Vitvarujätten Electrolux redovisar en vinst före skatt på 1 269 miljoner kronor för årets andra kvartal. Motsvarande period 2009 var vinsten 932 miljoner kronor.
Vinstlyft för Electrolux
Mest läst i kategorin
Analytiker hade, enligt Reuters, i genomsnitt räknat med en vinst på 1 355 miljoner kronor.
Omsättningen uppgick till 27 311 miljoner kronor, jämfört med 27 482 miljoner kronor ett år tidigare. Snittprognosen för omsättningen låg på 27 626 miljoner kronor.
”Efterfrågan på vitvaror på koncernens huvudmarknader bedöms visa tillväxt under 2010”, skriver Electrolux i delårsrapporten.
Under andra kvartalet fortsatte marknaden i Nordamerika att återhämta sig. Marknaden i Europa stabiliserades, men i södra Europa försvagades efterfrågan under kvartalets senare del.
Electroluxchefen Hans Stråberg skriver i en kommentar att han är särskilt nöjd med resultatet i Nordamerika.
”Den amerikanska statens rabattprogram för att öka försäljningen av energieffektiva produkter har bidragit till stark tillväxt, framför allt under april månad”, skriver han och fortsätter:
”Jag tror också att vi kommer att få se en fortsatt tillväxt i Nordamerika under de kommande åren, då många amerikanska konsumenter behöver byta ut sina gamla vitvaror som börjar nå slutet av sin livslängd”.
Det fortsatt starka kassaflödet ger, enligt Stråberg, Electrolux förutsättningar att ”fortsätta leverera en hög avkastning till våra aktieägare”.
”Även om det fortfarande råder stor osäkerhet och mycket kan hända under resterande del av året, tror jag fortfarande att 2010 kan bli det år då vi närmar oss vårt mål på en rörelsemarginal på 6 procent med fortsatt förbättrad kapitaleffektivitet”, skriver Stråberg.
Alla affärsområden uppvisade resultatförbättringar under kvartalet, mätt i jämförbara valutor. Högre volymer och bättre produktmix bidrog till resultatförbättringen, som motverkades av högre kostnader för råmaterial och ökade marknadsföringssatsningar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.