Realtid

Volvo PV på rätt spår

administrator
administrator
Uppdaterad: 12 jan. 2010Publicerad: 12 jan. 2010

Volvo Personvagnars vd Stephen Odell tittar lättat på försäljningssiffrorna för förra året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Vi är fortfarande kvar, vi överlevde, säger han när TT träffar honom på bilsalongen i Detroit.

Försäljningen 2009 landade på 334 808 bilar, en minskning med 10,6 procent jämfört med 2008. Att raset inte blev värre kan Volvo tacka nya XC 60 för. Den lilla stadsjeepen, som byggs i belgiska Gent, sålde allra bäst, nästan 62 000 bilar.

– Första halvan på året var hemsk. I juni, juli kom vändningen, säger Stephen Odell och ser ut över montern där en eldriven C 30 är i blickfånget.

I år kommer fler nya bilar. Nya S 60, som byggs i Gent, presenteras i vår. Kombivarianten V 60 ska börja tillverkas sent i augusti i Torslanda, enligt Stephen Odell.

Redan i år tror han att Volvo kommer att sälja 360.000-370.000 bilar. Planen är att man ska upp över 400.000, som Volvo sålde åren innan krisen slog till 2008.

Fortfarande har Volvo en del problem med att inte kunna producera tillräckligt för att möta efterfrågan på bland annat XC 60.

– Ändå är de värsta flaskhalsarna borta nu, säger Stephen Odell.

Då pratar han om fabriken i Gent. I Torslanda har man sänkt takten för att inte bygga bilar som hamnar på lager.

ANNONS

Det är inte uteslutet att Volvoledningen tänker sig någon form av förlängning på avtalet med facket om lönesänkningar för att inte behöva dra ner på personal.

– Eftersom det fortfarande är problematiskt på den ekonomiska sidan så har vi diskussioner med facket, säger Stephen Odell.

De senaste siffrorna som gäller till och med tredje kvartalet visar att Volvo fortsatt att gå med förlust, med mer än 4,3 miljarder kronor.

– Vi måste vara konstant oroliga. Det finns inga jobb som är säkra nu för tiden. Inte mitt heller, säger Stephen Odell.

Många spekulationer går ut på att Stephen Odell, som är en gammal Fordman, inte kommer att stanna kvar om Fords planer att sälja Volvo till kinesiska Geely går i lås. Själv säger han inget om det.

Däremot anser han att förhandlingarna har kommit så långt att den svenska regeringen borde ge garantier för lånet i Europeiska investeringsbanken på drygt 2 miljarder kronor.

Hans Lindblad (M), statssekreterare på finansdepartementet, tycker inte att det är självklart att svenska staten ska gå in.

– Man kan fråga sig varför ett kinesiskt företag som är uppbackat av banker som ägs av den kinesiska staten ska ha stöd från svenska staten. Kina är ändå större än Sverige, säger han till TT.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS