Nederländska mätmäklaren Degiro startar svensk verksamhet idag.
"Vill skaka om marknaden"
Mest läst i kategorin
Idag lanserar den nederländska nätmäklaren Degiro sitt erbjudande i Sverige, två veckor efter att ha börjat erbjuda aktiehandel till lägre priser till danska privatkunder.
Bolagets affärsidé är att erbjuda lägre courtage än konkurrenterna och möjligheten att handla billigare på flera globala börser.
Förra veckan lanserades erbjudandet i Italien och målet är att vid årets slut finnas i hela Europa, uppger vd och medgrundare Gijs Nagel till Realtid.se.
– Vårt mål är att bli den största mäklaren. Det största säljargumentet vi har är vårt pris och vi vill skaka om marknaden, precis som vi gjort i andra marknader vi etablerat oss i, säger han.
Bolaget lanserades 2008 av avhoppare från Nederländernas största mäklare BinckBank och började med att först erbjuda trading till institutionella kunder. På grund av detta kunde man utöka och ge samma möjligheter och avgifter till de privata kunderna.
När Degiros privatkunderbjudande startades i Nederländerna 2013 var målet fem procent av marknadandelen, men enligt Nagel har det växt till 25 procent.
– Redan när vi startade fick vi några tusen kunder. Folk tänker helt annorlunda nu, onlineplattformar ses numera som fullständigt logiska, säger han.
Gijs Nagel menar att kunder i genomsnitt väntas betala 80 procent mindre för handel än konkurrenterna. Enligt deras prislista kostar det 22 kronor at handla Sandvik-aktier för 10.000 kronor på OMX, medan courtaget för Volvoaktier för 100.000 kronor kostar 40 kronor. Att handla på europeiska börsen Euronext ska kosta 42 kronor och 5 kronor på den amerikanska marknaden.
Vinstmarginalen som Degiro tar ut ligger på 200 procent. Andra fördelar som lyfts fram är att kunderna får betala bara 1,25 procent i ränta per år för att handla på kredit.
– Vi vill göra folk mer uppmärksamma och göra så att de handlar mer i olika marknader eftersom diversifiering är viktigt. Vårt mål är att ge kunderna full täckning så att de får mer spridning på sina investeringar. Annars tenderar folk att placera pengarna i investeringar som är bra potential men även störst risk, säger Nagel.
Målet med verksamheten i länder som Tyskland, Danmark och Sverige är att ta en marknadsandel på 25 procent inom två år.
Degiro ser att marknaden för nätmäklare förändras helt inom fem år på grund av regelverk som MiFID och att majoriteten av marknadsandelen innehas av inte mer än tre bolag.
– Marknaden kommer att se helt annorlunda ut. Problemet för mäklarna och kanske även för oss lite längre framåt, är att 90 procent v all handel görs av ungefär 10 procent av kunderna. Det är en ohållbar modell för att om bara en liten del av de kunderna lämnar så förlorar du en stor del av inkomsten, säger Nagel.
– Det vi har sett i Nederländerna är att många kunder behållit sina konton hos banker eller andra mäklare på grund av vissa funktioner på plattformarna som vi inte har, men de har handlat med oss och det gör deras affärsmodell ohållbar. På något sätt måste mäklare tjäna pengar och tar så småningom ut avgifter för inaktivitet eller bara för att ha ett konto. Eller så sänker de priserna till våra nivå, vilket inte blir lätt för dem, säger han.
Målet inom fem år är att erbjuda handel gratis för alla aktiva kunder och ha en modell där inkomsten kommer främst från reklam.
Degiro erbjuder även vissa investeringsfonder genom plattformen men just det är en mindre intressant del av marknaden för den nederländska nätmäklaren.
– Det är från handel vi får våra pengar och detsamma gäller nog för exempelvis Avanza och Nordnet. Det är så de tjänar pengarna, inte från någon som köper en fond och säljer den efter ett par år, avslutar Gijs Nagel.
Det öppnas inget lokalt kontor utan en handfull svensktalande personer i Amsterdam ska sköta kundsupporten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.