bryssel.

Kekst CNC är ett globalt konsultbolag inom kommunikation som bildades i slutet av 2018 Bolaget har idag 250 anställda på tolv kontor i USA, Europa, Mellanöstern och Asien.

Lars Lindblad tillträder sin nya tjänst den 1 juni 2019.

Annons