Navistar avfärdar anklagelserna om fulspel i branschen och att bolaget inte skulle ha råd att utveckla de nya miljövänligare motorerna.
Volvos USA-konkurrent slår tillbaka
Mest läst i kategorin
Realtid.se får tag på Navistars informationschef Roy Wiley via telefon från bolagets hemmabas i Warrenville. Det ligger i delstaten Illinois i Chicago-trakten.
Tidigare i veckan berättade en branschexpert om de nya hårda miljökraven för lastbilsmotorer i USA.
De nya så kallade US10-reglerna innebär att lastbilsmotorer som tillverkas i år måste uppfylla reglerna, vilket orsakar stora kostnader för lastbilstillverkarna.
Men enligt branschexperten har Navistar utnyttjat ett kryphål genom att producera stora mängder av fjolårets motorer som lagts på lager och kommer att räcka ända tills i höst för att monteras in i nya lastbilar som Navistar säljer.
Är det att betrakta som ”fulspel” i branschen från Navistars sida?
– Det tror jag att de andra bolagen i branschen tycker, sa branschexperten.
– Navistar klarar inte av den nya motorutvecklingen så bra utan att finansiera det med nya lån.
Navistars informationschef Roy Wiley avfärdar alla dessa påståenden.
– Vem är det som påstår allt det här? undrar han.
– Får man inte fråga om det även om det bara är en massa skitsnack?
Wiley menar att Navistar – liksom övriga tillverkare – har så kallade övergångsmotorer.
– Så har det alltid varit även vid tidigare tillfällen när det införts nya miljöregler.
Tyska fordonsjätten Daimler som äger Mercedes, äger även amerikanska Freightliner som är ett av de största lastbilsmärkena i USA.
– I samband med de nya miljöreglerna år 2007 blev Freightliner kritiserade av konkurrenterna för att ha tillverkat över 40.000 övergångsmotorer som de lagt på lager.
– Det stod om det i tidningarna.
– Och nu i samband med de nya miljöreglerna i år, tillverkar alla övergångsmotorer. Det är inget nytt.
Wiley berättar att amerikanska miljömyndigheten EPA övervägde att sätta ett tak för hur många övergångsmotorer lastbilstillverkarna fick ladda upp med i sina lager.
– I sista stund beslöt EPA att inte sätta något sådant tak.
– Och jag kan inte svara för EPA, men alla tillverkare gör övergångsmotorer.
– Jag kan inte ge några siffror om det från vår sida, men det är helt normalt.
– Våra övergångsmotorer kommer att monteras in i nya lastbilar vi säljer i år, precis som alla de andra lastbilstillverkarna gör med sina lastbilar.
– Paccar, Freightliner, Mack, Volvo; alla har övergångsmotorer.
– Det är så branschen fungerar.
– Det är inget onormalt. Så har det fungerat i alla år när nya miljöregler införs.
– Det möjliggör en smidigare övergång innan produktionen av motorerna som uppfyller de nya reglerna kommer igång.
En branschexpert hävdar att Navistar skiljer ut sig i branschen genom att ha producerat stora mängder gamla motorer för lager, och ”fulspelar” i branschen?
– Det kan jag säga att det inte är sant.
– Det är bara att läsa branschtidningar som Transport Topics, så framgår det där att alla tillverkare i branschen gör detta.
Wiley uppger att Navistar kommer att lansera sina nya miljömotorer i vår någon gång.
– Vi har redan fått vår första certifiering av de nya motorerna.
– Vårt utvecklingsarbete med motorerna går framåt, och vi förbereder lanseringen av dem.
– Din källa verkar ha fått fel information, eller så är det någon som inte gillar Navistar.
Stämmer det att ni har en svag finansiell ställning, och har haft svårt att finansiera utvecklingen av de nya miljömotorerna?
– Vi har inga finansiella problem alls.
– Vi är en av få inhemska nordamerikanska lastbilstillverkare, som går rätt bra.
– Vi ökade vår marknadsandel under fjolåret som var det sämsta året på över 47 år.
– Vi går med vinst.
– Visst har det varit en nedgång, men vår ställning är solid.
– Vi har tillräckliga kassaflöden.
Navistar kom med nya siffror om sin utveckling under den gångna veckan.
– Och analytikerna var nöjda med dem, säger Wiley.
Navistar har meddelat att bolaget inlett samarbete med GE Capital om finansiering av lastbilsköp hos återförsäljare. Navistar kommer fortsätta att stå för finansieringen av lastbilsköp hos grossisterna.
