Det börsnoterade AB Volvo som gör lastbilar, ökar nu produktionstakten i Europa tack vare god orderingång.
Volvo ökar farten
Mest läst i kategorin
Det skriver Direkt med hänvisning till Dagens Industri.
Volvos produktionstakt för lastbilar ökar därmed från 70.000 lastbilar per år till 90.000-100.000.
600 personer nyanställs.
– Orderingången ser bra ut, säger Jan Olsson till DI.
Han är chef för Volvos europeiska lastbilsproduktion.
I Europa har Volvo lastbilsfabriker i Göteborg, Umeå, Belgien och Ryssland.
Realtid.se får tag på Mårten Wikforss som är presschef för hela AB Volvo.
Varför går det så bra i Europa?
– Vi har inget att säga om det nu mer än det vi redan har sagt i samband med vår senaste kvartalsrapport för andra kvartalet, säger han.
– Och nu närmar vi oss en ny kvartalsrapport, och kommenterar aldrig sådant här i förväg.
– Men det vi har konstaterat förut är väl att det är en splittrad bild för lastbilsmarknaden i Europa.
– Norra Europa går bättre än södra Europa.
På marknaden för tunga lastbilar anser sig Volvo vara störst i Europa och tvåa i världen.
Då avser det alla Volvos lastbilsmärken som inte bara innehåller Volvo, utan även Renaults lastbilar.
Hur ser trenden ut för er marknadsandel jämfört med konkurrenterna?
– Genom krisen har vi försvarat våra marknadsandelar bra, och kanske till och med ökat, säger Wikforss.
– Men det varierar från land till land.
– Olika lastbilskonkurrenter agerar på olika sätt i olika länder.
– En del prioriterar marknadsandelar och andra prioriterar lönsamhet.
Är krisen över nu?
– Jaa…Den har vi lämnat.
– Det kan man konstatera.
– Vi har lämnat den finansiella delen av krisen/finanskrisen bakom oss.
– Nu är det inte det som diskuteras.
– Nu är vi på väg upp.
– Men det är fortfarande från låga nivåer.
Vid 10.15-tiden på fredagen handlades Volvo-aktien i 93-94 kronor på börsen.
Det var en uppgång med 0,9 procent jämfört med torsdagens slutkurs.
Samtidigt hade börsen som helhet stigit med 0,1 procent.
Hela Volvo är värt nästan 200 miljarder kronor på nuvarande kursnivå.
Volvo-aktien hade en topp kring 150 kronor sommaren 2007.
Därefter föll den till cirka 30 kronor i slutet på 2008, varifrån den stigit till nuvarande nivå.
2008 hade AB Volvo intäkter på 305 miljarder kronor.
Resultatet efter skatt blev 10 miljarder kronor.
2009 sjönk intäkterna 28 procent till 218 miljarder.
Resultatet efter skatt blev -15 miljarder.
Första kvartalet 2010 ökade intäkterna med 4-5 procent till 58-59 miljarder.
Resultatet efter skatt blev knappt 2 miljarder kronor.
Andra kvartalet 2010 ökade intäkterna 27-28 procent till 69 miljarder.
Resultatet efter skatt blev drygt 3 miljarder.
Det innebär en resultatgenerering på 13 miljarder kronor i årstakt, vilket ger ett p/e-tal på 15.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.