Caroline Farberger, aktuell med boken "Jag, Caroline". Foto: Mondial
Caroline Farberger, aktuell med boken "Jag, Caroline". Foto: Mondial
Finans

Caroline Farberger: ”Hård ton från Christer Gardell”

Vd för femårsfirande ICA Försäkring om bolagets snabba tillväxtresa och om tiden som kollega med Christer Gardell när de båda arbetade för McKinsey.

Uppdaterad 2020-10-18
Publicerad 2020-10-16

Hon har varit informell it-rådgivare åt Christer Gardell, hon har varit både sommar- och vinterpratare, och hon har även varit man. Caroline Farberger har många historier att berätta om sitt liv och kommer därför inom kort ut med en ny bok, ”Jag, Caroline”. Realtid har smygläst boken.

Här kan du läsa ett utdrag>>

För många av Realtids läsare är måhända delen om Christer Gardell en av bokens mest intressanta. Caroline Farberger, som då hette Carl Farberger, hade Gardell som chef för den grupp inom McKinsey som arbetade mot bank- och finanssektorn.

– Även om han inte hade kommit längre än till det första partnersteget så förde han sig som en kung på kontoret. Christer Gardell hade en ovanlig karisma, och den gjorde intryck även på mig. Fram till dess hade jag varit övertygad om att allt reellt välstånd skapades i industrin, men jag blev snabbt tjusad av den mer glamorösa finansbranschen och jag såg att enorma värden kunde alstras även där, står det i boken.

– Stämningen i finansmarknadsgruppen var en annan än den jag var van vid från tidigare arbete. Alla var män, vilket präglade jargongen. Tonen var hård, inte minst från Christer Gardell, mot medarbetare som inte presterade i nivå med förväntningarna, säger Caroline Farberger.

Berättelserna i boken är många och det är tydligt att Christer Gardell gjorde intryck på de flesta i omgivningen.

– Efter väl genomförda projekt belönades de inblandade i bästa investment banker-stil med plaketter ingjutna i akrylblock, så kallade tombstones som vi stolt radade upp som troféer i bokhyllan, säger Caroline Farberger.

I boken, som ges ut den 26 oktober, för hon även fram skillnaden mellan mångfald och inkludering.

– Boken är en förlängning av både mitt sommarprat och vinterprat och har ett starkt budskap: Näringslivet i Sverige har mycket att vinna på inkludering. Mångfald handlar om att anställda personer med olika sorters bakgrunder, men det ger bara halva totalvinsten. Den andra halvan kommer när man tar tillvara den kompetens som mångfald innebär, så att alla inkluderas och kommer till sin fulla rätt, säger Caroline Farberger.

Enligt Caroline Farberger tenderar jämställdhetsfrågan ofta bara att bli en fråga om statistik.

– För att nå det fulla värdet behöver sociala strukturer anpassas i allt från jargong till taletid på möten. Vem får vara talesperson på företaget? Hur struktureras karriärvägar så att det blir lika attraktivt för kvinnor som för män att göra karriär? Hur ser kraven ut på övertid och resor? Många strukturer tenderar att premiera män och sålla bort kvinnor, säger hon.

Sedan fyra och ett halvt år tillbaka arbetar hon som vd för ICA Försäkring.

– Vi har haft en konstant tillströmning av kunder och det finns en otroligt stor fördel av att arbeta under ICA:s varumärke. ICA har ett grundmurat förtroende hos en stor del av Sveriges konsumenter, och vår roll är att fungera som en finansiell del inom koncernen, säger hon.

I dag har ICA Försäkring ca 200 000 kunder och en portfölj värd ca 700 miljoner kronor. Under första halvåret i år växte premieintäkterna till 309 miljoner kronor, vilket är en tillväxt på 22 procent.

 

 

 

 

 

Platsannonser