– Så vi är i god form.
Enligt Wiley ligger Navistars marknadsandel på tunga lastbilar i USA på över 30 procent.
– Det kanske är lite högt räknat, men vi har haft en marknadsandel på 30 procent om man mäter orderingången.
Trots Navistars ökade marknadsandel är det fortfarande Daimler-ägda Freightliner som är störst i USA på tunga lastbilar enligt Wiley.
– Vi är nummer två.
Paccar är enligt honom troligen trea, medan Volvo och Volvo-ägda Mack troligen är fyra.
– Vi är den enda tillverkaren i branschen som har ökat vår marknadsandel det senaste året och mätt utifrån orderingången i år.
Men efterfrågan på tunga lastbilar i USA är fortfarande väldigt svag uppger Wiley.
– Vår orderingång har dock utvecklas mycket väl.
– Visst är det en generellt svag period, men i lastbilsklasserna 6-8 ökade vår orderingång med 51 procent under fyramåndersperioden november till februari.
Det omfattar USA och Kanada.
– Sedan kan man hävda att det inte är så mycket att ”skriva hem om” eftersom marknaden fortfarande är mycket svag.
För i år räknar Navistar med att det säljs 195.000-210.000 lastbilar i hela branschen i klasserna 6-8 i USA och Kanada.
– Det är en låg siffra även om det är bättre än året innan.
– På den gamla goda tiden såsom år 2006 såldes det över 400.000 lastbilar per år.
– Men de tidigare nivåerna kommer inte att uppnås på länge, särskilt inte för tunga lastbilar.
– Järnvägstransporterna ökar.
– Dessutom är de nya lastbilarna allt lättare vilket gör att de håller längre. Det blir mindre slitage.
– Skillnaden är inte så stor, men en del skillnad blir det.
– Lastbilarna har förbättrats.
Navistar har minskat vikten med 900 pund för en av sina nya lastbilsmodeller. Det motsvarar drygt 400 kilo eller 0,4 ton. Tunga lastbilar väger normalt 16 ton och uppåt.
Navistar har inget varumärke för sina lastbilar som heter så, utan varumärket är International som i sin tur har lastbilsmodeller som exempelvis heter Prostar och Lonestar.
Realtid.se får tag på en annan branschexpert (ej samma källa som i den första artikeln).
Han berättar om de nya hårdare miljökraven för lastbilsmotorer i USA:
– Från och med den första januari så sänks den högsta tillåtna mängden kväveoxidutsläpp från nytillverkade motorer från 1,2 gram per hästkrafts-timme till 0,2 gram.
– Navistar har i praktiken ännu inte producerat många motorer som uppfyller de nya kraven.
– Utan vad de gör är att de använder motorer som tillverkats till och med den sista december i fjol.
– Det är motorer som uppfyller de tidigare miljökraven, och så sätter de in de motorerna i de nya lastbilar de säljer i år.
– Det är förbjudet att i år nytillverka motorer som bara uppfyller de gamla miljökraven, men man får ha dem i lager och montera dem i nya lastbilar.
– Och det som Navistar sa nu i veckan i samband med presentationen av sin nya resultatrapport, är att deras lager av gamla motorer grovt sett väntas räcka till och med maj i år.
– Så länge klarar de sig med motorer tillverkade under 2009.
Enligt källan har det varit tillåtet för lastbilstillverkarna att producera de gamla fjolårsmotorerna för lager, så länge det sker ”i normal omfattning”.
– Man har inte fått lagerproducera så mycket man någonsin kan utan hänsyn till att det i rimlig utsträckning finns en efterfrågan som motsvarar lagerproduktionen.
– Men det är en ganska luddig definition av vad som menas med ”normal omfattning”.
Därutöver finns en särskild finess med motorer som nytillverkas i år.
Det är tillåtet att nytillverka motorer i år som släpper ut upp till 0,5 gram kväveoxid per hästkraftstimme under två förutsättningar:
1) att tillverkarens avsikt är att minska det till 0,2 gram
2) att tillverkaren har samlat på sig tidigare intjänade ”miljöpoäng” för att täcka upp för mellanskillnaden ner till 0,2 gram
Det man inte får göra är att tillverka gamla 1,2-grams-motorer och använda miljöpoängen för att komma ner till 0,2-grams-kraven.
