Joakim Jardenberg, webbveteran med bland annat bygget av Aftonbladet.se i ryggen, leder de sydsvenska tidningarnas satsning mot framtidens nya medier.
Webbveteranen Jardenbergs nya initiativ

Mest läst i kategorin
Nystartade Mindpark med 30 miljoner i ryggen ska genom att förädla goda idéer säkerställa att samägarna tjänar pengar i framtiden.
– Alla stötte på mig och då tog jag fram det här konceptet för ett gemensamt utvecklingsbolag. Vi blir en tankeverkstad för hela kroppen av ingående medieföretag, säger Mindparks vd Joakim Jardenberg till Realtid.se.
Tillsammans med Bosse Hedin var Joakim Jardenberg den som utvecklade och drev fram Aftonbladets succéartade satsning på webbtidning. Från 1994, fram till sista uppdraget 2001, var han betraktad som en guru bland Sveriges webbutvecklare i och med sin ständiga konsultnärvo hos Aftonbladet.
Han har tills nu också utvecklat webben hos Helsingborgs Dagblad, hd.se, till en framgångsrik produkt med stark förankring hos lokalbefolkningen. Det har bland annat lett till att de största webbmotståndarna hittills i mediebranschen, NWT i Karlstad, vågat satsa igen och tror på inkomster den vägen.
I Mindpark används udda metoder för att locka till sig kunskap och smarta idéer. De hoppas på ”flugpappereffekt” genom att vara öppna och redovisa vad som pågår, så kallad transparens.
– När jag gick ut och berättade att vi var intresserade av Twingly så blev jag kontaktad av uppåt fyrtio människor med kloka synpunkter och det gensvaret hade jag inte fått annars, förklarar Jardenberg och tillägger:
– Alla vet ändå vem som äter lunch med vem i den här branschen.
De tänker använda Facebook som arbetsplatsform. Visserligen blir det en sluten grupp, men med viss insyn utifrån. Joakim Jardenberg ser ingen anledning att lägga pengar på egna dyra lösningar om det finns något gratis på marknaden som fungerar.
En analytiker och en projektledare blir hela staben i Mindpark. Resten av pengarna ska användas till att tillfälligt hyra in kraft i bolaget, projekt för projekt.
– Med för många fast anställda kommer bolaget i självsvängning och sysslar med det som de anställda är bäst på. Vi ska istället syssla med det som för tillfället är det rätta.
Därför har kontoret i Helsingborg överdimensionerats för att kunna ha tillfälliga projektgrupper inne.
– Det ska gå att låsa in fyra utvecklare i ett rum och kasta bort nyckeln tills de har levererat, skojar Jardenberg entusiastiskt.
Han är nämligen rusigt lycklig efter att nyss ha fått en logotype som han är nöjd med och att den första rekryteringen, Erik Forsberg från hd.se som analytiker, är som han säger: ”en som lägger all sin vakna tid på nätet och har järnkoll på den digitala världen”.
Han är kritisk till hur Bonnier och Schibsted hanterar alla de idéer som smarta personer försöker intressera dem för.
– Många har blivit besvikna på dem. De springer och kommer inte tillbaka, en nonchalans som man kan förlora mycket på. Just nu känns Bonniers helt utan styrning och strategi. Schibsteds är duktiga, men jag tror inte att de ser alla möjligheter som de gått miste om.
Mindpark ska istället bygga upp ett förtroende och ta dem Jardenberg kallar ”smartskallarna” på allvar.
– Förtroendet börjar i den första kontakten, som oftast tas för att någon vill få tillgång till kraften i ett medieföretag.
– Jag är inte heller främmande för att slanta upp pengar för tidigare helt otänkta idéer som vi själva driver vidare.
Samägarnas satsning, tio miljoner om året i tre år, är nämligen inte definitivt. Dyker det upp större affärsprojekt kan det bli mera pengar öronmärkta för detta, kanske som avknoppningsföretag, eller att ägarna går in direkt, varvid Mindpark enbart agerar mäklare.
Det finns inga resultakrav alls på Mindpark, men målet är att kunna leverera en projektstart i månaden, nio månader om året. Det finns en lång lista med projektidéer redan. Bland de första som kommer att märkas är en flirt med blogosfären, antingen Twingly eller något annat.
Jardenberg är också djupt missnöjd med SMHI:s dominans på vädermarknaden.
– Jag kan inte acceptera att vi är tvingade att handla hos dem. De är dyra och säljer det alla också kan hitta på deras egen sajt. Och så fort det börjar snöa i Skåne så slutar deras tjänst att fungera.
Istället vill han att varje sajt själv ska kunna sätta sin egen profil på väderprognoserna. Idag är de tvungna att ta det som SMHI har utformat.
– Alla vädertjänster bygger ju på samma rådata. I den här världen är det paketeringen som avgör och den vill vi utforma. Och så ska vi såklart involvera alla vädernördar som har egna stationer.
Ambitionerna är höga och Mindpark satsar på att göra sig lika kända som de största på marknaden. Men hur det ser ut om tre år är omöjligt att säga.
– Vi är ju ett utvecklingsbolag och det vore ju konstigt om vi inte själva då utvecklades. Men mediemarknaden svänger och vi vet idag inget om vilka mediekonstellationer det finns i framtiden.
Efter att ha sett projektlistan vore det förvånande om Jardenberg och Mindpark inte kommer att märkas inom webb-tv, mash-ups, arkivsyndikering, läsarinteraktion, mobilt internet eller sökordsannonsering.
Tomas Carlsson
frilansmedarbetare