Sverige har seglat upp som en viktig testmarknad för internationella vinproducenter. En av de anledningarna är monopolet, men även att Sverige inte kan räknas till någon särskilt stor vinproducent.
Vinodlare testar sina viner i Sverige

Mest läst i kategorin

Det faktum att svenskar är relativt stora konsumenter av vin samtidigt som vi själva inte odlar något eget vin gör att de stora vinproducerande länderna ser oss som den perfekta testmarknaden innan det är dags för de stora lanseringarna. Ingen skulle drömma om att prova ett australiensiskt vin på den franska marknaden.
– Sedan hjälper monopolet till eftersom Systembolaget har ett mandat från regeringen att köpa in vin från alla delar i världen, säger Staffan Dahlgren som arbetar som affärschef för vin och sprit på Arvid Nordqvist.
Dessutom är den svenska monopolmarknaden väldigt transparent och det är lätt att följa testproduktens utveckling kontra jämförbara konkurrenter. Enligt Staffan Dahlgren är svenskar även ”early adopters” när det gäller nya viner.
Framför allt är det bag-in-box-viner som provas i Sverige eftersom Sverige är ett föregångsland när det gäller vinförsäljning på boxar.
– Sverige är redan en av de absolut viktigaste marknaderna för KWV Roodeberg på flaska. Det faktum att bag-in-box som förpackningstyp har en unik ställning där gör att det känns naturligt att testlansera just i Sverige, säger den sydafrikanska vinproducenten KWV:s exportchef Bryan Anderson i ett uttalande.
– Det kom tidigt lite finare viner på box till Sverige. Ta till exempel JM Brocards Jurassique Chardonnay, säger Staffan Dahlgren.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.