Men man får i år tillverka 0,5-grams-motorer om man med miljöpoängen kommer ner till 0,2-grams-kraven.
Dessutom varar miljöpoängen inte för evigt, utan upphör efter en tid att gälla.
– Vad gäller Daimler i Nordamerika, så tror jag att de har sagt att de redan nu kan tillverka 0,2-grams-motorer utan behov av miljöpoäng.
– Men jag är rätt säker på att Cummins använder miljöpoäng.
Cummins är en oberoende tillverkare av lastbilsmotorer i USA.
– Vad gäller Navistar tror jag att deras strategi är att komma ner till att kunna tillverka 0,2-grams-motorer när de lärt sig hur man gör, utifrån sin ”lärokurva” varigenom de hela tiden lär sig hur de kan tillverka motorerna på smartare sätt.
– Det är Navistars mål eller förhoppning vad jag förstår.
– Sedan om det kommer att bli så får vi se.
Miljöpoängen bedöms enligt källan kunna användas i max 1-2 års tid.
– Det är ingen evig lösning.
Miljöpoäng har tidigare delats ut om tillverkare har producerat motorer med lägre utsläpp än miljökraven.
Det är amerikanska miljömyndigheten EPA som delar ut miljöpoängen.
– Men det är otvivelaktigt så att lastbilstillverkarna inte kan använda miljöpoäng för alltid.
– Någonstans måste de börja ha 0,2-grams-motorer utan miljöpoäng.
Sammantaget innebär finessen med miljöpoäng att Navistar enligt källan kommer att kunna klara sig ännu längre än till maj 2010, utan att ha riktiga 0,2-grams-motorer.
När lagermotorerna tar slut måste Navistars nytillverkade motorer åtminstone klara 0,5-grams-gränsen om miljöpoängen kan täcka upp differensen ner till 0,2 gram.
– Vad jag förstår blir miljöpoängen ”mindre värda” om de inte används på ett år, och till slut blir de värdelösa.
– Miljömyndigheten EPA vill inte att miljöpoängen ska vara för evigt.
– Men det ger lastbilstillverkarna åtminstone ett ”spelrum” på 1-2 år.
– Därefter måste tillverkarna verkligen kunna göra riktiga 0,2-grams-motorer.
Då kanske det alltså stämmer som den första branschexperten sa, att Navistar kommer att kunna klara sig åtminstone fram tills i höst innan de behöver göra riktiga 0,2-grams-motorer?
– Som det är upplagt lär Navistar kunna klara sig åtminstone till och med i år utan att behöva tillverka 0,2-grams-motorer.
– Däremot lär de inte sälja särskilt mycket lastbilar, eftersom efterfrågan i hela Nordamerika fortfarande är rätt så dålig.
– Marknaden har förbättrats lite, men inte mycket.
Källan bedömer att Navistars lastbilsmärke International har en marknadsandel på 28 procent på tunga lastbilar (klass 8) i USA, utifrån siffror för 2009.
Daimlers amerikanska lastbilsmärke Freightliner har enligt källan en marknadsandel på 27,3 procent, men därutöver äger Daimler två mindre lastbilsmärken med en marknadsandel på 3,8 procent. Så totalt är Daimlers marknadsandel 31,1 procent på tunga lastbilar i USA.
Paccar ligger på 25,3 procent, medan Volvo tillsammans med sitt andra varumärke Mack ligger på 15,5 procent.
Jämfört med 2008 innebär det att Navistar ökade sin marknadsandel med 3,7 procent.
Volvo/Mack har däremot minskat från 18,6 procent 2008.
Paccar hade 25,1 procent 2008 vilket grovt sett är oförändrat jämfört med 2009.
För Daimler ökade Freightliner sin marknadsandel med 1,9 procent under 2009, medan Daimlers två mindre lastbilsmärken minskade från 6,5 procent 2008 till 3,8 procent 2009.
Det är siffror enligt Wardsauto.com.
Navistars informationschef Roy Wiley hör av sig i efterhand via e-post, och skickar en utskrift av Navistars telefonkonferens som hölls i samband med att bolaget släppte sin resultatrapport i veckan.
– I utskriften står det mycket om lastbilar, marknadsandelar, och de nya miljöreglerna, säger han.
Telefonkonferensen går att lyssna på via Navistars hemsida.
Wiley skickar även med en pdf-fil från branschtidningen Transport Topics, om den amerikanska lastbilsförsäljningen i januari.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.